7 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה עם אסף בן דוב ודודו דהאן
מאוויס צ'יבוטה עם אסף בן דוב ודודו דהאן
מאוויס צ'יבוטה עם אסף בן דוב ודודו דהאן
(האתר הרשמי של מכבי חיפה)
ביום בהיר אחד בקיץ, מאוויס צ'יבוטה פתאום הופיע במחנה אימונים של בני יהודה ברומניה עם חיוך על הפנים. כולם הופתעו לראות אותו. "העיר שאני גר בה נמצאת פה קרוב לגבול. נסעתי שעתיים וחצי בדרכים כדי לבוא להגיע לכם שלום. התגעגעתי", אמר ומשך את הכתפיים למעלה. במשך כמה שעות הוא ישב עם אנשי הקבוצה, דיבר עברית והרגיש שפתאום הוא חוזר לעצמו.
באותם ימים לאנשי בני יהודה נוצרה התחושה שהוא ישמח לחזור לכדורגל הישראלי. אמנם צ'יבוטה נולד בקונגו ובשלוש השנים האחרונות הוא חי את חייו בבולגריה - אבל הוא הגיע לישראל בגיל 15, שיחק בנוער של מכבי תל אביב, בהמשך עבר להפועל כפר סבא ולבני יהודה, ומשם הגיע לאלופת בולגריה ששילמה עליו 800 אלף אירו. היום (שלישי) הוא נחת בישראל כדי להצטרף למכבי חיפה שהסכימה לשלם ללודוגורץ מיליון אירו על המעבר ויפתח פרק חדש בקריירה שלו בארץ.
צ'יבוטה בן ה-25 שיחק בלודוגורץ, אבל ספק אם באמת הרגיש שייך לקבוצה הזאת. אומנם מדובר בקבוצה מובילה בבולגריה שזכתה בתארים ומשחקת במפעלים האירופאים באופן קבוע, כך שלו עצמו יש שתי אליפויות ושני גביעי סופר-קאפ בהם הוא זכה במדיה, אבל ברקע תמיד צצו הדיווחים על כך שהקבוצות הישראליות מנסות להחזיר אותו ארצה. העובדה שבילה חלק מחייו בישראל, התחתן עם אישה ישראלית ואפילו קיבל תעודת זהות, כך שהוא לא נחשב לשחקן זר, תרמו לכך כמובן.
7 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
(האתר הרשמי של מכבי חיפה)
לודוגורץ הוא מועדון עשיר שזכה בעשר אליפויות רצופות בשנים האחרונות והוא משך אליו גם שחקנים ישראלים מובילים, כמו דן ביטון וטאלב טוואטחה, אבל בשנה האחרונה הם עזבו את הקבוצה וחתמו במכבי תל אביב ובמכבי חיפה, כך שהמושבה הישראלית התפרקה. ייתכן שזה השפיע על צ'יבוטה, על אף שהוא נותר בקבוצה עם חברו הקונגולזי ג'ורדן איקוקו, כי עם הזמן חלה דעיכה מסוימת ביכולת שלו.
בעונתו הראשונה בלודוגורץ צ'יבוטה פתח בהרכב ותרם 13 שערים ותשעה בישולים ב-41 הופעות בכל המסגרות, אבל בשנתיים האחרונות הוא בעיקר עלה מספסל. בעונתו השנייה בבולגריה היו לו רק חמישה שערים ב-28 הופעות, ומפתיחת העונה הנוכחית יש לו ארבעה שערים ו-10 בישולים ב-30 המשחקים שבהם הוא שותף.
7 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
(האתר הרשמי של מכבי חיפה)
"הוא השתדרג בסגנון המשחק שלו וזכה בתארים עם קבוצה מובילה, אבל המספרים שלו לא תמיד מראים את התמונה כולה, כי לאחרונה אפשר היה לראות שהוא לא הביא ערך מוסף גדול. נכון שהקבוצה שלו מובילה את הטבלה, אבל ראינו שהוא לא תמיד משחרר את הכדור בזמן, היו לו גם החמצות ובעיטות החוצה. דברים השתנו בתוך הקבוצה", סיפר עיתונאי בולגרי. "ועדיין, הפעולות שעשה צ'יבוטה במשחקים מסוימים הצליחו להשפיע על הקבוצה שלו, כי הוא סיפק שערים ובישולים במשחקים הגדולים מול צסק"א סופיה ולבסקי סופיה, קבוצות הצמרת האהודות שרודפות אחרי לודוגורץ".
7 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה. לא יגיע בינואר אם לודוגורץ לא תוריד את המחיר שלו
מאוויס צ'יבוטה. לא יגיע בינואר אם לודוגורץ לא תוריד את המחיר שלו
מאוויס צ'יבוטה. לא יגיע בינואר אם לודוגורץ לא תוריד את המחיר שלו
(האתר הרשמי של לודוגורץ)
לצ'יבוטה יש דריבל איכותי, טכניקה מרשימה, מהירות מסחררת ואינטליגנציה גבוהה. הוא שחקן קבוצתי שיודע איך להפתיע עם מסירה חכמה, איך לאיים על השער, איך להשתחרר מהשחקן ששומר עליו ולהפתיע ביצירתיות. לא סתם לודוגורץ דרשה עליו סכום גבוה יותר ממה ששילמה בעבר. למכבי חיפה הוא יגיע כדי לחזק את ההתקפה ולהוסיף עוד איכות שחסרה לה, ובמובן מסוים, זה יכול להיות שחקן הרכש שעשוי להכריע את גורל האליפות.
"הוא שחקן התקפה שכל הזמן עובד ויכול להפתיע כל יריבה", אמר מאמן כדורגל שאימן אותו בעבר. "הוא שחקן כזה שלא מוותר על אף כדור, תמיד יעשה תנועה לעומק, גם אם נראה שהכדור אבוד. זה משהו שברק בכר אוהב לראות מהשחקנים שלו. בבני יהודה, בהפועל כפר סבא ובמכבי תל אביב הוא שיחק בעיקר בכנף שמאל בשלישייה התקפית, אבל הוא יכול לברוח גם לאמצע ולשמש חלוץ או לשחק מתחת לחלוץ. זה יתרון. במכבי תל אביב פספסו אותו. פעם פאולו סוזה התעצבן עליו באימון כי הוא העביר בלם מוביל פעמיים בין הרגליים באותו המהלך. הם גם חשבו בזמנו שהוא לא מסוגל לעשות עבודה טקטית ולכן שלחו אותו לקבוצות קטנות שמשחקות על התקפות מתפרצות - אבל מאוויס הוכיח בלודוגורץ שזה ממש לא נכון. הוא שחקן מחויב שיכול לעשות את ההבדל במאבק על האליפות".
7 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה חוגג
מאוויס צ'יבוטה חוגג
מאוויס צ'יבוטה חוגג
(האתר הרשמי של לודוגורץ)
מעבר לתארים בהם הוא זכה בלודוגורץ, כזכור, גם בישראל הוא זכה בתואר. הרי עוד לפני שעזב לבולגריה, הייתה לו עונה מצוינת בבני יהודה, בה הוא כבש 11 שערים והניף את גביע המדינה, עם סגל מלא בכישרונות כמו דולב חזיזה ויובל אשכנזי ששיחקו תחת יוסי אבוקסיס. "מאוויס הוא אחד מהשחקנים שהכי נהניתי לאמן, גם בגלל התשוקה שלו והרעב להתקדם", אמר אבוקסיס. "חוץ מזה, הוא שחקן מצוין, בחור מדהים שמעורב מאוד בחדר ההלבשה בדברים חיוביים".
בבני יהודה מספרים כי גילו שחקן שמח שמכניס אווירה טובה לחדר ההלבשה ונדמה כי היתרון הגדול ביותר במהלך של מכבי חיפה הוא שההתאקלמות שלו תהיה מהירה. "הוא יתאקלם בקלות, הוא מחובר למדינה ולסגנון של הישראלים", ציין אחד מאנשי המקצוע שעבדו איתו. "למאוויס יש שמחת חיים בלתי נגמרת, אהבה גדולה לכדורגל בצורה הכי טהורה שיש, אינטליגנציה גבוהה, ובגרות שאין לשחקנים בגילו כי הוא הפך להיות אבא בגיל צעיר".
7 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
(איציק בלניצקי)
אחד ממקורביו של השחקן סיפר: "מאוויס התגעגע לישראל. בתקופה האחרונה כבר לא ממש היה לו טוב בבולגריה. גם לאשתו היה מאוד חשוב לחזור. אומנם בכדורגל תמיד רואים את הכסף וההצלחה, אבל מאוויס חי בעיר שהיא חתיכת חור. אין הרבה מה לעשות שם, בדרך כלל קר, אין שמש וגם מבחינה חברתית היה לו כבר קשה להישאר בלודוגורץ".
בשנים האחרונות צ'יבוטה שיחק גם בנבחרת קונגו, במדיה הוא הופיע כבר מגיל צעיר, וזה עזר לו לצבור עוד ניסיון בינלאומי. הוא מגיע בשל לשורות האלופה, אבל למרות זאת, במכבי חיפה הוא יצטרך להילחם על מקומו מחדש ולשחק בקבוצה שיש בה הרבה יותר לחץ. למרות שלודוגורץ היא הקבוצה הטובה ביותר בבולגריה, יש לה אצטדיון קטן יחסית של 10,000 מקומות ישיבה והיציעים לא מלאים במשחקים. העיר בה היא משחקת, רזגארד, היא עיר קטנה שנמצאת בצפון בולגריה ומונה כ-30 אלף תושבים בלבד. כלומר, זוהי היא עיר שיש בה, פחות או יותר, את אותה כמות הצופים שנכנסים לאצטדיון סמי עופר.
7 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
(עמרי שטיין)
"ללודוגורץ אין הרבה אוהדים", סיפר אוהד כדורגל בולגרי, שטוען כי אין הרבה מידע בתקשורת המקומית על המעבר של צ'יבוטה למכבי חיפה. "זו קבוצה שלא באמת מעניינת את כתבי הספורט בבולגריה. נכון שהם מצליחים וזוכים בתארים בעשור האחרון, אבל התחושה היא שהם לא באמת מעניינים את האוהדים בבולגריה כי הם באים מעיר קטנה. אין הרבה טורי דעה ואין הרבה דיווחים על מה שקורה שם, אבל בתקופה האחרונה דווח בתקשורת שהרבה מועדונים בישראל רוצים את צ'יבוטה ושמכבי חיפה מצאה את הכסף לרכוש אותו בעקבות מכירה של שחקן אחר".
המעבר למכבי חיפה יעמיד את החלוץ במבחן חדש. לראשונה בקריירה, שחקן ההתקפה הקונגולזי ישחק בקבוצה גדולה שיש לה גם קהל גדול. קבוצה שצמאה לתארים, קבוצה שמוכנה לשלם עליו סכום גבוה יותר מזה שלודוגורץ שילמה, והציפיות בהתאם. על הנייר נראה שהוא יתאים לסגנון המשחק של ברק בכר, אבל האם הוא באמת ישדרג את הקבוצה ויהיה שחקן הרכש שיעזור למכבי חיפה לזכות באליפות? את התשובה נקבל על הדשא.
נדאל ספורטאי על: מקפיץ כדור טניס עם הרגל