2013/2014

כינוי: "דרבי זהבי"
למה הוא כאן? אין באמת צורך להזכיר מה היה במשחק הזה, אירועי המשחק רצים לכל אוהד מכבי בראש לפחות פעם ביום. הדרבי הזה הפך באופן סופי את ערן זהבי לסמל צהוב לא פחות גדול מאבי נימני וגיורא שפיגל. שנוא נפשם של האדומים הוא היה כבר קודם, הם לא סלחו לו על כך שבחר לחזור מאיטליה לקריית שלום ולא לחודרוב. הוא, מצידו, חגג מולם עם תנועות "פיו פיו" שהפכו לסמל המסחרי שלו.ראדה פריצה הורחק בתחילת המשחק, זהבי בכל זאת העלה את מכבי ליתרון. עומר דמארי השווה, חגג ב"פיו פיו" משלו לעבר שער 11 והפך את התוצאה בדקה ה-88 בפנדל. מיד לאחר מכן, כשהאדומים עוד חוגגים יתרון – נשרק פנדל לזכות הצהובים – זהבי השווה. זה כמובן לא היה הסוף: עמוק בתוך תוספת הזמן, מסירה מרושלת של דגני, הכדור מגיע לבדש, זהבי בכדור מהיר ו....
ציטוט: "אמרתי לברק בדש – תעביר לי את הכדור, אני אבקיע עוד גול" – ערן זהבי.
9 צפייה בגלריה
זהבי עם התנועה המפורסמת
זהבי עם התנועה המפורסמת
זהבי עם התנועה המפורסמת
(צילום: ראובן שוורץ)

1997/98

כינוי: "דרבי דרסיליה"
תוצאה: 0:1 להפועל תל אביב.
למה הוא פה?: עונה קודם לכן, הפועל תל אביב כמעט ירדה ליגה. בתחילת 1997/98, קבוצת ניהול חדשה השתלטה על האדומים, שבנו סגל חדש כמעט מאפס עם אלי כהן על הקווים. האוהדים לא דמיינו שהקבוצה המוזרה שהולחמה במתחם חודורוב, עם שמעון גרשון, עופר שיטרית וזר אנונימי בשם גיורגי דרסיליה, תצליח כל כך. הם התחילו להאמין כשהגיאורגי כבש את שער הניצחון בדרבי מול מכבי, ועוד כשהפועל בעשרה שחקנים. החגיגות העצומות בבלומפילד סימנו שמשהו מיוחד קורה פה, והקבוצה הזו באמת רצה לאליפות, שנגזלה ממנה במשחק השרוכים לא נורא, הסגל הזה היה בסיס להצלחה גדולה בשנים הבאות.
ציטוט: "הראנו מי הקבוצה הטובה בארץ" – אלי כהן תופס ביטחון.

גמר הגביע 1983

כינוי: "יד האלוהים המקורית"
תוצאה: 2:3 להפועל תל אביב.
למה הוא פה?: שלוש שנים לפני "יד האלוהים" של דייגו מראדונה במונדיאל 1986, היה את היד של גילי לנדאו מהפועל תל אביב. הפועל עלתה ל-0:2 כשאת אחד השערים כובש משה סיני מהקרן, מכבי לא ויתרה והשוותה ל-2:2. ואז הגיע הרגע מעורר המחלוקת: גילי לנדאו ספק ביצע עבירה על אבי כהן ובעזרת ידו דחק את הכדור פנימה. הגביע הוא אדום, אחרי שני הפסדים רצופים בגמר ו-17 שנים בלי גביע. העצבים והמחאות של שחקני מכבי לא עזרו, וזה עוד היה רק ההתחלה של הסבל שהצהובים עמדו לעבור בשנות ה-80 השחונות.
ציטוט: "ייתכן שביצעתי עבירה על אבי כהן, לא יודע אם נגעתי בכדור ביד" – גילי לנדאו ברגע של כנות.

1969/70

כינוי: "החמישייה, חלק ראשון".
למה הוא כאן? מכבי הגיעה לדרבי הזה כשהיא מתחת להפועל בטבלה, אבל היה לה את גיורא שפיגל, כוכב הנבחרת והמאסטרו של הכדורגל הישראלי. גשם? קור? זה לא מעניין אותו. שפיגל כבש שלושער, והוסיף עוד שני בישולים ככה לקינוח. הגנת הברזל של הפועל ספגה עד אותו משחק 7 שערים בלבד (ב-14 מחזורים), וחזרה הביתה עם רשת מחוררת ומאזן פחות מחמיא. עד המשחק הצהובים היו רק במקום השלישי, העונה הזאת נגמרה בדאבל.
ציטוט: "זה היה נוקאאוט מושלם" (אברהם בן שלום, כתב "ידיעות אחרונות")

2002/03

כינוי: "דרבי האבוקות"
תוצאה: 1:3 להפועל תל אביב
למה הוא פה? הכינוי של הדרבי הזה הוא "דרבי האבוקות", כי אוהדי הפועל תל אביב, מילולית, הבעירו את בלומפילד עם עשרות אבוקות בפתיחת המשחק, אבל הכינוי האמיתי של הדרבי הזה צריך להיות "דרבי הפצצות" כי שוער מכבי לירן שטראובר עבר הפגזה ארטילרית מחוץ לרחבה שלא תבייש אף חיל אוויר. זה התחיל בבעיטה חופשית מסובבת של סלים טועמה, המשיך בפצצה מ-25 מטרים לחיבורים של פיני בלילי, שער שאי אפשר באמת לתאר וגרם לשוער מכבי ת"א להסתבך ברשת. בן לוז רצה גם ושיגר טיל משלו לרשת של שטראובר. רודריגו גולדברג צימק, אבל זה אף אחד כבר לא זוכר. בדיעבד ייתכן שזה שער משמעותי מאוד, כי מכבי זכתה בסוף עונה באליפות על חשבונה של מכבי חיפה בזכות הפרש שערים עדיף.
ציטוט: "אוהדי מכבי קראו לי שאהיד, אז התאבדתי על המגרש" – סלים טועמה. כל מילה נוספת מיותרת.

2009/2010

כינוי: דרבי כזה לא צריך כינוי
תוצאה: 2:4 להפועל תל אביב
למה הוא פה? מכבי הגיעה לדרבי הזה עם הראש בעננים אחרי שבעה ניצחונות רצופים תחת המאמן אבי נימני, היא חשבה שהיא הולכת לשבור את ההגמוניה של הפועל בעיר, אחרי שניצחה רק דרבי אחד מתוך שמונה. הו, התמימות. זה היה מפגן עצום של שליטה אדומה מוחלטת, רביעייה שהייתה יכולה להסתיים גם בשישייה. 0:3 אחרי חצי שעה מהממת שזיקקה את כל מה שטוב בהפועל ההיא של אלי גוטמן, ניסיון קאמבק כושל של מכבי שנבלם עם החמצת פנדל של מאור בוזגלו ונעיצת המסמר על ידי איתי שכטר. זה היה ניצחון היסטורי שהפך את מאזן הדרבים מקום המדינה לטובת האדומים (כרגע זה 46:56 לצהובים). העונה נגמרה, כזכור, בדאבל אדום. גולדהאר ישב מאוכזב ביציע, הוא לא דמיין איך העשור הזה יתהפך.
ציטוט: "אולי משהו דפוק אצלנו בראש" – ליאור ג'אן.

2012/2013

כינוי: אין, משום מה.
תוצאה: 0:4 למכבי
למה הוא כאן? נכון, מכבי ת"א סיימה את הרצף הארור של ארבע שנים בלי ניצחון בדרבי בעונה הקודמת, אבל הדרבי הראשון של 2012/13 היה גם הוא אדום (0:1 מפנדל של עומר דמארי) והעיב על המהפכה שהנהיג ג'ורדי קרויף במכבי. זה היה דרבי שהעביר רשמית את השליטה לצד הצהוב, שליטה שנשמרת עד היום. עד אז, מכבי של אוסקר גרסיה לא ניצחה במשחק צמרת אמיתי למרות שהובילה את הטבלה. ההצגה בדרבי סימנה את הכיוון לאליפות ראשונה אחרי עשור. ערן זהבי בישל פעמיים מול האקסית, אלירן עטר כבש צמד, ראדה פריצה ומהראן ראדי הוסיפו בערב גשום בבלומפילד, לפחות מעל חלק מהיציעים היה גג. זה היה משחק דומה מאוד ל-0:4 בעונת 1991/92, עונה שגם סגרה בצורת של 13 שנים ללא אליפות צהובה ופתחה את שנות התשעים הזוהרות של מכבי.
ציטוט: "זהבי הטריף אותנו עם SMS לפני המשחק" - שרן ייני בטח התכוון לווטסאפ.

2016/2017

כינוי: החמישייה, חלק שני
למה הוא כאן? כי בניגוד לחמישייה ב-1970, למשחק הזה דווקא יש תקציר באינטרנט. ועם כל הכבוד ל-0:4 ב-1991/92, 0:5 זה כבר סיפור שונה לגמרי. מכבי ת"א הגיעה לדרבי הראשון של העונה אחרי טראומה – הפסד 4:3 לזניט אחרי יתרון 0:3 – ונראתה כמו מפלצת שתחזיר את האליפות אחרי שבאר שבע לקחה לה אותה. זה אמנם לא קרה בסופו של דבר והעונה הסתיימה ללא תארים, אך לערב אחד בנתניה מכבי של שוטה ארבלדזה נראתה כמו קבוצת על והרסה לגיא לוזון את הבכורה כמאמן האדומים. מי שהתחיל את החגיגה הוא בכלל דולי מנגה, חלוץ הפועל שהחטיא ברשלנות במצב של 0:1 למכבי, ובמקום זה טל בן חיים כבש את השני, ולאחר מכן הפציץ את השלישי בבעיטה מחוץ לרחבה. וידאר קיארטנסון עשה את זה 0:5 עם צמד מול האדומים חסרי האונים.
ציטוט: "ראיתי קבוצה של גיא לוזון". אלי גוטמן מסביר למה נטש את הפועל רגע לפני הדרבי, ונכנס לפנתיאון של הכדורגל הישראלי.

פורסם לראשונה: 07:28, 11.02.22