4 צפייה בגלריה
מה מסתיר משרד הספורט?
מה מסתיר משרד הספורט?
מה מסתיר משרד הספורט?
(רדאד ג'אברה ואיציק בלינצקי)
בתחילת השבוע שעבר ישב בכנסת סגן ראש מינהל הספורט החדש, חנן דנציגר, והבטיח כי אחרי אישור הרפורמה לחלוקת כספי התמיכה לספורט במועצה הלאומית לספורט, ניתן יהיה להציג את הסימולציה ואת הסכומים שיקבל כל ענף וענף. והנה, השבוע אושרה הרפורמה במועצה - אך משרד התרבות והספורט עדיין מסרב לפעול בשקיפות ולהציג את התקציבים שיחולקו לאיגודים ולאגודות בשנים הבאות.
ועדת המשנה לתקציבי הספורט, שכפופה לוועדת החינוך התרבות והספורט, התכנסה היום (רביעי) בכנסת לדיון נוסף לאחר אישור הרפורמה וקיוותה לדון בחלוקת התקציבים - אלא שגם הפעם לא הוצגו הנתונים לגבי חלוקת התקציבים, למרות ההבטחות. סגן ראש מינהל הספורט היוצא, דודו מלכא, היה זה שהופיע הפעם לדיון בכנסת והוא טען בפני הנוכחים כי המספרים יפורסמו בקרוב באתר אינטרנט ייעודי שיקים המשרד.
4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(איציק בלניצקי)
מי שהגיעו לדיון בכנסת זעמו על כך שהמדינה לא עמדה בהבטחות שלה, כולל חברי הכנסת שנכחו בישיבה. בשורה התחתונה, משרד התרבות והספורט הוכיח פעם נוספת כי הוא מסרב לנהוג בשקיפות ולהציג את הנתונים לציבור. לכן נשאלת השאלה, מה המשרד מסתיר ומדוע משרד הוא עדיין לא חושף כיצד תקציבי הספורט יחולקו בשנים הבאות?
בעקבות זאת, יו”ר ועדת המשנה, ח”כ סימון דוידסון, שלח מכתב למשרד התרבות והספורט באמצעות היועצת המשפטית של הוועדה עם דרישה חד משמעית להצגת הסימולציה בכנסת בשבוע הבא. “שלשום נפגשתי עם השר, חילי טרופר, שאמר לי ‘אני לא רואה בעיה להציג את הסימולציה אם זה עובר את המועצה’. כולם ציפו לזה שתהיה פה סימולציה ונראה כמה תקציבים כל ענף יקבל בשנים הקרובות, אבל בסוף זה לא קרה. איך יכול להיות?”, תהה ח”כ דוידסון בדיון.
“אני שב ודורש ממשרד הספורט להציג את הסימולציה של חלוקת הכספים והתקציבים”, הוסיף ח”כ דוידסון בתקיפות. “גופי הספורט חייבים לקבל אופק ושקיפות מהמדינה כדי לדעת מה התקציבים שלהם. בדיוק כפי שבעל עסק חייב להבין מה תקציבו לשנה הקרובה, כך גם האיגודים והאגודות. כולם בספורט הישראלי נמצאים בעלטה. אנחנו לא מקבלים את התשובות שהוועדה מבקשת לקבל וזה לא נעים לי להיות במצב הזה. לא ייתכן שאבקש שלוש פעמים לראות סימולציה בכנסת וזה לא יקרה”.
4 צפייה בגלריה
ח"כ סימון דוידסון
ח"כ סימון דוידסון
ח"כ סימון דוידסון
(איציק בלניצקי)
סגן ראש מינהל הספורט, דודו מלכא, התייחס לכך ואמר: “אני לא יודע אם יש עוד משרד ממשלתי שמציג את הנתונים שלו באתר אינטרנט כמונו. בתוך יומיים יידעו כל האגודות והאיגודים את הסכומים שהם מקבלים בשנת 2021. עוד בדצמבר כל אגודה תדע מה התקציב לשנה הבאה שלה. יותר שקיפות מזו אין”.
מירי שלו, מנכ”לית מרכז עוצמה, ענתה לו: “להיכנס בעוד יומיים לאתר האינטרנט שלכם רק כדי שאני אראה מה יהיה התקציב שלי ב-2021? זה לא נותן לי כלום, כבר נגמרת לנו השנה. הספורט הישראלי צריך לדעת לפחות שנתיים קדימה מה יהיה התקציב שלו כדי שיוכל להיערך לעתיד לבוא ולבנות תוכניות מקצועיות בהתאם”.
נציג הוועד האולימפי, אלון גרנות, טען: “אכן יש בעיה של שקיפות. לגופי הספורט אין מידע מה קורה בשנת התקציב של 2022, שאמור להתבסס בחלקו על ההתנהלות משנת הקורונה, בה לא הייתה פעילות באוגדות. ההגנה ב-2022 היא לא הגנה של 80%, אלא היא הגנה של 80% על ה-90% הקודמים של 2021, כך שההגנה לאיגודים שיורדים בתקציבם תהיה בגובה של עד 72% הגנה לכל איגוד. זו שנה שמתחילה בעוד זמן קצר, אבל לאף אחד אין מושג מה יהיה הלאה ומה כל איגוד יקבל. זה אבסורד. לא ראינו סימולציה ולכן קשה לדעת כיצד להתנהל. כמו כן, בניגוד לאיגודים, בתקציב 2022 אין לאגודות שום הגנה, כך שאגודה בודדת יכולה לרדת בעשרות אחוזים בתקציב שלה במכה אחת”.
4 צפייה בגלריה
דודו מלכא
דודו מלכא
דודו מלכא
(אורן בן חקון)
ח”כ דוידסון טען כי צריך לתת יותר תקציבים לטובת הספורט הישראלי והמדינה חייבת לנקוט בגישה אחרת: “בסוף המדינה מחלקת רק 260 מיליון שקל לכל הספורט הישראלי. צריך פה לפחות 800 מיליון שקל לאגודות ולאיגודים. יש הרבה אגודות שמפסיקות פעילות בגלל המצב הקיים. לא נשאר להן כסף למאמנים, לתחזוקה ולמחנות אימונים. גם לא הגיוני שספורטאי ענף הטאקוונדו, שזכה במדליה אולימפית, נסעו לתחרות בחו”ל שבוע שעבר כאשר בקופת האיגוד לא תקציב לנסיעה הזאת כי משרד הספורט לא מעביר להם תקציבים בזמן. זה ענף שזכה במדליה אולימפית, זה לא סתם ענף. אם לא ההורים של הספורטאים שמימנו את הנסיעה והוועד האולימפי שהעמיד להם הלוואה, הם לא היו נוסעים לתחרות”.