התבוסה המביכה של נבחרת הנשים בכדורגל לאיטליה בפברואר האחרון, 12:0. עדיין מהדהדת. היא תיזכר לדורות – ההפסד הגבוה והמביך ביותר של ישראל במשחק רשמי. תוסיפו לכך את השבתת הפעילות והנטישה של השחקניות המרכזיות כמחאה על ההתנהלות כלפי כדורגל הנשים, ותקבלו בדיוק את התמונה העגומה של הענף הזה בישראל.
"זה היה ללא ספק המשחק הכי קשה בקריירה שלי, תחושה של חוסר אונים", מתוודה קפטנית הנבחרת קארין סנדל בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות". "צריך להגיד, התבוסה לאיטליה עשתה נזק גדול לכדורגל הנשים בארץ, כתם עבור כולנו. אבל מה שאנשים לא יודעים, זה שעלינו למשחק עם סגל של ילדות בנות 19".
6 צפייה בגלריה
קארין סנדל
קארין סנדל
קארין סנדל. "עלינו למשחק מול איטליה עם סגל של בנות 19"
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" היום
רגע לפני שריקת הפתיחה לקמפיין מוקדמות המונדיאל במשחק מול פורטוגל (הערב, 19:00, באצטדיון בראשל"צ) ועם המאמן החדש גילי לנדאו על הקווים, סנדל (אוטוטו 33) – שלא חסכה בהתקפות חזיתיות נגד ההתאחדות – נשמעת מעט יותר אופטימית: "אחרי שנים של שיח בעייתי עם ההתאחדות, מצאנו אוזן קשבת אצל המנכ"ל החדש יוסי שרעבי. גם משרד התרבות והספורט מביא רוח של שינוי". אבל שלא תטעו לרגע: יש לה עדיין בטן מלאה בכל מה שקשור לספורט הנשים בישראל, ולכדורגל בפרט.
רוח של שינוי? זהו, נפתרו הבעיות של ספורט הנשים בישראל? "בעיניי האפליה שורשית, ממסדית ורבת־שנים בצורה כזאת שלא באמת איפשרה לספורט הנשים בישראל להתפתח באופן שהוא יכול, צריך וראוי. חלק מזה נעוץ בתפיסה פטריארכלית ושוביניסטית, אנשים שחושבים שנשים אמורות להיות במטבח ולכן השקעה בספורט הנשים הוא בזבוז כספים מבחינתם".
אז על מה האופטימיות הזהירה? לדברייך התפיסה עדיין שוביניסטית ומפלה. "הסיפור הוא לא של גברים מול נשים, אלא מקצוענות מול חובבנות. צריך לאפשר לנשים בספורט ובכדורגל להפוך להיות מקצועניות בעזרת מעטפת ראויה, כדי שהענף יתפתח ונממש את הפוטנציאל הגדול שיש בארץ. במדינות שבחרו להשקיע בספורט הנשים יש פריחה מדהימה בשנים האחרונות: קהל עצום, רמה גבוהה, גם הצד הכלכלי רק מתפתח".
6 צפייה בגלריה
קארין סנדל בפעולה
קארין סנדל בפעולה
קארין סנדל בפעולה
(צילום: ראובן שוורץ)
בינתיים זה לא קורה בישראל. מתי כן? "ביום שנראה את מועדוני הכדורגל הגדולים גם בליגת העל לנשים. יש להם בסיס של קהל אוהדים, מתקנים ברמה גבוהה, חיבור לסמל ולמורשת. המועדונים הגדולים בעולם הבינו שחלק מתפיסה של מועדון וקהילתיות היא כזו הכוללת ילדים וילדות, נערים ונערות, נשים לצד גברים".
תפרטי. "זה מביש לראות בישראל מועדון כדורגל גדול שלא מחזיק קבוצת נשים. בסופו של דבר זה גם כלכלי עבורו. הנשים הן 51 אחוז מהאוכלוסייה כאן ומדירים אותנו מהמגרשים. אם נשים יהיו חלק מהמשוואה, גם כדורגל הגברים ירוויח. מעגל הצפייה יורחב לקהל של משפחות".
אז הדרך עדיין ארוכה. "כדורגל הוא משחק שלא שייך לאף אחד, הוא גשר בין כל מי שמשחק/ת אותו ללא הבדלי גזע, מין ודת. יש שיפור, אבל, למשל, עדיין קיימת בישראל תופעה של הורים שלא שולחים את הילדות שלהן לשחק כדי שלא תידבק להן סטיגמה של גבריות".
היה צריך לזמן את עומר אצילי לנבחרת? "בכנות, אני מעדיפה לא להתייחס לנושא הזה בהרחבה. רק אגיד שאצילי בחר להתנצל וטוב שכך, גם אם זה נעשה באיחור".

"נבחרת הנשים עדיין לא מספיק מעניינת אנשים"

ישראל הוגרלה לבית 8 עם פורטוגל, גרמניה, טורקיה, סרביה ובולגריה. תשע מנצחות הבתים יעלו אוטומטית למונדיאל, תשע הסגניות ימשיכו למשחקי הפלייאוף. ביולי 2023 ייערך טורניר הגמר באוסטרליה ובניו־זילנד בהשתתפות 32 נבחרות. "קיבלנו בית לא פשוט", מבהירה סנדל. "לסגל הנוכחי שלנו יש המון מה להציע, אבל צריך סבלנות. אנחנו בונים את עצמנו. מקום שלישי יהיה הצלחה".
אם תשאלי אוהדי כדורגל איזה משחק יש הערב, הסבירות שיציינו משחק בליגת העל גבוהה יותר מאשר את משחק נבחרת הנשים. "נכון. אחת הבעיות הקשות שלנו היא החשיפה. זאת גם הזדמנות טובה להזמין אנשים לבוא ולעודד אותנו, התמיכה של הקהל נתנה לנו כוח אדיר במשחקים הראשונים של הקמפיין הקודם".
מתי נראה לך שתקבלו חשיפה? "ביום שיהיה בסיס של קהל אוהדים גדול יותר. נבחרת הנשים עדיין לא מספיק מעניינת אנשים בישראל. האופציה השנייה היא כשנבחרת הנשים תצליח לעלות לטורניר גדול, וזה אפשרי".
6 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל חוגגת
נבחרת ישראל חוגגת
"לא מקבלות מספיק חשיפה"
(צילום: ראובן שוורץ)
אגב, בן זוגך ישראל אוגלבו יגיע לעודד? "הוא לא חובב כדורגל גדול, בלשון המעטה, אבל הוא מגיע לתמוך במשחקים החשובים, אז אני מאמינה שהוא יהיה ביציע. הוא חושב שזה ממש מגניב שאני כדורגלנית, גאה שאני שחקנית נבחרת ישראל".
כמה מילים על השופטת ספיר ברמן? "אישה אמיצה, חזקה ומעוררת השראה שעשתה היסטוריה. שמחתי מאוד לראות שרוב התגובות של השחקנים והאוהדים היו תומכות, זה מראה משהו על ההתבגרות שלנו כחברה וזה דבר משמעותי".
6 צפייה בגלריה
השופטת ספיר ברמן
השופטת ספיר ברמן
"ספיר ברמן אמיצה"
(צילום: עוז מועלם)

"מקווה שהגוף יאפשר לי לסחוב לפחות עוד שנה"

מחוץ למגרש סנדל היא פסיכולוגית חברתית עם התמחות ביחסים בין קבוצות, ומשמשת כרכזת מחקר ופיתוח במרכז אקורד (ארגון לקידום חברה שוויונית וסובלנית יותר בישראל). "אני רואה את שני התחומים משתלבים בהמשך גם אחרי הפרישה, ספורט הוא הזדמנות מדהימה לגשר על פערים חברתיים".
פרישה כבר עוברת לך בראש?
"אני משחקת כדורגל מגיל שש וזה חלק חשוב מאוד מהזהות שלי. המחשבה על פרישה קשה, אבל קריירה של שחקן או שחקנית היא קצרה, ואני אוטוטו בת 33, אז כן, זה עובר לי בראש. אני רק מקווה שהגוף שלי יאפשר לי לסחוב לפחות עוד איזה שנה־שנתיים".
מתוקף היותה יו"ר ארגון השחקנים והשחקניות בישראל, רשמה סנדל היסטוריה כשהפכה לנציגה הישראלית הראשונה בהנהלת ארגון השחקנים העולמי (FIFPRO) המייצג 65 אלף שחקנים ושחקניות ברחבי העולם. "אני עדיין לומדת את המערכת והתפקיד. נהיה שותפים לקבלת ההחלטות במשא ומתן מול אופ"א ופיפ"א ובעיצוב העתיד של הענף".
כולל שוויון מלא?
"חלק גדול בפאזל הזה הוא החוזה האחיד שמבטיח את כלל הזכויות של השחקנים. אני מאמינה שנוכל להפעיל לחץ במקומות הנכונים, כדי לייצר אכיפה ומימוש החוזה האחיד בצורה שתהיה הוגנת עבור השחקנים והשחקניות בישראל".
6 צפייה בגלריה
גילי לנדאו
גילי לנדאו
גילי לנדאו. "מאמינות שאפשר לעשות את זה"
(צילום: עוז מועלם)

גילי לנדאו: "אנחנו מאמינות שאפשר לעשות את זה"

"אני אגדיל ציפיות ולא אנמיך ציפיות", מצהיר המאמן החדש של נבחרת הנשים, גילי לנדאו. "כמאמן קבוצות קטנות ניצחתי הרבה קבוצות גדולות. עשינו את זה בעבר ואנחנו מאמינות שאפשר יהיה לעשות את זה גם היום".
אתה מדבר בלשון נקבה, כל הכבוד.
"כשאני מדבר אל הבנות ואומר 'מאמינים', הן מתקנות אותי ישר ל'מאמינות'. אני זורם עם זה בתחומי הנבחרת ולא מחוצה לה".
מה הספקת כבר לשנות?
"העלינו בנות מוכשרות, הגברנו את רמת התחרות בסגל ועוד. הבנות באות לנצח משחקים".
ומה עם האוהדים והאוהדות, מתי הם יבואו?
"העולם השתנה, כדורגל הנשים מעורר סקרנות רבה. יש לנו שחקניות מוכשרות שזקוקות לאהבה, לרוח גבית ולדחיפה, ואם זה יקרה ללא ספק הרמה תשתפר".
נראה שבהשוואה לעולם בישראל עדיין לא הפנימו את הפונטציאל שבענף.
"הכרחי שהמועדונים הגדולים יתעקשו ושבחלון הראווה שלהם יהיו קבוצות נשים. ברגע שמכבי חיפה וקבוצות עם כסף ועוצמות ישימו בקדמת הבמה שלהם את קבוצות הנשים, הכדורגל שלנו יעוף קדימה. המועדונים הגדולים צריכים לקחת את זה לתשומת ליבם. זה אולי דורש התערבות של ההתאחדות".