3 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
תמר זנדברג
(רויטרס)
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, שלחה לשר התרבות והספורט חילי טרופר מכתב לגבי מרוץ האופנועים “מינוס 400” המתוכנן להתקיים בעוד פחות משבועיים באזור ים המלח וקוראת להביא לביטולו, כאשר טענה לפגיעה משמעותית בערכי הטבע.
השרה ציינה במכתבה: “אין הצדקה לפגיעה כל כך משמעותית בערכי טבע וסביבה לצורך קיום מרוץ אופנועים. השמירה על השטחים הפתוחים והמערכות הטבעיות אינה ‘עוד אינטרס’, אלא הכרח אמיתי לקיומנו בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי חריף, שמחייב אותנו להגביר את השמירה על הטבע ולא לכרסם בה. לאור האמור, כל עוד המתווה נותר כפי שהוא, אני סבורה שאין מקום לקיום המרוץ".
מלשכת שר התרבות והספורט נמסר: "לשכת השר מודעת לנושא ובקשר עם הגורמים הרלוונטים הנוגעים לעניין. שמירה על נופיה הייחודיים של ישראל חשובה מאוד עבור השר. בימים אלו הנחה השר את אנשי משרד התרבות והספורט לקיים הידברות מהירה בניסיון להגיע להסכמות שיאפשרו את קיומה של התחרות הבינלאומית החשובה לצד שמירה על ארצנו היפה. לצד דאגה אמיתית, צר לנו על כך שיש הרבה מידע שגוי. יש הליך הידברות בניסיון להגיע להסכמות על כלל המתווה ונעשה הכול למצוא את האיזון הנכון. השמירה על ערכי הטבע היא ערך חשוב ואנו נמשיך להאיץ בכל הגורמים לנסות ולהגיע להסכמות”.

המכתב המלא

המכתב של השרה זנדברג: “בהמשך לשיח בינינו בנושא מהשבועות האחרונים, אני פונה אליך על מנת שתתערב בדחיפות בהליכי קידום המרוץ 'מינוס 400’, שאמור להתקיים בעוד שבועיים בלבד. בינתיים, גם לאחר הידברות בין הצדדים שלא הניבה תוצאות, המרוץ צפוי להביא לפגיעה סביבתית קשה בטבע מדברי ייחודי. מאז תחילת פרסום המרוץ הגיעו ללשכתי מאות פניות בנושא, הן מתושבים ואזרחים והן מארגוני סביבה, כולל פנייה של 200 מדענים בנושאי טבע וסביבה וכמאה ארכיאולוגים. זאת בבקשה לעצור את קיום המרוץ או לפחות לשנות את תוואי המסלולים, כך שתצומצם הפגיעה בשטחים הפתוחים ובמערכות הטבעיות הרגישות כל כך באזור המדבר, וכן בדרכים העתיקות ואתרים המהווים נוף, תרבות ומורשת באזור זה”.
“כידוע לך, בשלושת השבועות האחרונים התקיימו מספר פגישות וסיורים של מארגני המרוץ ביחד עם ארגוני סביבה, נציגי רשות הטבע והגנים, תושבי האזור ונציגי משרדי ונציגים ממשרדך. רשות הטבע והגנים סיכמה עם מארגני המרוץ כבר לפני שלושה חודשים שאין תוואי המרוץ יעבור בשמורות טבע, אך הדיונים על התוואי לא הגיעו למיצוי באשר לשטחים הערכיים מחוץ לשמורות, שגם בהם ישנם ערכי טבע מוגנים ובתי גידול רגישים. באזורים אלו לא היה כל שינוי בתוואי, למרות התרעות נציגי המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, וגופים נוספים בשטח על הפגיעה הקשה הצפויה לבעלי החיים (בעונת המלטה וקינון), ולצמחים באזור. הסכנות הסביבתיות הצפויות הן, 1. פגיעה בקרום הקרקע - המרוץ מתקיים בשטחים פתוחים טבעיים מתפקדים כחלק ממערך בתי הגידול הטבעיים, והוא אינו עובר רק בשטחים מופרים, כפי שהובטח על ידי מארגני המרוץ. קרום הקרקע המדברי הוא בסיס קריטי למערכת האקולוגית המדברית, אשר מיעוט הגשמים בה מאט מאוד את הליכי שיקום הקרקע. היפוך ושבירה של קרום הקרקע משמעותם הריסת מרקם בתי גידול לצמחייה וקינים של מכרסמים”.
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(חגי מיכאלי)
“2. מפגעי רעש - המרוץ יביא למפגעי רעש מתמשכים והתקפיים אשר יכול ים להבריח חיות ממקומם. עבור מיני בעלי חיים רגישים הנמצאים במהלך קינון, לדוגמה, רעש זה יכול להיות בעיה אקוטית. למשל עבור קינון של עיט ניצי, הנמנים ממנו כ-10 זוגות מקננים בכל הארץ, המשמעות יכולה להיות הרת אסון. 3. הפגיעה באה לידי ביטוי גם בנראות ובנוף הטבעי של המדבר, שהוא נוף בראשיתי, השייך לכלל הציבור הישראלי, המטייל באזור ונהנה מנופיו. האזור המבודד והפראי, אטרקטיבי למטיילים, והוא עתיד להתמלא ב"קוליסים", חריצים וסימני גלגלים שיישארו לדורות, ללא יכולת שיקום ברובם. 4. שיקום לאחר המרוץ – השטחים בהם עובר תוואי המסלול אינם מנוהלים בצורה סדירה, כך ששיקום בפועל לא צפוי להתרחש. מארגני המרוץ הבטיחו כי יוקצה תקציב לשיקום, אך לא הובהר איזה שיקום ייעשה, איזה גוף יוביל אותו, מי יפקח עליו ועוד. בנוסף עליי להבהיר כי ישנם מקומות רגישים במיוחד, ששיקום לא יוכל לעזור להם לחזור למצבם הטבעי, ולכן חשוב שהמרוץ לא יעבור בהם”.
“5. אירועים חוזרים - נמסר על ידי המארגנים כי המרוץ הנוכחי הוא חלק ממערך של מרוצים שצפויים להתקיים ב-5 השנים הבאות. כתוצאה מכך, צפויה גם פגיעה עתידית ומתמשכת לאורך שנים, דבר שיקשה על שיקום המערכות הטבעיות באזור. 6. קיום המרוץ במקומות רגישים, בתמיכה ממשלתית, מהווה מעין מתן לגיטימציה להתרבות נסיעת אופנועים ורכבי שטח מחוץ לדרכים מאושרות ובשטחים רגישים, תופעה שאנו עדים לה ממילא”.
לסיכום, אין הצדקה לפגיעה כל כך משמעותית בערכי טבע וסביבה לצורך קיום מרוץ אופנועים, בטח ובטח אם קיימות חלופות לשינוי תוואי לשטחים מופרים. השמירה על השטחים הפתוחים והמערכות הטבעיות אינה ‘עוד אינטרס’, אלא הכרח אמיתי לקיומנו בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי חריף, שמחייב אותנו להגביר את השמירה על הטבע ולא לכרסם בה. לאור האמור, כל עוד המתווה נותר כפי שהוא, אני סבורה שאין מקום לקיום המרוץ”.
3 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
תמר זנדברג
(רויטרס)
“אני פונה אליך על מנת שתפעל בזמן המועט שנותר על מנת לצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים והמערכות הטבעיות המעטות בישראל כתוצאה מן המרוץ באמצעים הבאים: 1. תפעל לשנות את התוואי הקיים לתוואי המוסכם על ידי רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה. 2. תפעל להתנות את קיום האירוע בתכנית שיקום מסודרת, הכוללת חברת ניהול, לוחות זמנים ותקציב קבוע מראש. 3. תפעל להקים, מיד לאחר המרוץ, צוות הפקת לקחים מהאירוע, כדי ללמוד לאירועים הבאים. 4. באם אכן התחרות אמורה להתקיים גם בחמש השנים הקרובות, תתנה את קיומה בהעברת התוואי בשטחים מופרים בלבד ועל דרכים קיימות בלבד”.
“5. תפעלו ללוות את התחרות בהסברה אודות החשיבות של הנסיעה בשטחים מופרים בלבד ועל דרכים קיימות בלבד, ועל הפגיעה הסביבתית המשמעותית שנסיעה בשטח טבעי עלולה לגרום. אשמח לפעול יחד על מנת לקדם אירוע ספורט איכותיים, שאינם פוגעים בסביבה וטבע הישראלים”.