3 צפייה בגלריה
גבי קניקובסקי
גבי קניקובסקי
גבי קניקובסקי
(רדאד ג'בארה)
האם יש בעיות ברפורמה של אמות המידה לכספי התמיכה של הספורט הישראלי? במשרד התרבות והספורט אומנם סיימו כבר עם הליך האישורים לקריטריונים החדשים, אבל אז התגלו בעיות במספרים ובתקציבים של האגודות בענפים הקבוצתיים, כמו הכדורגל, הכדורסל, הכדורעף והכדוריד, כך שהמועצה הלאומית לספורט נאלצה לבצע שינוי נוסף וחריג ברגע האחרון.
כזכור, גורמים רבים בספורט הישראלי טענו כי אמות המידה החדשות שנקבעו במסגרת הרפורמה פוגעות בקבוצות ולכן הם דרשו לראות סימולציה כיצד זה ייראה בעתיד, אך במשרד סירבו להציג אותה. לאחר בדיקות שנעשו במשרד, נמצאו בעיות בשיטת החלוקה החדשה משום שניתנו “הגנות” רק לתקציביהן של אגודות הספורט האישי, ללא האגודות לספורט הקבוצתי. ההגנות נועדות לתת זמן הסתגלות לשינויים בשנים הקרובות, כך שהקבוצות לא ייפגעו ברגע אחד בעקבות שינוי המדיניות וההחלטה לתת תקציבים גדולים יותר על פי הצלחה.
3 צפייה בגלריה
יפתח זיו מול רועי הובר
יפתח זיו מול רועי הובר
יפתח זיו מול רועי הובר
(איציק בלניצקי)
בעקבות המצב, הוחלט במשרד כי גם האוגדות של הענפים הקבוצתיים יקבלו הגנה וזמן הסתגלות לשינויים בקריטריונים לחלוקת כספי התמיכה בגובה של 90% לשנת 2021. בשנת 2022, ברבעון הראשון, ייבחן הנושא שוב וייתכן כי יהיו שינויים נוספים בקריטריונים להמשך. יש לציין, כי האגודות בענפים האישיים יזכו להגנה של עד 75% ולכן בענפים האולימפיים מתרעמים על ההחלטה.
חברי המועצה הלאומית לספורט קיבלו בימים האחרונים הודעה עם הסבר על השינויים: “נתנו הגנה רק בענפים האישיים. מצד שני, כתוצאה מכך שלא נתנו הגנה בענפים הקבוצתיים ראינו פגיעה גדולה ברמה של הקבוצות, לכן הוחלט לתת הגנה השנה ברמה של קבוצה בשיעור של 90% משיעור התמיכה בשנת 2020. ברבעון הראשון של שנת 2022 יבחנו סוגיות שעלו מהמבחן החדש”. לחברי המועצה אף צורף הנוסח המתוקן בהוראות המעבר של המבחנים החדשים.
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(מיכה בננו)
גורמים בספורט הישראלי טענו: “אנחנו זועקים כבר תקופה ארוכה כי המבחנים החדשים לא נעשו בצורה נכונה”. גורם בכיר במשרד התרבות והספורט אישר: “בדיוני ועדת התמיכות החלטנו לתת הגנה גם לאגודות של הענפים הקבוצתיים כדי למנוע פגיעה בהן”.
ייתכן וכל זה היה נמנע לו רק משרד התרבות והספורט היה מתנהל בשקיפות ומשתף את גופי הספורט המרכזיים או את ועדת המשנה של ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת בסימולציות הפנימיות אותם הם מבקשים לקבל כבר זמן רב. כתוצאה מהיעדר השקיפות, ישנה כעת חשדנות רבה בקרב גופי וראשי הספורט בישראל: “נוצרה תחושה כי למשרד הספורט יש מה להסתיר”.