בשבת יארח אצטדיון הסנטנריו במונטווידאו, בירת אורוגוואי, את גמר גביע הליברטדורס. וזה גמר נפלא: שתי הזוכות האחרונות במפעל, פלמנגו מריו דה ז'ניירו ופלמייראס מסאו פאולו יפגשו לדרבי ברזילאי סוער, שבסופו תוכרז אלופת דרום אמריקה.
גם דויד לואיז, נסיך הגאות והשפל של הכדורגל הברזילאי, והאיש שהפך לסמל אותה תבוסה 7:1 מול גרמניה במונדיאל 2014, יהיה שם. האיש ורעמת התלתלים ינסה לעשות תיקון במדי פלמנגו, הקבוצה האהודה ביותר בברזיל, לעשות היסטוריה אישית ולהפוך לשחקן ה-12 בהיסטוריה שזוכה גם בליברטדורס וגם בליגת האלופות.
2 צפייה בגלריה
דויד לואיז
דויד לואיז
דויד לואיז
(צילום: AFP)
בספטמבר האחרון חתם הבלם בן ה-34 במועדון הפאר וחזר למולדתו אחרי 15 שנה באירופה. "סוף סוף אני כאן. זה אחד הפרקים היפים בקריירה שלי, זה אתגר חדש ואתגרים נותנים לי חמצן. אנסה להילחם עם חבריי לקבוצה כדי לזכות בתארים החשובים, כי זה מה שמגיע לאוהדים של הקבוצה הזו", אמר עם הצגתו במסיבת העיתונאים.
רגע לפני הגמר, זו הזדמנות טובה לחזור לקיץ 2014, הקיץ שרודף את לואיז עד היום. הזכייה בליגת האלופות והיכולת הטובה בצ'לסי, לצד המלצות מצד החבר הטוב תיאגו סילבה, שיכנעו את הקטארים של פ.ס.ז' לשלם על הבלם 50 מיליון אירו, סכום שיא שהפך אותו לשחקן ההגנה היקר בהיסטוריה בנקודת הזמן ההיא. ועם תג המחיר הזה, הוא התפנה לאתגר הגדול והחשוב ביותר שיש, המונדיאל הביתי עם נבחרת ברזיל. עד לחצי הגמר היה לו מונדיאל פנומנלי. הוא פתח בכל המשחקים, ובשלבי הנוקאאוט כבר ממש העלה את הרמה, כבש את השער בתיקו 1:1 בשמינית הגמר נגד צ'ילה וגם לקח על עצמו לבעוט בהצלחה את הפנדל הראשון בדו קרב המכריע במשחק.
בדקה ה-68 ברבע הגמר מול קולומביה, דויד לואיז הראה לעולם כולו את הבעיטה שעבד עליה באימונים באנגליה. הוא שלח באמנות כדור חופשי מ-35 מטרים עם החלק הפתוח של רגל ימין, שעלה לשיא גובה מעל החומה וירד בדיוק מושלם לפינה הימנית של השער. ברזיל ניצחה 1:2 ועלתה למפגש גורלי מול גרמניה בחצי הגמר. רק כדי להבין כמה היה בשיאו, אלו היו שניים משלושת השערים היחידים שלו בקריירה בנבחרת!
בסיום המשחק הבלם הראה איזה ספורטאי ענק ואנושי הוא. דויד לואיז נטש את חגיגות הניצחון וניגש לנחם ולחבק את חאמס רודריגס, הכוכב של נבחרת קולומביה, שהתקשה לעכל את ההדחה. "על כר הדשא אמרתי לחאמס שלא רק אלה שהולכים הביתה עם התארים הם אלופים גדולים. שהוא יכול ללכת בשקט, כי הוא אלוף ענק. הוא עשה דברים ענקיים עבור הכדורגל בטורניר הזה, מהלכים נהדרים, שערים נפלאים. הוא יכול לעזוב את המונדיאל עם ראש מורם, כי מבחינתי הוא כבר אלוף העולם... ורציתי את החולצה שלו" - כך סיים בקריצה למראיין בירידה לחדר ההלבשה.
בהיעדרם של תיאגו סילבה וניימאר שנפצעו מול קולומביה והחמיצו את חצי הגמר, הגיע דויד לואיז לחצי הגמר בתור הדמות המובילה בנבחרת והאיש שעיני כל האומה נישאות אליו. הוא קיבל את סרט הקפטן, והודה שהרעיון להניף את חולצתו של ניימאר בזמן שירת ההמנון היה שלו, כאילו מדובר בטקס לכבוד הכוכב הגדול של ברזיל ולא בעוד פציעה של שחקן אחד מתוך קבוצה שלמה, גדול ככל שיהיה. רבות עוד ידובר על ההשפעה הפסיכולוגית של המעשה הזה.
את מה שקרה בחצי השעה הראשונה באצטדיון בבלו הוריזונטה כל אוהד כדורגל לא ישכח לעולם. בדקה ה-29 לוח התוצאות הראה על 0:5 לטובת גרמניה, כשחמשת השערים נכבשו בהפרש של 18 דקות בלבד. קריסה טוטאלית, הלם מוחלט, הקפטן החדש לא הצליח להחזיק את קו ההגנה בראשותו שנפרץ כל פעם מחדש ולמעשה לא היה קיים בכלל. אם זו לא הייתה ברזיל וזה לא היה חצי גמר במונדיאל הביתי, ניתן היה לחשוב שמדובר בסבוטאז' במקרה הטוב או דברים שהשתיקה יפה להם במקרה הרע.
2 צפייה בגלריה
בוכה מול המצלמות אחרי התבוסה לגרמניה
בוכה מול המצלמות אחרי התבוסה לגרמניה
בוכה מול המצלמות אחרי התבוסה לגרמניה
(צילום: AP)
7:1 בסיום, העיניים רואות אבל המוח לא קולט, ים של דמעות זורם מבין היציעים ונשפך לאגם פמפולה הסמוך לאצטדיון. כל אדם היה רוצה להישטף ביחד עם הזרם הזה הרחק-הרחק, אבל לא דויד לואיז, סמל ההפסד והדמות הכי מזוהה עם הקטסטרופה שזכתה לכינוי "מינייראסו" על שם אצטדיון המינייראו, ובהקשר היסטורי לקטסטרופת המרקאנסו, אז הפסידה ברזיל בגמר במרקאנה לאורוגוואי ב-1950. זה היה רגע השפל של הכדורגל הברזילאי עד אותו ערב בבלו הוריזונטה. הבלם היה הראשון להתייצב מול המצלמות ובבכי נוגע ללב התנצל בפני העם הברזילאי: "זהו יום של עצב גדול והרבה למידה. רק רציתי שכל האוהדים ישמחו. אני מתנצל בפני כל הברזילאים".
מלבד עונה אחת טובה בצ'לסי, שנגמרה באליפות ומקום בהרכב השנה בפרמייר-ליג ב-2016/17, לואיז לא התאושש מאותו הקיץ. שש שנים לאחר מכן הוא סיפר: "במשך תקופה ארוכה נשאתי בכל האשמה. אנשים כל הזמן מזכירים לי את מה שעשיתי במונדיאל ההוא ואיך הכל נמחק כלא היה באותו משחק. יכול להיות שהייתי צריך לנהוג אחרת. בפיגור 2:0 או 3:0, אולי הייתי צריך לקרוא לכולם ולומר להם 'בואו נעצור כאן, נרד להפסקה ונתחיל מחדש'".
זו הזדמנות חד פעמית עבורו להיות אלוף דרום אמריקה אחרי שלקח את גביע האלופות עם צ'לסי ב-2012, לשמח 35 מיליון אוהדי פלמנגו בברזיל ואולי סוף-סוף להשקיט את השדים שרודפים אותו מאז אותו ערב נוראי. בכל מקרה, זה יגמר בדמעות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.