3 צפייה בגלריה
טורס, דמבלה, בנזמה ו-ויניסיוס
טורס, דמבלה, בנזמה ו-ויניסיוס
טורס, דמבלה, בנזמה ו-ויניסיוס
(גרפיקה: ניסים ימין)
קצת יותר מחודשיים וחצי - 80 ימים למען הדיוק - חלפו מאז המשחק האחרון בין ברצלונה לריאל מדריד שניצחה 1:2 בליגה בחודש אוקטובר, אבל זה נראה שעבר מאז הרבה יותר זמן. קארים בנזמה ו-ויניסיוס שנמצאים בכושר מצוין, לא מצאו אז את הרשת, צ'אבי היה אז עדיין בקטאר, את הקטלונים אימן רונאלד קומאן שפוטר, את השער המצמק של הבלאוגרנה כבש סרחיו אגוארו שפרש, הקיצוני הימני היה בכלל סרג'יניו דסט ואוסקר מינגסה עוד היה בהרכב.
הערב (רביעי, 21:00) שוב היריבות המושבעות יעלו על הדשא, רק שהפעם במסגרת הסופרקופה הספרדי שייערך בכלל בריאד, ערב הסעודית. "המכה של הכדורגל", כינו בעיתון 'מונדו דפורטיבו' הקטלוני את המשחק המסקרן שיפגיש את ריאל היציבה, שמובילה על יריבתה ב-17 נקודות בליגה ונראית בדרך לאליפות, עם בארסה שמציגה קבוצה צעירה בעלייה שעומדת למבחן, אולי מוקדם מדי מבחינתה.
אם בעבר בארסה חגגה על חשבון ריאל בימי השיא, הצניחה מהאולימפוס באה לידי ביטוי גם במפגשים בין הקבוצות ובאופן בולט במיוחד: למעשה, ארבעת המשחקים האחרונים בין השתיים בליגה הסתיימו בניצחונות של הבלאנקוס - שניים מהם בקאמפ נואו - וכדי להיזכר בפעם האחרונה שהבלאוגראנה גברה על היריבה ממדריד, צריך לחזור עד מרץ 2019, אז שער של איבן ראקיטיץ' סידר ניצחון 0:1 בסנטיאגו ברנבאו. היום, כידוע, הוא כבר לא בבארסה - לא הוא ולא המאמן שלה אז, ארנסטו ואלוורדה.
אחריו הגיעו קיקה סטיין וקומאן שכשלו בניסיונם לנצח את ריאל ולמעשה, ההולנדי רשם שלושה הפסדים, שבשניים מהם ליאו מסי עוד היה בבארסה. במילים אחרות: לבארסה יש הרבה מה להוכיח מול יריבתה המושבעת שמסתכלת עליה מלמעלה ולא רק העונה - משהו שבהחלט צ'אבי וז'ואן לאפורטה רוצים לשנות, אז רגע לפני המפגש המסקרן, זו הזדמנות לבדוק מה השתנה אצל הקבוצות מאז הניצחון של ריאל באוקטובר.

נקודת המפנה

ריאל היא הקבוצה שמולה שיחק צ'אבי הכי הרבה - 42 פעמים - וזו תהיה הפעם הראשונה שלו מולה כמאמן, וגם המפגש הראשון שלו עם הבלאנקוס בכלל מאז מרץ 2015, אז היה שותף לניצחון 1:2 עם שערים של ז'רמי מתייה ולואיס סוארס. לבארסה הוא חזר כמעט שבועיים אחרי הפסד הבלאוגראנה לריאל העונה כשמונה למאמן בתחילת נובמבר במטרה לחלץ את קבוצת נעוריו מהבור שנקלעה אליו תחת קומאן.
למען האמת, לקח זמן מאז פוטר ההולנדי ועד שצ'אבי מונה רשמית, ובזמן הזה מאמן בארסה ב', סרג'י ברז'ואן, עמד על הקווים באופן זמני. הבכורה של צ'אבי הגיעה בדרבי עם ניצחון 0:1 על אספניול ומאז, למרות המגבלות, רואים שיפור ניכר ביכולת של בארסה. אם קומאן נהג להתלונן שאין לו כלים וזכור בתקשורת הקטלונית בעיקר בזכות שני משפטים: "טיקי טאקי" (במקום "טיקי טאקה") ו"זה מה יש" (על התוצאות), אצל צ'אבי הגישה הרבה יותר חיובית.
ב-11 משחקיו על הספסל של בארסה, המאמן בן ה-41 הוא הראשון שאצלו רואים רעיון ודרך ברורה - גם אם לא תמיד מיושם על הדשא מה שהוא רוצה לראות - מזה הרבה זמן. כפי שהבהיר כשהוצג, איתו בארסה משתמשת יותר בקיצונים, מרווחת את המשחק, מרבה להחזיק בכדור ובאופן כללי נאמנה יותר ל-DNA שלה, לפחות ברמת הרעיון - גם אם זה אומר להשתמש בצעירים שלא קיבלו צ'אנס לפני כן כמו עבדה אלזלזולי, איליאס אחומאש ואחרים.
3 צפייה בגלריה
הזעזוע הוכיח את עצמו. קומאן
הזעזוע הוכיח את עצמו. קומאן
הזעזוע הוכיח את עצמו. קומאן
(רויטרס)
ומה אומרים המספרים? ב-11 משחקים תחת צ’אבי כמאמן בארסה, היא ניצחה חמישה משחקים, ארבעה הסתיימו בתיקו ושניים בהפסדים כשהיא כובשת 14 שערים (1.27 למשחק) וסופגת 12 (1.09). וקומאן? הוא הדריך את בארסה ב-67 משחקים והרקורד שלו עמד על 40 ניצחונות, 11 תוצאות תיקו ו-16 הפסדים עם 141 שערי זכות, אבל זה, כאמור, כולל את התקופה עם מסי. אם לוקחים בחשבון רק את העונה, לקומאן היו חמישה ניצחונות, חמישה הפסדים ושלוש תוצאות תיקו ב-13 משחקים עם 16 שערי זכות (1.23 למשחק) ו-17 שערי חובה (1.3). כלומר, תחת צ’אבי בארסה כובשת מעט יותר וסופגת פחות.
אין ספק שבארסה היא קבוצה בבנייה, אבל מול ריאל בפעם הראשונה יתחילו להיות לצ'אבי כלים שיאפשרו לו גם שינויים, וידרשו ממנו לשדרג עוד יותר את היכולת הקבוצתית בתקופה הקרובה. בעוד עתידו של אוסמן דמבלה לא ברור, פראן טורס יוכל לערוך בכורה, גם פדרי החלים מקורונה ויוכל לשחק כשבנוסף אנסו פאטי חוזר מפציעה, גם פרנקי דה יונג, רונאלד אראוחו בסגל למרות שרק נותח בידו בסופ"ש ובנוסף לכל זה דני אלבס מתחיל להיכנס לקצב.
“באנו לפה עם הרבה התלהבות”, אמר לאפורטה בריאד, “הפצועים והחולים חזרו, הצלחנו לרשום את פראן טורס וסוף סוף למאמן יש מבחר. השחקנים שחזרו יהיו חשובים, יש לנו קבוצה שרוצה לנצח וכמובן שאנחנו רוצים לזכות בסופרקופה”. בהרכב עצמו צפויים לפתוח אראוחו וטורס שיערוך בכורה, גם דמבלה יפתח והשאלה היא מי השחקן השלישי שיצטרף אליהם. פדרי ופאטי אמנם חזרו לשחק, אבל אמורים לשחק כחצי שעה וימתינו להזדמנות על הספסל.

מפלצת דו ראשית

בריאל, וזה לא סוד, הנרטיב המרכזי העונה הוא היכולת המשודרגת של קארים בנזמה ובעיקר של ויניסיוס. לצרפתי יש 17 שערים ו-11 בישולים ב-20 משחקי ליגה, לברזילאי יש 12 שערים וחמישה בישולים ב-21 מחזורים וביחד הם מצאו את הרשת בליגה (29) כמעט כמו כל בארסה ביחד (31). למעשה, אחרי הקלאסיקו ההוא באוקטובר, בכל משחק שבו לפחות אחד מהשניים כבש - היא ניצחה.
אם אצל בנזמה זה כבר הפך למשהו די רגיל שבא לידי ביטוי במיוחד אחרי העזיבה של כריסטיאנו רונאלדו, השינוי הגדול חל אצל ויניסיוס. מדריבליסט שיכול לייצר מבצעים אישיים מדהימים לצד החמצות מסמרות שיער, הקיצוני הברזילאי הפך לנשק קטלני אחרי ששיפר את קבלת ההחלטות שלו באופן משמעותי. אם בעונה שעברה היו לו שישה שערים ושבעה בישולים ב-49 משחקים, העונה הוא כבר עם 14 שערים ותשעה בישולים ב-26 משחקים בכל המסגרות כשהוא מעורב בשער כל 92.8 דקות בממוצע.
3 צפייה בגלריה
נשק קטלני. בנזמה עם ויניסיוס
נשק קטלני. בנזמה עם ויניסיוס
נשק קטלני. בנזמה עם ויניסיוס
(רויטרס)
לצד כל זה והקישור הוותיק שממשיך להוביל את מרכז המגרש של ריאל (קאסמירו, לוקה מודריץ' וטוני קרוס), אי אפשר להתעלם גם מההגנה של קרלו אנצ'לוטי. ריאל פגעה בול ברכש של דויד אלאבה וקיבלה את טיבו קורטואה בכושר שיא, כזה שגרם למאמן האיטלקי לומר: "הוא השוער הטוב ביותר בעולם". לריאל ההגנה השלישית בטיבה בליגה עם 18 שערי חובה כשרק סביליה (13) ואתלטיק בילבאו מקדימות אותה.
ובכל זאת, אולי המץ' אפ המרכזי במפגש בין היריבות המושפעות יהיה בין ויניסיוס למי שיקבל את המשימה לשמור עליו בצד השני - אולי דני אלבס הוותיק, אולי בכלל אראוחו. כך או כך, זו תהיה משימה לא פשוטה, בבארסה זוכרים איך התקשו לעצור את ויניסיוס במפגשים האחרונים מול ריאל, וכעת הוא אף מציג גירסא משופרת שיכולה גם לכבוש. אז האם שוב ויניסיוס ובנזמה יגנבו את ההצגה? האם צ'אבי יצליח לעצור את הרצף של ריאל? את התשובות נקבל הערב.