הספורט הנשי סובל מאפליה בתקציבים, בשעות שידור, קבלת חסויות וחוסר עניין ציבורי מתמשך, ובעיני רבות ורבים שלא בצדק. באולימפיאדת טוקיו, היפנים יצאו מגדרם לעשות הכל כדי שיהיה שוויון. זה החל ממחזיקי הדגל שהיו לראשונה זוגות של ספורטאים, גבר ואישה, המשיך בבחירתה של הטניסאית היפנית נאומי אוסקה להדלקת הלפיד האולימפי, והגיע עד להקפדה על ייצוג שווה של 50% ספורטאיות לראשונה בהיסטוריה של האולימפיאדות, שוויון בשעות שידור, הכנסת מקצועות המשלבים בין ספורטאים לספורטאיות (כמו שליחים מעורבים בשחייה) והוספת מקצועות שהיו סגורים בעבר לנשים, כמו 1,500 מטר חופשי לנשים. קשה להאמין שרק ב-2021 כל זה קורה, אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.
רוח השינוי הזו שהאולימפיאדה שנדחתה בשנה הביאה, אולי תרמה לביטחון הספורטאיות ולהבנה שבעולם שבו תחרויות וטורנירים גדולים נדחים או מתבטלים בזה אחר זה בגלל מגפה, יש דברים חשובים יותר מספורט. בריאות למשל, פיזית ונפשית. הנה רשימה של הספורטאיות האמיצות שמובילות את "אולימפיאדת הנשים" בטוקיו.

2 צפייה בגלריה
נאומי אוסקה
נאומי אוסקה
נאומי אוסקה
(צילום: גטי אימג'ס)

נאומי אוסקה

זה התחיל ממדליקת הלפיד האולימפי אוסקה. הטניסאית בת ה-23, שמחזיקה בארבעה תארי גראנד סלאם ומככבת בטופ רשימת הספורטאים הכי רווחיים כבר שנתיים ברציפות. אוסקה פרשה השנה משני טורנירי גראנד סלאם ודיברה בפתיחות על בעיות דיכאון וחרדה שהיא חווה. עוד קודם עלתה לכותרות כשהחליטה להצטרף למאבק בזכויות השחורים בארה"ב, ועלתה למשחקים באליפות ארה"ב ב-2020 עם מסכות עליהן מודפס שם של קורבן שחור. היא מדברת בפתיחות על הנושאים הכואבים בתקשורת, ובסדרה שיצאה בנטפליקס בתזמון לא מקרי מספר ימים לפני האולימפיאדה. חבל שהפסידה בשמינית הגמר ולא תזכה במדליה.

סימון ביילס

הכוכבת האולימפית הכי גדולה שיש. כוכבת אולימפיאדת ריו שכולם חיכו לראות. ספורטאית-על ענקית וגם קורבן, אחת ממתעמלות רבות שנפגעו נהרופא המתעלל לארי נאסר. ביילס בת ה-24, כמו בת דורה אוסקה, סובלת מלחץ וציפיות אדירות, ששיאן הגיע במשחקי טוקיו. היא לא עמדה בלחץ ופרשה מהתחרות הקבוצתית לאחר קפיצה אחת לא טובה. היא לא מסתירה את הבעיה הנפשית שלה, ומעלה את סוגיית הפציעה המנטלית שלצופים מן הצד קשה להבין ולהבחין בה. ביילס מזכירה לנו שגם כוכבי העל הם סה"כ אנשים צעירים שנאלצים להתמודד עם קשיים רבים, ובספורט לא תמיד זה מצליח.

נבחרת התעמלות המכשירים של גרמניה

לראשונה בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים, עלתה נבחרת גרמניה בבגד גוף מלא וארוך. אם גברים יכולים ללבוש מכנסיים ארוכים על מכשירי ההתעמלות, אין סיבה שנשים יעשו זאת בבגד גוף מינימליסטי. אקט המחאה הזה הגיע על רקע הקנס שקיבלה נבחרת נורבגיה באליפות אירופה בכדוריד חופים, כשעלתה למשחק במכנסונים במקום בתחתוני ביקיני.

2 צפייה בגלריה
אוקסנה צ'וסוביטינה
אוקסנה צ'וסוביטינה
אוקסנה צ'וסוביטינה
(צילום: getty images)

אין גיל לספורט

ועוד מאולם ההתעמלות בטוקיו קיבלנו ככל הנראה את הופעת הפרידה של אוקסנה צ'וסוביטינה בת ה-46 מאוזבקיסטן. טוקיו 2020 היא ההופעה האולימפית השמינית שלה. אחד הרגעים המרגשים של המשחקים היה האולם החצי ריק שהריע לה לאחר שלא עלתה לגמר וסיימה את הופעתה במשחקים. מהצד השני, שתי נערות בנות 13, יפנית וברזילאית, זכו בזהב ובכסף בתחרות הסקייטבורד, מקצוע שמופיע לראשונה באולימפיאדה. את הארד אגב לקחה יפנית בת 16 שהשלימה פודיום של טינאג'ריות.

הישראליות

הימים הראשונים של האולימפיאדה היו חלום לספורט הנשי הישראלי. מדליית הארד המפתיעה של אבישג סמברג והחשיפה של אישיותה הכובשת לקהל הישראלי הופכים אותה למודל לחיקוי והשראה. היא רק בת 19, ויהיה מרתק להמשיך ולעקוב אחרי הדרך שלה. שירה ראשוני ריגשה את המדינה, כשעל אף ההישג הגדול שלה מיררה בבכי על החמצת המדליה. עומר שפירא הייתה במרחק נגיעה ממדליה סנסציונית ברכיבה על אופניים. ומעל כולן אנסטסיה גורבנקו שהגיעה לגמר 100 גב וחצי גמר ב-200 מעורב אישי בבריכה האולימפית, והיא רק בת 17.
בעידן של פתיחות, נגישות ותקשורת בלתי אמצעית עם הקהל ברשתות החברתיות, ספורטאיות-על הופכות למשפיעניות והן מבינות את כוחן להיות משמעותיות לא רק על המגרש, בבריכה או באולם ההתעמלות, אלא גם בזירה החברתית-פוליטית. הן לומדות להשתמש היטב בבמה שניתנה להן כדי לשנות, להשפיע, להשמיע את קולן באותנטיות ולהיות מודל והשראה לילדות צעירות בכל העולם.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.