5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין. בוועד פועלים
ולדימיר פוטין. בוועד פועלים
ולדימיר פוטין. בוועד פועלים
(רויטרס)
זה לא קורה הרבה, אבל גם הספורט לוקח חלק במשחק הפוליטי בזמן שהתותחים רועמים. בעקבות הפלישה של צבא רוסיה לשטחה של אוקראינה, הארגונים המובילים בספורט העולמי החליטו להחרים את רוסיה ובלארוס - החל מהוועד האולימפי, דרך הארגונים שמנהלים את הכדורגל והג’ודו, ועד לנבחרות שהודיעו כי לא ישחקו מול הנבחרת הרוסית. בחלק מהמקרים, ננקטו צעדים היסטוריים, חריגים בעוצמתם, שטרם נראו כבר עשרות שנים.
הוועד האולימפי הבינלאומי הודיע בשבוע האחרון כי החליט לבטל או להעביר את כל אירועי הספורט האולימפי שאמורים להתקיים ברוסיה או בבלארוס. מדובר בהחלטה שאמורה להיות גורפת ולהודעה הזאת יש משמעות גדולה, בעיקר משום שהוועד האולימפי הבינלאומי מעדיף בדרך כלל שלא לנקוט עמדה בנושאים פוליטיים ומדיניים.
לכן מדובר בהודעה היסטורית וחריגה של הוועד האולימפי הבינלאומי, הרי שהארגון קיבל החלטה שלא הייתה כמוה במשך עשרות שנים. מדובר בהחלטה שמזכירה ימים אפלים, לראשונה מאז החרם על זימבבואה ודרום אפריקה בגלל מדיניות האפרטייד שהונהגה בשנות ה-60 וה-70, חרם שהוביל לכך שהדרום אפריקאים לא הוזמנו לאולימפיאדת טוקיו 1964 בין היתר. כמו כן, קדם לו החרם על גרמניה ויפן, שלא הוזמנו למשחקים האולימפיים ב-1948 בגלל חלקם של הנאצים והיפנים במלחמת העולם השנייה.
5 צפייה בגלריה
הוועד האולימפי פועל לסנקציות חריפות
הוועד האולימפי פועל לסנקציות חריפות
הוועד האולימפי פועל לסנקציות חריפות
(רויטרס)
בשנות ה-90, אגב, יוגוסלביה פתחה במלחמה נגד מדינות שהכריזו על עצמאותן והוועד האולימפי קבע כי יוגוסלביה לא תוכל להשתתף באולימפיאדת ברצלונה 1992 אבל הוא אפשר לספורטאים מהמדינה להתחרות תחת דגל הוועד האולימפי. דבר דומה קרה גם עם ספורטאים מכוויית בריו 2016, בגלל התערבות ממשלתית בניהול הספורט במדינה, וזה קרה אפילו עם רוסיה בטוקיו 2020 כאמור. אבל לא להזמין אף נציג מהמדינות הללו לחלוטין, להחרים אותן ולאסור על אירוח תחרויות בשטחן? זה בהחלט צעד נדיר מצד הוועד האולימפי.
אם המלחמה הנוכחית בה פתחה רוסיה תימשך ותהפוך למשבר בינלאומי גדול, לא מן הנמנע שרוסיה לא תקבל זימון לאולימפיאדת פאריס 2024. "הרוסים חצו קו אדום והם חייבים להיענש", אמרו גורמים בוועד האולימפי הבינלאומי שהבהירו: "ההחלטה לא לקיים תחרויות ברוסיה ובבלארוס התקבלה ביום שישי בלילה והיא חודרת לכל הספורט העולמי כמו מים בחול. ייקח זמן עד שיבינו אותה ואת המשמעות שלה, אבל גם לספורט העולמי אסור לשתוק לנוכח מלחמות אזוריות שכאלה".
5 צפייה בגלריה
טנקים רוסיים במאריפול
טנקים רוסיים במאריפול
טנקים רוסיים במאריפול
(רויטרס)
בעקבות הודעת הוועד האולימפי הבינלאומי, ישנם איגודי ספורט רבים שהודיעו כי הם לא יאפשרו לספורטאים הרוסים להשתתף בתחרויות, כולל בענפים קטנים כמו בדמינטון. גם הוועד האולימפי בדנמרק התערב בסכסוך והוציא הודעה חריגה בה הוא דורש לשלול מהרוסים כל אפשרות להשתתף בתחרויות הספורט, בכל העולם ובכל הענפים. מדובר בהודעה חריגה לכל הדעות, הרי שלא מדובר בהודעת תמיכה באוקראינה אלא בהודעה תוקפנית נגד רוסיה, אבל שבדיה גם הצטרפה אליה בחלוף שעות ספורות וגינתה את רוסיה.
בעקבות הפלישה לאוקראינה, איגוד הג'ודו העולמי החליט לשלול מוולדימיר פוטין את תואר "נשיא הכבוד" של הענף, למרות היחסים הטובים בין נשיא רוסיה ליו"ר הארגון העולמי מריוס ויזר. כידוע, פוטין עסק בג'ודו בעברו ואין ספק שמדובר בצעד חריג. כמו כן, האיגוד העולמי הודיע על ביטול גראנד סלאם קאזאן.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
(רויטרס)
עבור פוטין, אדם שטוען כי האנשים שאיתם הוא מדבר הם "או יריבים או בוגדים כי אין חברים בפוליטיקה", מדובר לכאורה בבגידה מצידו של ויזר, אבל יו"ר איגוד הג'ודו העולמי כבר הוכיח כי הוא מנהיג לשלום ואיש של שלום. כזכור, מריוס ויזר היה מי שהחליט להחרים את איראן בגלל שסירבה לאפשר לסעיד מולאי להתחרות מול שגיא מוקי באליפות העולם, ובכך למעשה שינה את כל היחס של העולם כלפי המדינות המחרימות בספורט.
גם איגוד ההתעמלות העולמי החליט לבטל את כל התחרויות ברוסיה ובבלארוס, כולל בהתעמלות האומנותית, ענף בו רוסיה היא מעצמה. מעבר לזה, הספורטאים של רוסיה לא יורשו להתחרות עם דגל המדינה ולא ישמעו את ההמנון הרוסי אם יזכו במדליה. לא ברור עד כמה זה משנה למתעמלות הרוסיות, כי במילא הן כבר השתתפו במשחקים האולימפיים בטוקיו ללא הדגל וההמנון, בגלל העונש מפרשת הסימום הלאומית של רוסיה.
5 צפייה בגלריה
דינה אברינה. רוסיה מעצמת התעמלות אומנותית
דינה אברינה. רוסיה מעצמת התעמלות אומנותית
דינה אברינה. רוסיה מעצמת התעמלות אומנותית
(רויטרס)
אותו הדבר תקף גם לגבי ההחלטה של פיפ"א, הגוף שמנהל את הכדורגל העולמי, שהודיע כי הוא לא יאפשר לנבחרת הרוסית לשחק במסגרות הבינלאומיות והיא לא תוכל להשתתף במונדיאל בקטאר, זאת אחרי שיממה קודם לכן החליט שלא לאפשר לה לשחק תחת דגל רוסיה. בתוך שעות המאבק החריף עם סנקציות קשות. במקביל, גם אופ”א הזיזה את גמר ליגת האלופות מסנט פטרסבורג והדיחה את הקבוצות הרוסיות ממפעליה, כך שיש למלחמה השלכות לעוד חודשים קדימה מבחינת ראשי הענף.
אלא שלא ברור כמה זמן כל האיסורים הללו יחזיקו מעמד, בדיוק כפי שלא ברור כמה זמן תימשך הלחימה באוקראינה. לפחות כרגע נדמה כי הרוסים יוצאים מנקודת הנחה שאחרי המלחמה כל הסנקציות יוסרו והכל יישכח, אבל לא בטוח שזה באמת מה שיהיה. מכבש הלחצים על רוסיה הוא עצום. זו לא מלחמה קרה או כתף קרה, הרוסים משחקים באש - והם בדרך לתבוסה במגרש הספורטיבי.