4 צפייה בגלריה
דריק וויליאמס מול מיקייל קייזר
דריק וויליאמס מול מיקייל קייזר
דריק וויליאמס מול מיקייל קייזר
(איציק בלניצקי)
מכבי תל אביב והפועל חולון נפגשו אמש (שבת) במסגרת ליגת העל למשחק דרמטי שנגמר עם 79:80 נהדר לצהובים, אך בתומו אפשר לומר כי הכדורסל תפס תפקיד משני, לאור מה שקרה ביום המשחק עם ההחלפה של הצהובים שגרעו את אנטה ז’יז’יץ’ מהסגל והחליפו אותו בדריק וויליאמס.
באופן אירוני יצא ששתי קבוצות שאינן חברות באקזקוטיבה של ליגת העל, שהגתה את תקנון הקורונה, הן גם אלו שעומדות בעין הסערה. תקנון הקורונה של ליגת העל לא צריך להיות שונה מכל תקנון אחר שנכתב. הוא צריך לכסות מנעד תרחישים רחב ככל האפשר, כל זאת כדי שאפילו לרגע אחד לא יישאר מקום לספק. הדבר הכי חשוב הוא שתקנון צריך להיאכף באדיקות ובקנאות מרבית, אלא אם כן מוזכרים בו צמד המילים "שיקול דעת". צמד מילים שלא מוזכר. תקנון הקורונה, כפי שמסתמן, לא רק שלא נאכף, גם מכיל פרצות. אם היה נאכף, הרי שהמשחק אמש כלל לא היה צריך להיות משוחק.
האינטרס של שתי הקבוצות ברור, לחולון נוספו לכל הפחות שישה משחקים בליגת האלופות, למכבי תל אביב יש ארבעה משחקים אותם היא צריכה להשלים ביורוליג ובגביע (פנאתינייקוס, באסקוניה, פנרבחצ'ה ואת הפועל גליל עליון). גם האינטרס של המנהלת לשמירה על מסגרת לוח המשחקים כפי שמוצהר בתקנון, אך אין זה משנה עד כמה נוח הדבר לכולם, כמו גם ההשלכות הכלכליות וההשלכות של עומס העבודה שיגדל, כי לפי סעיף 2 לתקנון הקורונה – משחק יידחה אם מאמן ואחד מעוזריו הבכירים ימצאו חיוביים לנגיף..
נראה שמהרגע שהמנהלת אישרה את קיום המשחק בניגוד גמור לתקנון, לא עבר זמן רב עד שהתקנון כולו נחשף על כל בעיותיו, גם בסעיפים 4 ו-6 שהביא את הפועל חולון לעזוב את היכל מנורה מבטחים עם תחושה של "טעם חמוץ ולא בגלל מה שהתרחש על הפרקט”, כפי שאמרו אנשי הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
יפתח זיו מול כריס ג'ונסון
יפתח זיו מול כריס ג'ונסון
יפתח זיו מול כריס ג'ונסון
(איציק בלניצקי)
סעיף 4 קובע שקבוצה שיש לה יותר מארבעה זרים, ואחד מהם חיובי, מחויבת לרשום זרים אחרים במקומם. לפי סעיף 6, במידה וביום המשחק שחקן שנרשם בסגל לא חש בטוב, אז הקבוצה צריכה להציג תוצאת בדיקת אנטיגן מוסדית (מוזמנת כפי שעורכות חלק מהקבוצות, מתחמי הבדיקה השונים של מד"א וכו’) עד השעה 12:00 ביום המשחק, במידה והתוצאה מגיעה לאחר השעה 12:00, אם היא חיובית אז השחקן לא יוכל להשתתף במשחק, ואם מדובר במאומת רביעי, אז המשחק יתקיים כסדרו.
חשוב לומר שתחילה בדיקת אנטיגן מוסדית לא תמיד אפשר לבצע מהרגע להרגע, בנוסף בסעיף הזה כבר יש שטח אפור כי לא מצוין מתי אחרי 12:00 - האם אחרי השעה המדוברת ועד שעה לפני פתיחת המשחק או שעתיים. לא צוין בתקנון גם מה קורה במידה ותוצאת הבדיקה מתעכבת באופן קיצוני מכל סיבה שהיא. נכון לכתיבת שורות אלו, בחולון אומרים שהם עדיין לא יודעים האם אנטה ז'יז'יץ' חיובי.
4 צפייה בגלריה
אנטה ז'יז'יץ' מטביע
אנטה ז'יז'יץ' מטביע
אנטה ז'יז'יץ' מטביע
(לילך וויס)
בחולון טוענים כי במידה והוא חיובי, במכבי יכולים היו לבצע את השינוי בסגל, רק שלאור הסיטואציה התקנונית האלופה הייתה צריכה לשחק עם ארבעה זרים ולא עם חמישה, דהיינו שהחלפתו של ז'יז'יץ' בוויליאמס לא הייתה צריכה להיות מאושרת.
הסיפור החל לאחר השעה 10:00 כאשר עודכנו כלל המעורבים, כי למכבי יש שחקן שלא מרגיש טוב ובהתאם לתוצאת הבדיקה יינתן האישור לביצוע שינוי בסגל השחקנים ביום המשחק. לצהובים כחולים הותר לבצע את השינוי, כשלא יצאה הודעת מועדון על מקרים חיוביים נוספים לקורונה. מנגד ישנה בעייתיות עם סעיף 6.
ייתכן והעיקרון שהוביל את מקבלי ההחלטות היה בריאות השחקנים וטובת הכלל, כדי שלא לסכן פוטנציאלית שחקנים אחרים במידה ואכן יתברר שז'יז'יץ' חיובי לפני פתיחת המשחק. יחד עם זאת, צמד המילים שיקול דעת לא מופיע בשום הקשר בתקנון, ולפי חלקו הראשון של סעיף 6 בתקנון, דריק וויליאמס לא אמור היה לשחק. אך התקנון כפי שמסתבר, לוקה בחסר, גובל בלקוניות והדבר הבעייתי מכל הוא שהוא מכיל גם שטחים אפורים.
האכזבה של אנשי חולוניה ניכרה לאחר המשחק: "בתור קבוצה בליגה, אנחנו לא רשאים לאשר, לדחות, או להסכים לשום דבר שקשור לסגל של היריבה. המנהלת אישרה למכבי תל אביב לשנות, אם יש שחקן חיובי על סמך התקנות".
4 צפייה בגלריה
דריק וויליאמס מול מיקייל קייזר
דריק וויליאמס מול מיקייל קייזר
דריק וויליאמס מול מיקייל קייזר
(איציק בלניצקי)
גורמים במנהלת הודו: ״זאת הייתה טעות לאשר למכבי את ההחלפה. זה לא היה צריך לקרות. זאת טעות שנעשתה. יחד עם זאת שבחולון לא יגידו שלא ידעו. הם קיבלו עדכון על הכול, כולל מי יחליף. הם היו יכולים להגיד שהם מתנגדים ולא אמרו בשום שלב שהם לא מוכנים לכך״.
לגבי האישור שניתן למכבי בניגוד לתקנון לגבי המאמנים, אמרו בסביבת המנהלת: ״ברגע שמכבי הסכימו עוד אפשר לקבל. את ההחלפה אי אפשר לקבל וזו טעות שאסור היה שתקרה״.
תגובתו של מנכ"ל המנהלת, שלומי פרי: “בדיעבד היה צריך לבקש ממכבי תוצאה מאומתת של ז'יז'יץ' וצר לי שלא כך פעלתי. עשיתי זאת מתוך הנחה שחולון מעדיפה לדעת מול מי היא משחקת ולא לחכות לתוצאות הבדיקה שיכולה הייתה להגיע גם ב-19:00. חשוב לי להגיד שהייתה התכתבות עם חולון והם ידעו על ההחלפה”.
4 צפייה בגלריה
שלומי פרי
שלומי פרי
שלומי פרי
(עודד קרני)
בנוסף, כתב פרי בטוויטר: “טעיתי בשיקול הדעת, טעיתי שלא התייעצתי עם שמואל פרנקל יו"ר המנהלת או עם היועץ המשפטי. פעלתי מתום לב מתוך רצון עז שהמשחק יתקיים כסדרו. כל האחריות עלי. נשב היום צוות המנהלת והיו"ר לחדד נהלים ולוודא שהתקנון יישמר ולא יופר שוב”.