3 צפייה בגלריה
המהומות ביציע של הפועל ת"א
המהומות ביציע של הפועל ת"א
המהומות ביציע של הפועל ת"א
(רדאד ג'בארה)
הלכתי לישון הלילה בתחושת גועל קשה, הדם רתח, הבטן התהפכה, היה בלתי אפשרי להתנער מההרגשה שאחזה בי אחרי שצפיתי בסרטונים מהאירועים בסמי עופר בסיום המשחק אמש (שני). אלימות חסרת רסן של לובשי מדים כלפי אוהדי כדורגל, במקרה הנוכחי הזה, אוהדי הפועל תל אביב. נכון, כל מה שאנחנו מקבלים זה רק סרטונים שצילמו אוהדים שהיו שם. אנחנו לא יודעים באמת מה הוביל להתלקחות הזו ואת התמונה המלאה כנראה שמעולם לא נקבל, אבל זה כל כך לא מעניין עכשיו. כשאתה רואה שוטרים בועטים בנער ששוכב על הרצפה אחרי שרק צעק משהו לעברם, אתה נותר מזועזע.
כאבא לילד בן 4 שמבקש כל פעם כשהטלוויזיה דלוקה שאשים לו כדורגל, ועם עוד אחד כמעט בן שנה שבטח יתאהב בזה גם, אני שוקל האם לא כדאי כבר מעכשיו להתחיל לחנך אותם אחרת. להוריד אותם מזה. מי מבטיח לי שבעוד עשר שנים הם לא ילכו ביחד למשחק כדורגל, יראו חברים שלהם חוטפים מכות, יצעקו איזה משהו בתקווה שהאירוע מול עיניהם ייפסק ובתגובה יפרקו אותם מכות האנשים שאמורים לשמור על ביטחונם?
אני מסקר את מכבי תל אביב כבר 8.5 שנים. לא מעט פעמים קיבלתי תלונות מאוהדים ועדויות שלהם על כך שספגו אלימות מלובשי המדים. רק העונה, דיי לאחרונה, סיקרתי שני אירועים שונים שהתרחשו בבלומפילד. באחרון שבהם, נער טען שזרקו עליו את האופניים החשמליים שלו. בתגובה נאמר לי מדוברות המחוז שלא מכירים אירוע כזה. כמה שבועות קודם לכן, כשניסינו להבין מה מוביל כל פעם לאירועי האלימות, הוסבר לנו שהשוטרים לא נכנסים ליציע אם כוחות האבטחה והסדרנים לא מבקשים מהם להיכנס, כי הם אלה שסובלים מאלימות. נאמר לי שבקרוב יעשו לי סיור ויראו לי צילומים של מה שהשוטרים עוברים. זה לא קרה עד היום.
באופן כללי, הטענה היא שיש מקרים שבהם כוח ההתערבות נדרש להיכנס פנימה ליציע כי יש אירוע אלים בין אוהדים לסדרנים, ואז כאשר השוטרים חודרים פנימה, האוהדים מפנים כלפיהם קללות איומות ויריקות. אוקיי. האם קללה איומה ככל שהיא, היא עילה לפרק נערים וגברים במכות? אני באמת לא מבין. האם תפקידם של שומרי החוק הוא קודם כל לדאוג שאותו אדם יהיה מפוצץ בשטפי דם לפני שעוצרים אותו אם עשה משהו לא בסדר? ברור שהתשובה היא לא.
3 צפייה בגלריה
המהומות ביציע של הפועל ת"א
המהומות ביציע של הפועל ת"א
המהומות ביציע של הפועל ת"א
(רדאד ג'בארה)
למישהו בכלל אכפת מאוהדי הכדורגל? הם כבר שנים מסתובבים בתחושה שהם הזן הכי נחות שיש, שהם סומנו ככאלה שאפשר לעשות להם הכל ואת אף אחד זה לא עניין. "נו, אלה הבבונים מהכדורגל ששמחים בגול של ה-22 שחקנים שרצים בלי תכלית על הדשא", כשזו הקנטה של חמותך זה משהו אחד. כשזה הלך הרוח של המדינה שלך ושל אוכפי חוקיה, זו כבר בעיה אחרת.
ושוב, אני רוצה לחזור לרגע שבאמת זעזע אותי. נער, כך הוא נראה בסרטון, גג בן 18, רואה עשרות שוטרים מתעמתים עם חבריו ליציע, הוא יורד רגע במדרגות וצועק משהו. בתגובה מגיע שוטר, מטיח אותו במעקה. הנער קם, ומיד מוטח במעקה נוסף. עכשיו הוא כבר על הרצפה וחמישה שוטרים מקיפים אותו, מרתקים אותו בכוח, ואז מגיע לו שוטר נוסף מאחור, רץ במדרגות כאילו ראה עכשיו את הפושע הגדול בתולדות האנושות מול עיניו, ושולח אליו שתי בעיטות כשהוא שוכב על הרצפה, גם ככה מרותק וגם ככה כשהוא בכלל לא מגיב למה שעושים לו.
הרי מה צריך שאחת הבעיטות האלה, עם הנעליים הגדולות והמאסיביות שלכם, תשאיר באותו אוהד כדורגל נזק בלתי הפיך? 20-30 סנטימטר ימינה או שמאלה, למעלה או למטה, ואנחנו מדברים היום על ועדות חקירה ואסון. על אוהד שהלך לראות כדורגל וחזר עם פציעות קשות, או אולי בכלל לא חזר. הרי ראינו את זה בארצות הברית, איך אלימות של שוטרים לוקחת חיי אדם. אנחנו באמת רוצים להגיע לזה? הגיע הזמן לעצור. הסרטונים מאתמול מזעזעים וגם אם יסופקו ההסברים המרשימים ביותר בעולם, אין שום סיבה שאוהדי כדורגל יהיו נתונים לאלימות כזו חסרת רסן.
עכשיו, אין לי ספק, שבתגובה לטור הזה יציינו במשטרה את אירועי האלימות שאוהדים ייצרו מעצמם העונה. את המכות לפני הדרבי התל אביבי שהיה רק לאחרונה, את האבוקות שנזרקות במגרשי הכדורגל, את ההפגנות שחלקן היו אלימות מול הבתים של בעלי קבוצות בליגת העל או את כל האוהדים שמצאו את עצמם בעבר מגיעים לבתי חולים עם פציעות שנבעו מאלימות של אוהדים אחרים. ברור לי שזה יוזכר, ברור לי שזה יעלה. אבל הנה ההבדל הקטן - כמשטרה וכמדינה, תפקדיכם הוא -לעצור- את אותם פורעי חוק, להביא אותם לדין ולהכניס אותם למאסרים ממושכים. בזה יש כשל גדול. אבל, כשיש תקרית בתוך היציע, גם שם תפקידכם הוא לעצור את הפורעים. לא לפרק במכות.
3 צפייה בגלריה
המהומות ביציע של הפועל ת"א
המהומות ביציע של הפועל ת"א
המהומות ביציע של הפועל ת"א
(רדאד ג'בארה)
אני מבין שאולי מדובר בקו דק, שיש שיטענו שאי אפשר לעצור פורע חוק בלי להפעיל אלימות. אבל דבר ראשון - אתם לא מוכיחים לנו שהופעלה כלפיכם אלימות אלא רק מוציאים הודעות דוברות שלא אומרות הרבה, ודבר שני - לבעוט בנער ששוכב על הרצפה בלי להתנגד זה כבר לא קשור בשום צורה לעולם המושגים שאתם מדברים עליו. להכות נער ברחבה מחוץ לסמי עופר ולהקיף אותו בעשרה שוטרים כדי שאי אפשר יהיה לצלם מה קורה לו בזמן שהוא בכלל נראה מחוסר הכרה על הרצפה, זה כבר לא קשור בשום צורה לכתב ההגנה שאתם תוציאו החוצה על למה התנהגתם ככה.
זה שמדובר באוהדי כדורגל לא מאפשר לכם לשלוח את הרגליים שלכם אל גופם כאילו היו שק באימון. בסוף אחת הבעיטות האלה תהרוג בן אדם. איך תחיו עם עצמכם אחר כך? תעצרו את האלימות של השוטרים, תשיתו ענישה מרתיעה כנגד אוהדי כדורגל פורעים שמסכנים חיי אדם, אין שום בעיה לעשות גם את זה וגם את זה. אבל כשלא עושים את שני הדברים, אז האסון הגדול כבר ממש מעבר לפינה וכן, זה עליכם, על המשטרה ועל הממשלה. לא עלינו, אוהדי הכדורגל.