3 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
(רויטרס)
הדרמה הגדולה סביב נובאק ג’וקוביץ’ מחריפה. הטניסאי, המדורג 1 בעולם, לא הורשה מוקדם יותר היום להיכנס לאוסטרליה אחרי שכבר נחת במלבורן – ואחרי שעות רבות של בידוד בשדה התעופה, מסתמן כי הוא יגורש עוד הלילה בחזרה לסרביה ולא יורשה להיכנס לקראת אליפות אוסטרליה הפתוחה כיוון שהוויזה שברשותו בוטלה.
למעשה, הרשויות באוסטרליה מנעו את כניסתו של ג’וקוביץ’, שלא התחסן וטען כי יש לו פטור מכך. ראש הממשלה המקומי, סקוט מוריסון, נדרש לסוגיה והבהיר שאם הסרבי לא יציג מסמך רשמי המאשר כי יש לו פטור מקבלת חיסון, הוא ”יעלה על המטוס הראשון בחזרה הביתה”. כאמור, מסתמן כי בסופו של דבר ג’וקוביץ’ ישוב למולדתו ולא יורשה להיכנס לאוסטרליה, כאשר הוויזה שלו לא אושרה ולכן הוא יגורש למולדתו, ויחמיץ כמובן את האליפות.
מוריסון צייץ בטוויטר וכתב: “הוויזה של ג'וקוביץ' בוטלה. חוקים הם חוקים, במיוחד כשמדובר במעברי הגבול שלנו. אף אחד לא מעל החוקים. מדיניות הגבולות הנוקשה שלנו הייתה קריטית בהפיכתה של אוסטרליה לאחת המדינות עם אחוז המוות הנמוך ביותר מנגיף הקורונה, נמשיך בדרך הזאת”.
בהודעה הרשמית מטעם הממשלה המקומית נאמר: "ג'וקוביץ' לא סיפק ראיות מתאימות כדי לעמוד בדרישות הכניסה לאוסטרליה ובעקבות כך הוויזה שלו בוטלה". כמו כן, נטען שנולה הגיש צו פדרלי על מנת לעצור את הגירוש כך שהוא, יחד עם עורכי דינו, לא מתכוונים לוותר ויערערו. יתרה מזאת, מקרובים לארגון הטורניר טענו כי שלושה טניסאים אחרים הורשו להיכנס למדינה עם ויזה זהה לזו של הסרבי.
הדרמה הגדולה התחילה בצהרי היום, כאשר ג’וקוביץ’ נחת בשדה במלבורן ולא הורשה להיכנס. מאז, מוחזק הטניסאי במשמורת בשדה התעופה טולמארין, כאשר הוא תקוע בחדר אחד, בלי הפלאפון האישי שלו וללא אפשרות לתקשר עם משפחתו ומקורביו, ונמצא תחת שמירה של שני שוטרים ואף בלי היכולת לדבר עם אף אחד מאנשי הצוות שלו. אביו של נובאק, סרדיאן ג'וקוביץ', אישר הדברים: “נובאק נמצא כרגע בחדר שאף אחד לא יכול להיכנס אליו ומול החדר יש שני שוטרים ששומרים עליו. הוא כבר כמה שעות מוחזק שם בשבי, אם הוא לא ייצא בקרוב אנחנו נצא לרחובות”.
3 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
(רויטרס)
בנוסף, גם הרשויות בסרביה התגייסו למענו. אחרי שפורסם כי ניקולה סלקוביץ’, שר החוץ של סרביה, פנה לשגריר באוסטרליה בנושא, גם הנשיא הסרבי, אלכסנדר ווצ’יץ’, הגיב לכך: “אמרתי לנובאק שכל סרביה איתו ושאנחנו עושים הכל כדי שהנושא הזה יסתדר באופן מיידי”.
3 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
(רויטרס)
“אנחנו מחכים לכך שנובאק יציג את האישור שתומך בפטור שלו מחיסון”, סיפר מוריסון במסיבת עיתונאים שערך בעקבות מספרי השיא שמציגה אוסטרליה מבחינת מאומתים לנגיף הקורונה בימים האחרונים. “אם המסמכים שיציג לא יספקו אותנו הוא לא ייכנס למדינה, ג’וקוביץ’ לא ראוי ליחס מיוחד מאנשים אחרים”. מ”מ שרת הספורט במדינת ויקטוריה ג’אלה פולפורד הוסיפה: "אני חושבת שהרבה אנשים בוויקטוריה יתאכזבו. אבל התהליך הוא תהליך. לאף אחד אין יחס מיוחד".
עם זאת מנהל הטורניר קרייג טילי דווקא צידד בטניסאי ואמר: "אנחנו לגמרי מבינים ומזדהים עם אנשים שנסערים מהעובדה שנובאק נכנס, בגלל ההצהרות שלו בשנתיים האחרונות סביב החיסון. אבל בסופו של דבר זה תלוי רק בו אם יבחר לחשוף בפני הציבור את הסיבות בגינן קיבל את הפטור".
ההחלטה לאשר לג’וקוביץ’ להיכנס למדינה לטובת הטורניר, חרף העובדה שהוא לא הצהיר על הסטטוס החיסוני שלו, הובילה לביקורת ציבורית רחבה במדינה, בה 90 אחוז מהאנשים מעל לגיל 16 קיבלו שני חיסונים. כעת, נראה כי הרשויות האוסטרליות ביצעו פניית פרסה וכולם ממתינים להתפתחויות בנושא.