6 צפייה בגלריה
ג'ק אנגלידיס, ברק יצחקי, מיץ' גולדהאר ושרון תמם
ג'ק אנגלידיס, ברק יצחקי, מיץ' גולדהאר ושרון תמם
ג'ק אנגלידיס, ברק יצחקי, מיץ' גולדהאר ושרון תמם
(גרפיקה: ניסים ימין)
"פעם למיץ' גולדהאר היה אכפת יותר", "פעם מכבי ת"א הייתה כולה תחת הנהלה זרה, עכשיו היא לא, היא מתפשרת". סביר להניח שאת המשפטים האלה שמעתם בשבועות האחרונים בנוגע למועדון הצהוב. התקופה הרעה על כר הדשא הובילה לחצים ישירים שהופנו כלפי השדרה הניהולית. עם פיטוריו של פטריק ואן לוון, נראה כי ציבורית (תקשורת, קהל), כולם מנסים להבין מה בעצם קרה ואיך.
הביקורות האלה, שחלקן הן באמת ביקורות מוצדקות וחלקן פשוט המצאות שנועדו לנפח את השיח, לא עברו ליד אוזניהם של אנשי המועדון, שכעת מבקשים גם להעמיד את הדברים ולהסביר אותם לפחות מהצד שלהם. אז איך בעצם מתנהל הליך בחירת המאמן החדש במכבי ת"א בימים אלה, ומה הוביל את מיץ' גולדהאר לסדרת המינויים שהוא ביצע בקיץ בתחום הניהולי והמקצועי של המועדון? זהו הצד של מכבי ת"א לדברים.
6 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
(אורן בן חקון)
"זה ברור שיש פחות הבנה על התהליך שהמועדון הזה עבר. התבגרנו והתפתחנו", מסבירים במכבי ת"א. כאשר גולדהאר בנה את המועדון הוא הביא את ג'ק אנגלידיס, שלא בא מרקע של כדורגל. היו את השנים שלפני ג'ורדי קרויף ואז בא ג'ורדי, למה? כי הקפריסאי הבין שהוא צריך דמות שתוביל עבורו את הצד המקצועי. אח"כ היה ג'ורדי שהביא את מה שהוא הביא, היה את מרטין ביין, שהניסיון שלו והידע שלו היו בעיקר בצד המסחרי. אחרי זה הגיע בן מנספורד, שהיה בעל ניסיון גם בניהול ובעיקר בצד המקצועי.
פה מסבירים במכבי ת"א את אשר התרחש ובעצם הוביל למינוי של ברק יצחקי כראש מחלקת הכדורגל: "מנספורד לקח את ברק יצחקי ופיתח אותו, כדי שיוכל ביום מן הימים לקבל את התפקיד. משמע, זה תהליך שנבנה מראש ואין דבר שלא עובר דרך גולדהאר. ברק למד מבן אבל היו גם הרבה דמויות מחו"ל באותה התקופה שבאו למועדון, שאתם אפילו לא יודעים או לא קשרתם את סיבת הגעתם לישראל. ברק למד מהם, הוא היה בחו"ל כדי ללמוד ולהתפתח, ללמוד שיטות, ניתוחים, דיווחים, יצר קשרים, וזו הייתה הכנה לרגע בו מיץ' יחליט לתת לו את התפקיד המקצועי".
6 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
ברק יצחקי
(חגי מיכאלי)
בצד המסחרי, יש לציין כי שרון תמם הייתה במועדון מהיום הראשון. היא עבדה תחת כולם, למדה מג'ק, ממרטין ומבן. גם המנכ"לית הנוכחית וגם יצחקי התפתחו אל תוך התפקידים האלה, ובמועדון סבורים כי הם פיתחו את התפקיד בצורה הכי נכונה כי הם מבינים גם את הצד האירופאי וגם את הצד הישראלי. “להגיד שמכבי מתפשרת? זה נובע מתוך רצון להפוך את מכבי ת"א לשק חבטות”. אגב במועדוני כדורגל ברחבי העולם, רוב המנכ"לים הם לא אנשי מקצוע, אלא אנשים עסקיים שבאים מתחום המסחר. “גולדהאר בנה מערכת שפעם הייתה זקוקה לאנשים מחו"ל והיום יודעת לשלב", הוסיפו במועדון.
במכבי ת"א למעשה אומרים דבר פשוט: שרון תמם עברה דרך ארוכה והתפתחה בצד המסחרי, ברק יצחקי התפתח בצד המקצועי. אז ברור שתמם היא לא מנספורד, ויצחקי הוא לא קרויף, אבל הבעלים הוא אותו הבעלים, אנגלידיס הוא אותו אנגלידיס, ומורן מאירי הוא אותו מורן מאירי. בסופו של יום - הלך מנכ"ל ומונה מנכ"ל אחר, הלך מנהל מקצועי, ומונה מנהל מקצועי אחר. המניעים של גולדהאר במינויים האלה לא נבעו מתחושת מיאוס או חוסר אכפתיות, אלא מהרצון האישי שלו לתת את התפקידים למי שעברו דרך ארוכה בארגון שלו, למדו וצמחו אל התפקידים.
6 צפייה בגלריה
שרון תמם
שרון תמם
שרון תמם
(רדאד ג'בארה)
"במקום להגיד ‘איך הידרדרנו’ צריך להסתכל על איך הבעלים גרם לזה שהמערכת תתפתח ותתמקצע. איך הוא גרם לזה שהמערכת תהיה מחוברת בצד המסחרי ובצד הספורטיבי כדי שתהיה המשכיות בין התפקידים. כדי שאדם שהתחיל בתפקיד מסוים יקבל את ההזדמנות ללמוד תפקיד אחר ולהתפתח לתוכו. על הצד הזה פחות מסתכלים", אומרים במועדון הצהוב. לא יהיה מופרך לטעון שהמערכת שבנה גולדהאר יותר חזקה משרון תמם או מפטריק ואן לוון או מברק יצחקי או מג'ק אנגלידיס. “אין ספק שאנחנו מקבלים סטירה על המגרש, אבל אם מסתכלים על ההישגיות שלנו, מאז שג'ורדי הגיע אנחנו או לוקחים אליפות או מסיימים במקום השני. זה לא סתם. המערכת מאוד חזקה והיא בטוחה בעצמה", מבהירים במכבי ת”א.
בימים אלה כמובן מתנהל החיפוש אחרי המאמן החדש. אז איך עובד התהליך? למקרה שיש למישהו ספק, ברק יצחקי אומנם מאמן זמני, אבל לא הפסיק את תפקידו המקצועי הקבוע, אליו יחזור בקרוב, והוא לוקח חלק בתהליך בחירת המאמן הזר הבא. התהליך עובר בין ארבע דמויות - יצחקי, תמם, אנגלידיס וגולדהאר. בניגוד לדעה הרווחת, וכמובן שהעובדה שאין כיום מאמן קבוע מן הסתם גורמת ללא מעט ביקורת, במכבי ת"א מבהירים כי יש לה רשימת מאמנים שהמערכת מכירה, יש מאמנים שמגיעים דרך סוכנים ויש גם כמות עצומה של מאמנים שנשלחים אליהם מכל מיני כיוונים, שבכלל לא רלוונטיים.
6 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א חוגגים עם אוסאמה חלאילה
שחקני מכבי ת"א חוגגים עם אוסאמה חלאילה
שחקני מכבי ת"א חוגגים עם אוסאמה חלאילה
(רדאד ג'בארה)
אחרי שמתגבשת הרשימה שרלוונטית לנקודת הזמן הנוכחית, עושים סלקציה של המאמנים ואח"כ שיחות כדי להבין מי המתאים ביותר. העבודה מתחלקת בין יצחקי ואנגלידיס. מי שאמון על הנושא המקצועי מכין דו"ח על המאמנים ואז משם זה עובר לשלב הראיונות. אחרי ששניהם מסיימים ואחרי סינון נוסף, מגיעים אל גולדהאר עם הרשימה הסופית. הבעלים עושה עוד סינון ואז מתקבלת ההחלטה על זהות המאמן הבא. זה תהליך, ואין ספק שהוא לא קורה במהירות כמו שהקהל היה רוצה, אבל השורה התחתונה היא כזו - מכבי ת"א תביא מאמן זר וברק יצחקי יחזור לתפקידו המקורי לאחר מכן.
ביקורת נוספת סביב מכבי ת"א בתקופה האחרונה הייתה סביב ההשתהות בפיטוריו של פטריק ואן לוון. במועדון אומרים בתגובה לכך: "אי אפשר להגיד שחיכינו? הוא פוטר בחודש אוקטובר. אחרי שבעה מחזורים. המועדון הזה חייב הרבה מאוד לפטריק. רצינו מאוד שפטריק יצליח והמערכת הייתה מכוונת מטרה שהמאמן הזה יצליח. כשיש במושב הנהג מישהו שאתה מאוד מעריך, שהיה חלק מרכזי במועדון, אתה צריך לדאוג לתת את הכבוד לאותו אדם ולתת מסר למי שנמצא בתוך המערכת כשמגיעה לו ההזדמנות. ברור שבסוף הדברים לא עבדו".
6 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון
(רדאד ג'בארה)
במכבי ת"א מתייחסים להולנדי גם היום בכבוד גדול ומספרים על אדם שבנה עבורם את מחלקת הנוער לפי סטנדרט שהבעלים ביקש והביא הרבה מאוד מקצועיות למועדון. "אנחנו מערכת שתמיד מנסה למצוא פתרונות, זו לא מערכת שממהרת לקבל החלטות בגלל לחץ חיצוני. היה לנו חשוב לנסות לייצר פתרונות כדי שפטריק יצליח".