12 צפייה בגלריה
ניל קלארק
ניל קלארק
ניל קלארק
(עמרי שטיין)
דוקטור ניל קלארק האנגלי הגיע למכבי חיפה לפני קצת יותר משנתיים וחצי, לתפקיד אשר טרם הוגדר במועדון או בכדורגל הישראלי בכלל: "מדען ספורט". הבריטי, עם עבר בצ'רלטון, רדינג ו-ווסטהאם האנגליות, הגיע לירוקים בעידן מרקו בלבול והיה גם שותף לאליפות תחת ברק בכר, לפני שהוחלט שלא להמשיך את ההתקשרות איתו בעונה נוספת.
כשברקע פציעות לא מעטות לאחרונה בקרב השחקנים מהכרמל, דבר אשר לא היה רגיל בתקופתו של האנגלי, העניק קלארק ראיון ל-ONE, הראשון מאז שעזב את ארץ הקודש, בו הוא מדבר על החוויות בישראל, היחסים עם מרקו בלבול וברק בכר, אברהם גרנט ומיהם השחקנים אותם אימן שהוא מסמן כבעלי פוטנציאל לשחק באירופה.
12 צפייה בגלריה
ניל קלארק
ניל קלארק
ניל קלארק
(רדאד ג'בארה)
"אני עוקב אחרי התוצאות של מכבי חיפה ובעיקר שומע את החדשות", הוא מתייחס לתקופתו בישראל. "ראשית, אני הייתי אורח בחיפה ונהניתי מהשנתיים שלי שם, אלו היו שנתיים פנטסטיות. אני חשבתי שמרקו היה מאמן נהדר, ואני חושב שהוא מאמן טוב לא פחות ממאמנים שעבדתי איתם בעבר כמו אלן פארדיו, רוברטו מנצ'יני וג'ון גרגורי".
מה דעתך על הפציעות שמתרחשות היום במכבי חיפה? "אני מאמין גדול בכך שמעשים הם יותר משמעותיים ממילים, והמון אנשים אוהבים לדבר על הפציעות בקבוצה שלהם אבל בלי נתונים מהימנים שמגבים את הטענות שלהם".
12 צפייה בגלריה
חזיזה על הדשא
חזיזה על הדשא
חזיזה על הדשא
(עמרי שטיין)
הגעת לישראל כשלא רבים בכלל ידעו מה התפקיד שלך. "בתחילת הדרך בעונה הראשונה הייתי צריך להסביר מהו מדען ספורט ומה תפקידו בקבוצה. אני יכול להגיד לך שעד היום אני בקשר עם הפיזיותרפיסט תומר (בסן), והוא בא אליי ואמר לי בכנות: " תראה, אין לנו מושג מה עושה מדען ספורט בישראל, אנחנו לא מבינים את העבודה שלך". הסברתי לו והוא היה בשוק, דיברתי כשהגעתי גם עם מרקו וגם הוא לא בדיוק הבין מה אני אמור לעשות בקבוצה".
אולי תוכל להסביר פה במדויק? "עבדתי בעבר באנגליה בליגה האנגלית ובצ'מפיונשיפ, עבדתי בהודו שלוש שנים, ובכל המקומות האלה, מספר הפציעות שהיו אצלי בקבוצה היה נמוך מאוד. הסיבה לכך היא שאני מדען על כל המשתמע מכך: ביליתי שבע שנים באוניברסיטה, למדתי על גוף האדם ואני משתמש בטכניקות מחקר, והוכחות מדעיות לכל דבר שאני עושה. אני לא עושה דברים סתם: כל דבר שאני עושה מגובה בהוכחות מדעיות חותכות. האמונה שלי היא שאתה חייב להשתמש במדע כדי להדריך אותך. זה חשוב מאוד כשאתה מסתכל על המצב הנוכחי של מכבי חיפה. תפקידו של מדען הספורט הוא לדאוג שכל שחקן זמין לכל משחק.
12 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה באימון
שחקני מכבי חיפה באימון
שחקני מכבי חיפה באימון
(האתר הרשמי של מכבי חיפה)
כאשר אתה מטפל בשחקן בפרמייר ליג שמרוויח 200 אלף פאונד בשבוע, ואז הוא נפצע לחודש, אף אחד לא אומר רק: "אוי, כמה חבל". הרגע הוא עלה למועדון שלו מיליון פאונד. אתה צריך לדאוג שהבעלים של הקבוצה מרוצה מכשירות השחקנים, כדי שאתה תוכל לשמור על העבודה שלך. בנוסף זו גם אחריותך לנטר כל שחקן בנפרד בכדי להימנע מפציעות".
ומה קרה במכבי חיפה? "יאמר לזכות מכבי חיפה, גם מרקו בלבול וגם ברק בכר עקבו אחר התוכניות הרפואיות שלי באדיקות. כתבתי תוכנית לכל שחקן שמנתחת אותו ב3 רמות – מאקרו, מזו ומיקרו. הייתי עוקב אחר נפח האימונים וכמות האימונים, באילו שעות התאמנו, איך התאמנו, באילו ימים עשינו אימונים מיוחדים למניעת פציעות. את כל זה עשיתי כדי שכל שחקן ינוטר בנפרד. היקף התוכנית הוא נרחב: אתה צריך לעקוב אחר התזונה של השחקנים, אפילו לרדת לרמת כמה מים הם שותים ביום, לקחת דגימות שתן ומדדים בכדי לוודא שכולם במצב פיזי תקין".
12 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(ראובן שוורץ)
"מניסיוני בשלוש מדינות שעבדתי (הודו, אנגליה וישראל) אתה צריך לקחת בחשבון דברים שהאדם הפשוט לא יחשוב עליהם: הטמפרטורה שנמצאת בחוץ כדי להתאים את אינטנסיביות החימום לשחקנים, הפרשי שעות בטיסות למשל, ושינה מספקת של השחקנים. האם שחקנים מתלבשים בהתאם לטמפרטורה ושומרים על כל ההנחיות הרפואיות גם בבית וגם במסעות בארץ.
בעבודה עם מרקו אני הייתי המדען היחיד, לכן כל אלו היו באחריותי. הייתה לנו מערכת יחסים מעולה. ההוכחה לעבודה הטובה שעשיתי איתו היא הנתונים הפיזיים של של ה-GPS של השחקנים, שהיו טובים יותר בעונה עם מרקו מאשר בעונת האליפות עם ברק, למרות שגם בעונה עם ברק הנתונים היו מעולים".
12 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
מרקו בלבול
(רדאד ג'בארה)
ספר מקרה על שחקן ספציפי. "זכור לי שבשנתי הראשונה השחקן הכי קריטי היה נטע לביא. נתנו לו תשומת לב מיוחדת מאחר והוא שיחק כמעט בכל משחק 90 דקות. בנוסף ניקיטה היה חשוב מאוד, אבל היינו צריכים לנטר אותו באדיקות מאחר והיו לו בעיות חוזרות בגיד אכילס, הקפדנו לא להעמיס עליו. וידאנו שניקיטה נח כשהוא צריך לנוח. אדם נוסף שחשוב לציין הוא גל אלברמן, שעזר לי רבות בתפקיד. בסוף כל אימון השחקנים רצו להוסיף 20-30 דקות של אימוני בעיטה, והקפדנו שלא יעשו זאת באופן תדיר מאחר ויש בתרגילים האלו עומס בלתי רגיל על שרירי הירך האחורי, והיינו צריכים להקפיד על כמות הספרינטים באימונים כדי למנוע פציעות".
"הייתי אומר לגל שאת שלוש הנקודות מרוויחים במשחק, ולא באימונים שוחקים עד הקצה במגרש האימונים. שחייבים לשמור על השחקנים בריאים. הגבלנו את השחקנים לעשר בעיטות , הקפדנו על מתיחות ארוכות בסוף אימונים ועוד תהליכים – כי בעיניי מניעת פציעות הרבה יותר חשובה משיקום מפציעות".
12 צפייה בגלריה
נטע לביא
נטע לביא
נטע לביא
(עמרי שטיין)
הייתה ביקורת על כך שנתת חופש לשחקנים יומיים לפני משחק. "בזמני, עשיתי משהו שלא נהוג בארץ, והוא להמליץ על חופש או אימון קל מאוד יומיים לפני משחק, כי היו תלונות של שחקנים שהם מגיעים לשבת עם רגליים כבדות. הבחנתי שיש מגמה כזו של עומס ביומיים שלפני המשחק דרך ה-GPS ולכן המלצתי על המנוחה הזו. זה היה הכרחי, כי שחקנים היו מגיעים למשחק פחות חדים, פחות קלילים. אני לא יכול להרשות לעצמי בתור מדען ספורט שהשחקנים שלי לא יהיו חדים, אין דבר כזה".
אתה בקשר עם שחקנים? "אני עוד בקשר עם חלק מהשחקנים, היום חלקם טוענים שהם לא חדים כמו שהם מרגישים שהם צריכים להיות למשחקים, ופה לא אוסיף עוד".
לדעתך, אולי הכדורגל הישראלי לא מוכן לתפקיד הזה? הם לא מבינים את החשיבות? את ההשפעה שלו על הקבוצה? "בישראל יש מאמן כושר, אין מדען. זה הבדל עצום וזה לא אותו דבר בשום צורה, לא ברמת הידע על גוף האדם ובמיוחד על איך גוף האדם מגיב לאימונים ולסוגים השונים שלהם. זה שיש לך ידע בתחום מסוים לא אומר שאתה יודע ליישם אותו בפועל. שוב אציין, שבזמני במכבי חיפה, ברק היה שותף נהדר לדרך והקשיב לכל ההמלצות שלי, ונתן משקל גדול לדעתי בכל ההחלטות של שגרת האימונים בקבוצה.
12 צפייה בגלריה
ניל קלארק
ניל קלארק
ניל קלארק
(איציק בלניצקי)
בנוסף, השחקנים הזרים והישראלים כאחד היו קשובים מאוד, ותמיד צמאים לידע ולשמוע את דעתי, במיוחד רמי גרשון, נטע ויובל אשכנזי. אף שחקן לא פקפק בסמכותי ובדעתי המקצועית. הייתי בר מזל לעבוד עם קבוצת אנשים כזו. העבודה שלי בסופו של יום היא אפס פציעות. יש קווים מנחים שאני עוקב אחריהם באדיקות".
איך אתה רואה את הסיטואציה במועדון כיום? "כרגע מכבי חיפה משחקת בשתי מסגרות, ואדבר כרגע מנקודת המבט שלי: צריך לקחת בחשבון שני משחקים בשבוע, ובהתאם לכך לבנות באופן מדעי את התוכנית עד רמת כמה ספרינטים רצים באימון וקפדנות יתר על המדדים החשובים. כמובן שאני לא יודע את הפרטים המדויקים כיום כי אני לא במערכת, אבל אלו המשתנים שצריך לקחת בחשבון. אם תעמיס יותר ולא תשים לב לסימנים המקדימים, זה יגמר בפציעות".
12 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה
(עמרי שטיין)
האם זוהי הסיבה לפציעות הרבות במכבי חיפה? "אני לא יכול לדעת, מאחר ושוב, אין לי את הנתונים. כל מה שאני יכול להגיד עם 22 שנות ניסיון הוא שאם יש תוכנית שלוקחת בחשבון את כל המשתנים שציינתי, הפציעות האלה לא יקרו. כנראה שהתוכנית לא בנויה בצורה מיטבית אבל שוב, אני לא שם כדי לדעת זאת".
באיזו תחושה יצאת ממכבי חיפה? "אני רוצה לציין שיחס המועדון אליי היה נהדר לאורך כל הדרך אולם ישנם דברים שלעתים לא הבנתי. למשל – בעונה הראשונה מרקו היה מצוין אבל לא השאירו אותו, אני מתקשה לעתים להבין את הפוליטיקה. כאשר עבדתי עם ברק, לאחר שהוא קיבל כל מה שרצה מבחינת שחקנים וצוות, היו דברים שהוא התעקש עליהם בניגוד לדעתי ויש דברים שהוא קיבל בהסכמה מוחלטת ביחד איתי ואף ציין שלמד ממני רבות, עקב כל זאת הייתי די מופתע שלאחר שזכינו באליפות עם התוכנית שלי לא רצו להמשיך איתי לעוד עונה".
אתה מרגיש מאוכזב מכך שלא המשכת? "אכזבה זו לא מילה מספיק חזקה, הייתי הרוס מכך".
12 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
(עמרי שטיין)
נשמע שיש הבדלים בין העבודה עם מרקו לבין העבודה עם ברק. "ההבדלים היו בחלוקת העבודה. בקבוצה ישנו עד היום את דרור שמשון שהוא מאמן כושר, ולא מדען ספורט ולפעמים ברק הרגיש שהוא צריך משום מה לאזן בינינו. אני הייתי דוגל בגישה יותר מדעית ומה שיותר טוב עבור השחקן, לא בהכרח מה שהשחקן יאהב אלא בעיקר מה שעדיף בשבילו. המטרה היא לשמור על הבריאות, לפעמים על חשבון האם השחקן מרוצה או לא. בדברים המרכזיים ברק עקב אחרי התוכנית שלי באדיקות, וככל שידוע לי הוא רצה מאוד שאשאר במכבי חיפה. אני האמנתי שאשאר אחרי האליפות, בקושי היו לנו פציעות וכשלא רצו להמשיך הייתי בהלם, אבל זוהי החלטה של המועדון. אני רק אדגיש שכרגע אין מדען ספורט במועדון, ואת התוצאות רואים בשטח עם כמות הפציעות של הקבוצה".
אם אשאל לדעתך, אם היית צריך לבחור שחקנים בחיפה שיכולים לשחק בטופ האירופי, מי אלו היו? אימנת כל כך הרבה שחקנים באנגליה כך שאני בטוח שתוכל לתת את דעתך מניסיון. "זו שאלה קשה מאוד. לטעמי צ'ירון שרי הוא השחקן הכי חשוב במכבי חיפה, אבל הוא לא יכול לשחק ברמות הגבוהות של אירופה. אני חושב שנטע שחקן מצוין אבל חסרה לו המהירות והכוח המתפרץ כדי להיות באחת מהליגות בטופ האירופי. לכל שחקן בסופו של דבר יש פוטנציאל מסוים ואתה רוצה למקסם אותו. לעופרי ארד למשל יש נתונים מעלים. צריך להבין שהפער בין הרמות של ישראל לטופ האירופי הן עצומות אבל אם הייתי מעיד על שחקן אחד שיכול להשתלב בטופ האירופי, זה בלי ספק בוגדן פלאניץ'. היכולות הפיזיות שלו הן הרבה מעבר לרמת הליגה פה".
12 צפייה בגלריה
ניל קלארק ובוגדן פלאניץ'
ניל קלארק ובוגדן פלאניץ'
ניל קלארק ובוגדן פלאניץ'
(האתר הרשמי של מכבי חיפה)
ספר לי סיפור אחד מצחיק מהתקופה שלך, שמעתי משחקנים שהם נורא אהבו את האווירה שהשרית באימונים, שלא באת להרוג אותם באימון אלא לגרום להם להנות כחלק מהתהליך. "אתה חייב לשמור על הקווים המדעיים, אבל אי אפשר להתעלם לחלוטין מכך ששחקנים מבצעים תרגילים יותר טוב כשהם נהנים. אז אתה מספר בדיחות. הייתי מתבדח על הבנות זוג שלהם, או על התספורות שלהם. גם הייתי מתבדח על חשבון הצוות המקצועי וגם על עצמי. חשוב שהשחקנים ירצו לבוא לעבוד. גם כשיש לך את השחקנים הטובים בעולם, כדי לגרום להם להיות בעלי מוטיבציה לתת את ההכי טוב שלהם, אתה צריך שהם יכבדו אותך אבל גם יאהבו אותך. אתה צריך שלשחקנים יהיה כיף"
איך מערכת היחסים שלך עם אברהם גרנט? "אברהם בחור טוב, אני אוהב אותו מאוד. הרבה מחבריי האנגלים עבדו איתו בצ'לסי וסיפרו לי עליו. היו גם כמה פעמים כשהוא בא לישראל ונפגשנו. הוא פשוט יודע כל פרט על כל שחקן. הוא לא אמיתי. אני לא חושב שהוא צריך להיות מאמן כדורגל שמעביר אימונים, אלא מנג'ר במלוא מובן המילה. הוא בחור מצחיק, שמכבד. אני אוהב אותו מאוד".
12 צפייה בגלריה
אברהם גרנט
אברהם גרנט
אברהם גרנט
(שחר גרוס)
היו לך הצעות מישראל לחזור? "מישראל לא. אשמח לחזור לפה יום אחד. אני כיום לא עובד בקבוצה: עבדתי ברצף שש שנים מחוץ לאנגליה ולפני זה עוד כמה שנים באנגליה. אני הייתי חייב לפנות עכשיו גם זמן למשפחתי. אני חייב להודות שחזרתי קצת מאוכזב מישראל. זכינו באליפות ואם תשאל כל אחד בישראל הוא יגיד לך שהייתי מקצוען. המשפחה שלי אפילו לא הייתה איתי כך שעבדתי 24/7. האוהדים של מכבי חיפה הם הכי טובים שאי פעם ראיתי. גם עוזי, אור ויענקל'ה היו טובים עבורי ונתתי את כל כולי למועדון.
כשלא קיבלתי הצעה להארכת חוזה אחרי שהמועדון זכה באליפות ראשונה אחרי עשר שנים ותרמתי למועדון המון (יותר ממה שאנשים יודעים), לא האמנתי. לקחתי זמן בחוץ, דיברתי עם אנשים חשובים לי מהכדורגל כמו אלן פארדיו וסטיב קופל, אברהם, מרקו. החלטתי שבשנה הזאת אקדיש זמן למשפחה. יש לי שתי הצעות כבר לעונה הבאה אבל עוד לא אמרתי להם כן. אם אחליט שכן, אלך לשם. אני בר מזל שיש לי הצעות, אבל הייתי רוצה לחזור לישראל, להמשיך את ההתקדמות עם מכבי. המצב שהיה במשחק האחרון נגד מ.ס אשדוד, כאשר שני שחקנים יורדים מהדשא עם פציעות הוא מצב שלא יכול לקרות במועדון כמו מכבי חיפה".