5 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(מיכה בננו)
במשך שבועות ארוכים ביקש ח"כ סימון דוידסון ממשרד התרבות והספורט להציג לכנסת כיצד יחולק תקציב הספורט בישראל, בדגש על האיגודים ולאגודות שעדיין לא יודעים מה יהיו התקציבים שיקבלו ב-2022 וב-2023. היום (שלישי) התכנסה ועדת המשנה של ועדת החינוך התרבות והספורט, בראשותו, לדיון מיוחד שעסק בתקציב לספורט הישראלי - אך גם הפעם הנתונים לא הוצגו.
הדיון בוועדת המשנה של הכנסת עסק בתקציב הממשלה לספורט הישראלי לשנים הבאות. אלא שבאופן די תמוה, גם הפעם סגן ראש מינהל הספורט דודו מלכא בחר שלא להציג את המספרים של התקציב לשנה זו, ובמקום זאת במשך שעה וחצי הקריא רק את מבחני התמיכה ושיטות הניקוד לבניית התקציב מתוך מצגת שהראה לפורום מנכ"לי האיגודים לאחרונה. כלומר, הוא הציג חומר שהיה כבר ידוע לכל. לפיכך, במצב הקיים, ארגוני הספורט בישראל עדיין לא יודעים מה יהיו התקציבים שיקבלו מהמדינה ב-2022 ובכלל לשנים הבאות - והם לא יוכלו להיערך בהתאם עם התוכניות המקצועיות שלהם.
באופן די תמוה, יו"ר ועדת המשנה ח"כ סימון דוידסון, שדרש בעבר מהמשרד לפעול בשקיפות, הפעם במהלך הדיון לא עמד על כך שנציג משרד הספורט יחשוף את הנתונים ויראה לציבור כיצד מחולק התקציב של הממשלה בפועל. האם זה בגלל הפגישה הפוליטית שהתקיימה אתמול בינו לבין שר התרבות והספורט חילי טרופר?
5 צפייה בגלריה
ח"כ סימון דוידסון
ח"כ סימון דוידסון
ח"כ סימון דוידסון
(איציק בלניצקי)
ח"כ דוידסון הודיע בפתיחת הדיון: "אתמול הייתה לי פגישה עם שר הספורט חילי טרופר. אנחנו רואים עין בעין את פעילות הוועדה, הדיון שלנו היה לגבי תקנות וחוקים שצריכים להעביר וקידום תקציב המדינה של 2023 כדי להעלות אותו משמעותית לספורט. יצאתי שבע רצון מהפגישה, יש לנו שר קשוב. יש פער גדול שצריך לצמצם אחרי הרבה שנים. הספורט הוא ילד חורג בכנסת, נותנים לו פחות מ-0.2% מתקציב המדינה וצריך לשנות את זה. נפעל ביחד כדי שזה יקרה".
כמו כן, בפתיחת הדיון ח"כ דוידסון אף טען: "יש במשרד התרבות והספורט בעיה של שקיפות, אבל אני מבין שזה בגלל שתוך כדי תנועה צריך לעשות שינויים. בכל אופן, אין ספק שהשקיפות צריכה להיות חלק מהליך העבודה. נורא קשה לנהל איגוד כשאין לך ודאות כמה כסף תקציב לך המדינה ומתי אתה הולך לקבל אותו. אם יש איגוד שבעוד חודש צריך לארח אירוע בינלאומי ואין לו כסף, זה מאוד מפריע. איך אפשר לתכנן תוכניות לספורט הישראלי במצב הזה?".
ובכן, שקיפות מלאה עדיין אין. דודו מלכא, סגן ראש מינהל הספורט היוצא, הצהיר בכנסת: "היום אנחנו יודעים מה יהיה כל התקציב של 2022", אך הוא לא חשף כיצד יחולק התקציב הזה באופן מלא אלא רק ציין: "תקציב הסיוף עלה ביחס ל-2021 ב-40% והסיבה היא שאיגוד קטן כמו איגרוף, החלקה על הקרח, סיוף ושייט פתאום הכל השתנה. עד היום 70% מהתקציב שלהם היה על פי כמות ו-30% איכות, אבל הפכנו את הפרופורציות ואנחנו מעודדים הישגיות עכשיו. ככל שיש להם ספורטאים שמגיעים לדירוג גבוה באליפויות אירופה ובאליפויות עולם, זה מקדם את האיגודים. בטניס אין אף נציג בגראנד סלאם, שזו התחרות המקבילה לאליפות אירופה, אבל הטניס לא ירד בתקציבים בזכות כמות הספורטאים שלו".
5 צפייה בגלריה
דודו מלכא
דודו מלכא
דודו מלכא
(אורן בן חקון)
המספרים היחידים שהציג מלכא המנוסה היו רק המספרים הגדולים מהתקציב שכבר חולק לאיגודים והאגודות: "בשנת 2021 ממש בדקה ה-90 אישרנו לכל האגודות והאיגודים 261 מיליון שקל, כ-120 מיליון הוקצו לאגודות והיתר הלך לאיגודים. בנוסף, הקצנו להכנות אולימפיות 28 מיליון שקל, הקצנו 45 מיליון שקל לאירועים ומימשנו חצי מזה כבר השנה. יש לנו תקציב מוגדל לאתנה ולווינגייט עם 26 מיליון שקל. כמו כן, נשקיע עכשיו במאמנים עם 17 מיליון שקל בתוכנית חדשה".
מלבד הפרטים הללו, דודו מלכא דיבר ארוכות כיצד תתבצע שיטת הניקוד של מבחני התמיכה בקבוצות של ילדים וילדות, הסביר על המדיניות של חלוקת התקציבים, דרש שהספורטאים יתחרו גם באליפות ישראל ושמספר הספורטאים בקבוצה יעלה ב-80% על כמות הספורטאים בטופס המשחק, הרחיב ניקוד יינתן לנשים, כמה נקודות תביא מדליה באליפות אירופה ועוד פרטים שידועים לכל. ושוב, הדבר היחיד שלא עסקו זה התקציבים עצמם, אותם דרשה הכנסת לראות מלכתחילה.
גיא מצקין מאיגוד הקשתות ניסה לצאת עם משהו תכליתי מהדיון ושאל: "דודו, כמה שווה כל נקודה בכל רצועה של חלוקת הכספים?", אך דודו מלכא הגיב לו: "ברגע שנאשר בוועדת התמיכות את הנקודות הסופיות, זה יעלה לאתר האינטרנט שלנו ואז תדע מה הערך של כל נקודה".
5 צפייה בגלריה
איתי שני עם גיא מצקין
איתי שני עם גיא מצקין
איתי שני עם גיא מצקין
(עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל)
גם כאן הוא לא סיפק תשובות. אולי זה בגלל שביום חמישי הקרוב צפוי להתקיים דיון בנוגע לתקציב 2022 בוועדת התמיכות של משרד התרבות והספורט. כלומר, ייתכן כי התקציב של ארגוני הספורט הישראלי לשנה זו עדיין לא אושר, על אף שדודו מלכא הצהיר כי "היום אנחנו יודעים מה יהיה התקציב של 2022".
ובכן, נחמד לדעת שבסוף ינואר משרד התרבות והספורט יודע מה יהיה התקציב שלו של השנה הנוכחית כאשר יש תקציב מדינה ברור, אבל מה עם האיגודים והאגודות? מדוע מסתירים את המספרים מהם? מדוע הוא לא אמר כמה יקבל כל ענף?
באיגודים זעמו לאחר הדיון. בכיר בספורט הישראלי תקף ואמר ל-ONE: "חשבנו שהכנסת תעשה סדר מתוקף תפקידה ככלי שמבקר את פעילות הממשלה, אבל הוועדה הזאת לא שווה כלום. שוב נציג של משרד התרבות והספורט לא הציג בפני הכנסת את התקציב במלואו ושוב התברר שהתקציב בכלל לא אושר בפועל. הזוי שלא ראינו עדיין את חלוקת התקציב ב-2022 ואין לנו מושג כמה נקבל באמת. הם פשוט ישבו ומרחו את הזמן במשך שעה וחצי".
מנכ"ל איגוד האתלטיקה גל לוי טען בדיון: "אני מצטער להרוס את החגיגה. דודו דיבר על הדברים המרכזיים בתוכנית. ענף האתלטיקה הוא ענף נישתי אולי בהשוואה לכדורגל, אבל איגוד האתלטיקה הוציא תשעה ספורטאים לאולימפיאדת טוקיו ובכל זאת צפוי לנו קיצוץ רוחבי של הענף ב-17.8% מסך כל ההכנסות שנקבל מהמדינה לפי השנה הקודמת. האיגוד חתם לפני חצי שנה על הסכם בית לאמי בווינגייט. אני לא אעמוד בהוצאות שנדרשות ממני בהסכם, אני לא יודע איך לכתוב תקציב ל-2022, אני לא יודע איך האיגוד אמור להתנהל עם כ-20% פחות מהתקציבים הקיימים. הבאנו הישגים בטוקיו, אבל הכל ירד לטמיון אם יהיה לנו 1.1 מיליון שקל פחות. אני לא מתכוון לקחת הלוואות, לכן בתחילת חודש הבא תהיה ישיבת הנהלה קריטית באיגוד ונצביע על קיצוץ עצום בתקציב, שיפגע במאמנים, באתלטים ובפעילות".
5 צפייה בגלריה
גל לוי
גל לוי
גל לוי
(חגי מיכאלי)
דודו מלכא הגיב לדבריו וציין: "איגוד האתלטיקה יקבל מאיתנו 12 מיליון שקל לשנה. ייתכן שהאיגוד צריך לעשות חשיבה ולהתאים את עצמו על מנת להגדיל את מספר הנקודות שלו כדי שגם התקציב שלו יגדל. ברגע שאיגוד לא מצליח, או כאשר אחרים מצליחים יותר, אין מה לעשות כי הכסף זז מצד לצד. נתנו הגנות בגלל השינוי בתקציב וההגנות האלה יעזרו לקחת זמן לחשוב כיצד להשתפר. לא צריך להגיע להפסקת פעילות, ההפך, צריך לעשות פעילות נכונה".
לקראת סיום, דודו מלכא הציג קובץ עם נתונים משנת 2021 של חלק מהענפים והוסיף: "באתלטיקה אנחנו רואים שיש רק 2,000 ספורטאים פעילים. זה מספר שלא זז במשך שנים. צריך להתקדם עוד. האיגוד לא יכול לשקוט על השמרים. האיגודים שהתקדמו במספרים שלהם הם הג'ודו וההתעמלות, אבל כל אחד מהאיגודים צריך לצבור כמה שיותר נקודות בכל רצועה כדי לקבל יותר כסף בעתיד".
ח"כ דוידסון נעל את הישיבה בלי לראות את התקציבים של השנים הבאות כאמור. "אנחנו יכולים לדבר עוד שעות וימים על תקציבים, אגודות ואיגודים, אבל אני באמת ובתמים מרגיש שיש דרך חדשה במשרד הספורט", הצהיר באופן מפתיע. "כל נושא הנתונים מפורסמים באתר הטוטו כפי שדודו אמר עם הסברים לגבי כמה כסף כל אגודה מקבלת ולמה. זה חשוב שאגודות ואיגודים ידעו למה הם עלו בתמיכה ולמה הם ירדו. חשוב שהם יעשו צעדים כדי לקבל יותר כסף מהמדינה. אני מברך את המשרד על התוכנית לחיזוק האגודות והמאמנים, אבל 17 מיליון שקל זה לא מספיק לתוכנית לחיזוק המאמן ונפעל כדי לקבל יותר. בנוסף, אני מבקש לזהות איזה איגודים ואגודות הולכים להיפגע ב-2022 ובעיקר ב-2024 כי אז יירדו ההגנות. הדיון הבא יהיה על מתקנים ונשים".