3 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(רויטרס)
בצל הניסיון למכור את צ’לסי, העננה סביב רומן אברמוביץ’ ממשיכה לגדול כשהערב (שני) חשפו ב-BBC ראיות חדשות המעידות על שחיתות מצידו בעסקאות שונות שביצע, חלקן בסך מיליארדי דולרים.
אברמוביץ’ עצמו כבר הודה בעבר בפני בית משפט בבריטניה כי הוא היה מעורב בשחיתות כשביצע מספר תשלומים לא חוקיים כדי לשקם את חברת סיבנפט, אותה קנה ממשלת רוסיה ב-250 מיליון דולר ב-1995, ולאחר 10 שנים מכר אותה בחזרה לרוסיה ב-13 מיליארד דולר.
את ההודאה הזו סיפק אברמוביץ’ בשנת 2012, עת שנתבע על ידי אחד משותפיו העסקיים בעבר, בוריס ברזובסקי. המיליארדר זכה בתביעה, אך תיאר בבית המשפט כיצד רכישת סיבנפט הוטתה לטובתו ואיך נתן לברזובסקי 10 מיליון דולר כדי לשלם לבכירים בקרמלין.
3 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(רויטרס)
כעת, בתוכנית דוקומנטרית של ה-BBC טוענים כי השיגו ראיות נוספות לשחיתות מצידו של האוליגרך, בעזרת מסמכים שהחזיקו גורמים משפטיים ברוסיה נגדו והגיעו לידיהם לאחר שהוברחו מהמדינה. הטענה המוצגת בסרט היא שאברמוביץ’ הונה את ממשלת רוסיה בכ-2.7 מיליארד דולר בעסקת הרכישה של סיבנפט, ושבעקבות כך בכירים בממשלה רצו להאשים אותו בהונאה בשנת 1997.
על פי טענתו של יורי סקוראטוב, התובע הראשי של התיק, שהתראיין לסרט, אכן הייתה הונאה מצידו של אברמוביץ’ בעסקת הרכישה: “המעורבים בהפרטה של שדות הנפט התאגדו לכדי סוג של ארגון פשע שאפשר לאברמוביץ’ וברזובסקי להערים על הממשלה ולא לשלם את הכסף שהחברה הייתה שווה באמת”.
טענה נוספת שמוצגת בסרט היא שאחד מהבכירים בממשלה שהגנו על אברמוביץ’ אל מול הטענות להונאה, היה דווקא הנשיא, בוריס ילצין, שהורה על הפסקת החקירה לאחר שהמסמכים המפלילים לכאורה הגיעו לקרמלין.
3 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(רויטרס)
בנוסף לעסקת סיבנפט, בסרט עלו טענות לעסקה מושחתת נוספת שביצע אברמוביץ’ שנתיים לאחר מכן, בה הייתה מעורבת חברת נפט רוסית נוספת הנקראת סלאבנפט. במקרה הזה, האוליגרך יצר שותפות עם חברה אחרת כדי לרכוש את סלאבנפט, בזמן שנודע לו כי חברה סינית מתכוונת להציע סכום כמעט כפול משלו.
על פי המידע המוצג בסרט, חברים בחברה הסינית שהגיעו למוסקבה כדי להשלים את העסקה נחטפו. אחת מהגרסאות מלמדת כי במהלך היו מעורבים בכירים בקרמלין ובפרלמנט הרוסי, שידעו שאם תושלם העסקה הם יפסידו לא מעט כסף. רק לאחר שהחברה הסינית הודיעה כי היא יורדת מהעסקה, חבריה שוחררו ועזבו מיד את רוסיה.
כזכור, בעלי צ’לסי הורחק מהממלכה בשבוע שעבר בשל הקשרים שלו לוולדימיר פוטין, כשבנוסף ממשלת בריטניה הודיעה כי היא קיבלה החלטה להקפיא את כל נכסיו הנמצאים בין גבולותיה, כולל המועדון הלונדוני כמובן.