15 צפייה בגלריה
פטריק טוואמסי
פטריק טוואמסי
פטריק טוואמסי
(חגי מיכאלי)
פטריק טוומאסי, שחקן ההתקפה של מכבי נתניה, הוא אחד הזרים בעלי הרזומה המרשים ביותר שנחתו בליגת העל. לא מעט זוכרים אותו בזכות שלושת השערים שכבש במדי אסטנה הקזחית בצמד המפגשים מול מכבי תל אביב בשלב הבתים של הליגה האירופית לפני מספר עונות, כאשר הדעה הרווחת היא שגם אם היה חותם במועדון גדול יותר בליגת העל, אף אחד לא היה מופתע.
בעברו, הגנאי בן ה-27 רשם קדנציה קצרה בדפורטיבו אלאבס מהליגה הספרדית הראשונה, אשר רכשה אותו בשלושה מיליון אירו, וקדנציה נוספת, האחרונה לפני הגעתו לישראל, במדי האנובר 96 מהליגה הגרמנית השנייה. בחודש ינואר האחרון הוא נחת בישראל, כחלק ממסע הרכש של מכבי נתניה המשתפרת של בני לם וכל זאת לאחר קרוב לשנה ללא משחק רשמי.
היו שטענו שייקח לו זמן להיכנס לכושר, שמכבי נתניה צריכה לבנות עליו רק לעונה הבאה, אך המאמן בני לם, שראה את אימוניו, הבהיר כי הוא רואה אותו משתלב בטווח המיידי. קצת פחות מחודשיים חלפו ולם צדק: לא פחות משלושה שערים כבש השחקן, כשהשער האחרון, היה מרשים במיוחד בבעיטה חופשית אדירה לרשתה של הפועל באר שבע באצטדיון טרנר.
15 צפייה בגלריה
השתלב היטב. פטריק טוואמסי
השתלב היטב. פטריק טוואמסי
השתלב היטב. פטריק טוואמסי
(חגי מיכאלי)
כפי שתקראו בהמשך, טוומאסי עבר לא מעט קשיים במהלך הקריירה ובמהלך חייו: חלקם על המגרש וחלקם מחוצה לו, כאשר ההגעה ליהלומים הייתה חלק מרצונו לחזור ולעשות את הדבר שהוא הכי אוהב - להבקיע שערים ולהחזיר לעצמו את חדוות המשחק.
בראיון מיוחד ל-ONE, הראשון שלו בישראל, הוא פותח הכול: העתיד המשותף עם מכבי נתניה, היחס הלא הוגן ואף המקומם לו זכה מקבוצתו הגרמנית, הקשר של המנהל המקצועי אלמוג כהן להגעתו, המאמן הראשון שזימן אותו לנבחרת – אברהם גרנט, וסיפור החיים הלא פשוט שעבר.
15 צפייה בגלריה
פטריק טוואמסי
פטריק טוואמסי
פטריק טוואמסי
(חגי מיכאלי)
"אני קודם כל רוצה להגיד שוב תודה למכבי נתניה”, פתח טוואמסי. “לפני שחתמתי במכבי נתניה, ידעתי שאצטרך לקבל החלטה קשה לי ולמשפחתי. היינו כמה שנים בגרמניה ומה שציפיתי שיקרה שם, לא קרה. חיכיתי לאיזשהו צעד, לשינוי. קיבלתי את ההצעה מנתניה, ראיתי איך הם מתייחסים אליי ומודעים למה שאני מסוגל לעשות. דיברתי עם משפחתי והחלטנו שאני צריך לחזור לשחק. זו הייתה הזדמנות עבורי”.
מה ידעת על ישראל לפני כן? "אני חייב להודות שהזיכרון שלי הוא מהתקופה שהייתי בקזחסטן, כששיחקתי במדי אסטנה מול מכבי ת"א. ניצחנו פעמיים ואלו משחקים שעזרו לי מאוד לביטחון כי כבשתי בהם. לפני שחתמתי פה, דיברתי עם אלמוג כהן ודיברנו ביחד עם הסוכן שלי. זה לא היה מו"מ קל, אבל אלו דברים שהסתדרו. אחרי זה המאמן בני נכנס לתמונה והבהיר לי שהוא סומך עליי".
15 צפייה בגלריה
בני לם
בני לם
בני לם
(מרטין גוטדאמק)
דיברת עם שחקנים ששיחקו פה? "עם ריצ'מונד בואצ'י, חלוצה של בית"ר ירושלים. שאלתי את דעתו על הליגה ומה קורה פה. הוא הפך לי את ההחלטה לקלה. הוא אמר לי שזו ליגה טובה, שאבוא לפה ואראה את היכולת שלי והכול יהיה בסדר".
כמה משמעות להגעתך יש למנהל המקצועי אלמוג כהן, שבטח הכרת בתור שחקן עם עבר בגרמניה? "אני חושב שאלמוג הוא קודם כל בן אדם טוב. בפעם הראשונה ששוחחתי איתו, הוא הראה לי דברים על המועדון ועל העתיד שלו. אני יודע שהוא שיחק בגרמניה לפני והוא סיפר לי שהוא עקב אחריי כמה שנים עוד מהתקופה ששיחקתי באסטנה. הוא נלחם עבורי, אז אני גם ארצה להחזיר לו".
15 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
אלמוג כהן
(שחר גרוס)
אחרי חודשיים פה, נראה שבחרת נכון. "הגעתי לפה אחרי כמעט שנה ללא משחק רשמי. חתמתי על החוזה והתחלתי לשחק במהירות האפשרית. הצלחתי לעזור לקבוצה וזה המקסימום שאני יכול לבקש עד כה. זה שהתחלתי לשחק מהר? זה הרבה תלוי בשחקן. כמה הוא מרוכז, כמה הוא רוצה. כשבני אמר לי שהוא ייתן לי את הצ'אנס הראשון כחילוף, אהבתי את זה כי גם הוא ידע גם שכדאי להעלות אותי מהספסל כשחקן חדש שצריך להסתגל לקבוצה".

“הייתי השחקן הכי יקר במועדון, אבל לא נתנו לי הזדמנות. שיקרו לי”

כשטוומאסי מדבר על התקופה בה לא שיחק, הוא מתכוון כמובן לתקופתו בהאנובר 96, מהליגה הגרמנית השנייה. אולי לראשונה מאז החל לשחק כדורגל בקריירת בוגרים, הוא כלל לא נספר. אולי זה תג המחיר הגבוה שיצר ציפיות שלא מומשו, אולי אלו חילופי המאמנים שהגיעו באמצע הקדנציה שלו, אך בפועל, בחודשים האחרונים הוא כלל לא התאמן עם הקבוצה הראשונה (עד סגירת מועד חלון ההעברות באירופה). כעת, בפעם הראשונה מאז עזב ולפי הדיווחים אף קיבל פיצוי גדול עבור הדבר, הוא מדבר. לפחות לפי מה שתקראו כעת, לגנאי יש בטן מלאה לגבי כל מהלך העניינים.
15 צפייה בגלריה
"שיקרו לי". טוואמסי
"שיקרו לי". טוואמסי
"שיקרו לי". טוואמסי
(חגי מיכאלי)
כמעט שנה ללא כדורגל, באת לפה רעב. "לגמרי. כשהייתי בגרמניה, חשבו שאני שחקן גמור. הייתי השחקן הכי יקר במועדון, אבל לא נתנו לי את ההזדמנות. כשהייתי שואל אותם מדוע, היו מספרים לי סיפורים שונים ומשקרים לי. לא רצו להגיד לי את האמת. אלו ששיחקו לא היו יותר טובים ממני, אבל מצד שני לא היה לקבוצה הסבר. דיברו איתי על החלטות ארגוניות, אבל מה זה החלטות ארגוניות? לאחר מכן, האנשים שהביאו אותי למועדון, שוחררו משם והגיע צוות חדש. כל צוות חדש שמגיע, מביא את השחקנים שלו ולא הייתי בתוכניות".
היו תקופות, בעיקר לקראת הסוף, שכלל לא התאמנת עם הקבוצה הראשונה. "נכון, הם רצו לראות אותי מחוץ למועדון ללא סיבה. נכנסתי לשיחה, הסברתי למאמן ואמרתי לו איך אני אוכל להשתפר ככה? מאוחר יותר אמרו לי שלמאמן יש את התוכניות שלו, שאני לא נמצא בהן ועליי למצוא מועדון חדש במהירות האפשרית או להישאר פה ולשחק עם הקבוצה השנייה. כשאמרו לי את זה הרגשתי מאוכזב, מבויש. שיחקתי שמונה או תשע שנים בקריירה שלי בקבוצות בוגרים, וזו הפעם הראשונה אולי שהרגשתי לא שמח. לא ידעתי לאן הסיטואציה הזאת תיקח אותי. כשקיבלתי את ההודעה הזאת, החלטתי לא להישאר שלילי, לבוא להתאמן, לשמור על כושר ולקחתי מאמנים אישיים שיעזרו לי. כשהגיעה ההצעה מנתניה, אמרתי לעצמי שאני חייב לקחת אותה, אני חייב להוכיח להאנובר. הם לא כיבדו אותי והצורה שבה הם התייחסו אליי ולמשפחה שלי הייתה משוגעת. אני רוצה להראות להם שאני לא מוותר, שהחיים ממשיכים".
15 צפייה בגלריה
פטריק טוואמסי
פטריק טוואמסי
פטריק טוואמסי
(חגי מיכאלי)
דיברו לא מעט על השכר שלך. "כשהגעתי להאנובר, הבטיחו לי הרבה דקות משחק. לא הסתכלתי על הכסף כי אמרו לי להתרכז בכדורגל. ידעתי שאם אשחק יותר, אוכל להצדיק את עניין הכסף. לא עמדו בהבטחות: פעם שיחקתי חמש דקות בסוף המשחק, פעם עשר דקות, פעם לא שיחקתי בכלל ופעם אפילו לא הייתי בסגל. שאלתי את עצמי: "מה קורה פה?". בהזדמנויות שנתנו לי, בעיקר בתחילת התקופה, כבשתי ובישלתי. אח"כ זה כבר פסק. הייתי מבולבל".
פרסמת פוסט באינסטגרם בו רשמת: "אתם שקרנים". למה? "אני זוכר שבאחת הפעמים, הייתה פגרת נבחרות. נסעתי לגאנה לבקר את אמא שלי וכמובן שכשאתה חוזר, אתה צריך לבצע בדיקת קורונה. הלכתי לבצע את הבדיקה וחיכיתי לתשובה. רופא הקבוצה שאל אותי לגבי התוצאה ואמרתי לו שאני עדיין ממתין. בפועל, הם לא חיכו לתשובה בכלל, מישהו הלך לתקשורת ואמרו: "פטריק חיובי, הוא לא יכול להתאמן עם הקבוצה". כל זה קרה, בזמן שאני בכלל עוד מחכה לתשובה. בכלל לא הייתי חיובי. רק כשמישהו סיפר לי שהוא קרא את זה בתקשורת, גיליתי את זה. זה משוגע. בהמשך, קיבלתי את התשובות והראיתי לרופא שאני שלילי. הגעתי למתחם ואמרו לי שאני כבר לא יכול להצטרף לקבוצה, שכבר בחרו את הסגל. אתם אלו שעצרו אותי מלהתאמן".
15 צפייה בגלריה
"בכלל לא הייתי חיובי". טוואמסי
"בכלל לא הייתי חיובי". טוואמסי
"בכלל לא הייתי חיובי". טוואמסי
(ראובן שוורץ)
"ויותר מזה, זה קרה פעמיים. בפעם השנייה שזה קרה, הייתי צריך לעבור שתי בדיקות כמקובל. הבדיקה הראשונה הייתה גבולית ולא ברורה. לא חיכו לבדיקה השנייה, החליטו שאני חיובי ושוב מישהו הפיץ את זה לתקשורת. בבדיקה השנייה בסופו של דבר יצאתי שלילי. אבל החליטו שאני והמשפחה שלי צריכים להיות בבידוד למשך שבועיים. הילדים שלי לא הלכו לבית הספר בתקופה הזאת ואני נשארתי בבית עם המשפחה שלי בחדר. לא יכולתי לצאת החוצה ולקנות אוכל".
השאלה היחידה שלי היא למה? "זה מה שאני שאלתי. אתה לא יכול לקנות שחקן בהרבה כסף, לשים אותו על הספסל ולהגיד שהוא לא טוב. אם אתה קונה שחקן בכמה מיליונים, אתה חייב לדחוף את השחקן שיצדיק את הכסף ששולם עליו. מבחינת התנהגות, בכל מקום ששיחקתי בו, הייתי ממושמע ומחויב. אתה יודע, כשקרה מה שקרה בגרמניה, אפילו הסוכן שלי התחיל לעשות בדיקות מול כל המאמנים והקבוצות שהייתי בהם בעבר כדי לקבל פידבק על ההתנהגות שלי, אחרי מה שהאנובר אמרו לו עליי. אמרו שאני לא מחויב, שאני הולך הביתה ראשון בכל אימון. הסוכן שלי גילה שאין שום בעיה איתי".
15 צפייה בגלריה
"הייתי ממושמע ומחויב בכל מקום". טוואמסי
"הייתי ממושמע ומחויב בכל מקום". טוואמסי
"הייתי ממושמע ומחויב בכל מקום". טוואמסי
(חגי מיכאלי)
עוד בטרם הגיע לגרמניה, טוומאסי הספיק לעבור בתורכיה ואפילו נרכש על ידי הקבוצה הספרדית דפורטיבו אלאבס. גם שם, חוסר המזל פקד אותו, כשלא זכה כמעט לצ'אנסים. אך עוד בטרם לקח את ההצעה מהקבוצה הספרדית, היה זה קיץ מורכב עבור הגנאי שזכה ללא פחות מארבע הצעות.
"לפני שלקחתי את ההצעה מאלאבס, בעונה שלפני כן שיחקנו בליגת האלופות בשלב הבתים עם אסטנה. שיחקנו פעמיים נגד סלטיק הסקוטית: גם במסגרת הליגה האירופית וגם בליגת האלופות. המאמן ברנדון רוג'רס שוחח איתי אישית. זה היה כבוד גדול. הוא שלח לי הודעה וחזרתי אליו. הוא אמר לי: "פטריק, אני צופה לך קריירה גדולה בסלטיק, אני אוהב את הדרך בה אתה משחק ואם תרצה להגיע, אשמח לקלוט אותך". הגיעו אליי גם הצעות מאפועל ניקוסיה ומבנפיקה. בפועל, היו לי ארבע הצעות. התייעצתי עם המשפחה שלי ועם הסוכן שלי, כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורי. הסוכן שלי אמר שהחשיפה לכדורגל בסקוטלנד היא נמוכה יותר, למרות גודל המועדון. שכולם צופים בליגה הספרדית ואני צריך לקבל את ההצעה מאלאבס".
15 צפייה בגלריה
רוג'רס החמיא. טוואמסי
רוג'רס החמיא. טוואמסי
רוג'רס החמיא. טוואמסי
(שחר גרוס)
בחרת באלאבס. ומה קרה בספרד? "זו סיטואציה דומה למה שקרה בגרמניה. הגעתי לשם אחרי הקדנציה באסטנה. חתמתי על חוזה לשלוש עונות והייתה חוסר הבנה בין המנהל המקצועי למאמן. לפעמים הכדורגל הוא ביזנס. המאמן היה אבלארדו (אקס ברצלונה). המנהל המקצועי הביא אותי אבל המאמן הוא זה שעל הדשא ובוחר מי ישחק. שאלתי את המאמן למה אני כשיר ולא מקבל את הצ'אנס. הוא התחיל לתת לי תירוצים. בסופו של דבר שהייתי שם חצי עונה בלבד כמעט מבלי לשחק. לא היה משחק אחד בו השלמתי משחק שלם".
"הזיכרון היחיד שלי הוא מהמשחק מול ברצלונה. שיחקתי כחלוץ, מסי החל מהלך וכולם חשבו שזה יסתיים בשער. באתי מאחוריו ולקחתי לו את הכדור בתיקול. אחרי זה כולם לא הבינו איך אני לא משחק. אני יכול להגיד שעצרתי את מסי (צוחק)".
15 צפייה בגלריה
ליאו מסי
ליאו מסי
ליאו מסי
(רויטרס)
בדיעבד, התחרטת שלא לקחת את ההצעה מסלטיק. "כן. שלחתי לרוג'רס הודעה שאני מתנצל ושלקחתי החלטה לא נכונה. הוא אמר לי שהוא מכבד אותי ושאם ארצה להגיע בעתיד, הוא יהיה שם בשבילי".
יש לך קשר נוסף לישראל. הזימון היחיד שלך לנבחרת גאנה הגיע דרך אברהם גרנט. "הוא מאמן מצוין. יש לו קשרים מצוינים עם השחקנים, הוא יודע לתת לך ביטחון ולכוון אותך מה לעשות עם הכדור".
15 צפייה בגלריה
אברהם גרנט
אברהם גרנט
אברהם גרנט
(רויטרס)
בחזרה להתחלה: הדרך של טוומאסי בן ה-27, עד אשר הצליח לפתח קריירת בוגרים, לא הייתה פשוטה, כפי שיחשוף מיד. כששומעים על השתלשלות האירועים שלו בילדות, מבינים ומקבלים פרופורציות בקשר לכדורגל.
"הילדות לא הייתה קלה עבורי, הייתי ילד רחוב, שמסתובב ומחפש אוכל, או מחפש אנשים שיביאו לי כסף. היו לי אבא ואמא, אבל אבא שלי היה עסוק ולמרות שהיה לו את הכסף הוא לא ממש תמך בי. הוא היה בעיר אחרת ואני גרתי בכפר. כל פעם שהיו התערבויות ברחוב של 5 על 5 או 6 על 6, קראו לי כי ידעו שהייתי שחקן טוב ואני באמצעות הכסף שהייתי לוקח מההתערבויות הללו, הייתי קונה לעצמי אוכל".
לא היה אוכל בבית? "תראה, הייתי גר רק עם סבתא שלי במשך כל הילדות. אמא שלי ילדה אותי, אבל אח"כ צצו לה בעיות. לא ראיתי אותה במשך משהו כמו 17-18 שנים. בערך ממתי שנולדתי. למען האמת, לא ממש ידעתי למה היא עזבה. גם סבתא שלי נפטרה בדיוק כשחתמתי את חוזה הבוגרים הראשון שלי בלטביה. אבל אני לא אשכח, איך היא דאגה לי כל הילדות: היא הייתה הכול בשבילי ועיצבה את החיים שלי".
15 צפייה בגלריה
ילדות קשה. טוואמסי
ילדות קשה. טוואמסי
ילדות קשה. טוואמסי
(חגי מיכאלי)
אתה בקשר עם המשפחה שלך עוד? "כן, האמת שכן. סלחתי להם. לא ביקשתי הסברים מאמא שלי למה היא נעלמה, מנגד גם לא היה לה מה להגיד. היא רק אמרה שהיא מצטערת. אין בי כעס, סלחתי ממזמן. קניתי לה רכב כי הסיטואציה בגאנה לא פשוטה. קניתי רכב גם לאבא שלי והשתדלתי להעביר להם כסף כמה שאני יכול. לפעמים אף אחד לא יודע את הסיפור שלך ומרגיש הלם. למה סלחת, איך התמודדת. אני יכול להגיד לך שהיום אני מדבר איתם פעמיים בשבוע".
העובדה שיש לך חמישה ילדים בגיל כזה צעיר, זה כדי לפצות על כך? "אמרת הכול. כשהתחלתי לתכנן תוכניות עם אישתי, חשבתי שהילדות שלי לא הייתה קלה. אלוהים בירך אותי בהזדמנות להביא כמה ילדים, אז למה לא? הצבנו מטרה לעתיד. ידענו שבעתיד יהיה קשה לעשות עוד ילדים, אז אמרנו שנעשה את זה בגיל צעיר. אמרנו לעצמנו, למה שלא ניצור משפחה גדולה?".
כאמור, טוומאסי זוכה ללא מעט אהדה במכבי נתניה. "שחקן ששווה לקנות עבורו כרטיס" מגדירים אותו. תשעה מחזורים לתום הפלייאוף העליון וכשלקבוצתו מצפה בשבוע הבא משחק חשוב מול מכבי ת"א, לה לא הפסידה העונה בליגה, המאמן בני לם יצטרך את הגנאי בשיא כושרו, כשללא ספק יהיה לו משקל לא קטן בלאן העונה של היהלומים תלך.
15 צפייה בגלריה
יצטרך את טוואמסי בשיאו. בני לם
יצטרך את טוואמסי בשיאו. בני לם
יצטרך את טוואמסי בשיאו. בני לם
(ראובן שוורץ)
איך אתה רואה את העונה של מכבי נתניה? "הסוד שלנו? אנחנו פשוט עובדים קשה, עם המון נחישות ואומץ. לכל משחק שאנחנו הולכים, אנחנו באים לנצח ולא משנה מה. אנחנו זוכים בכדורי 50-50 או בתאקלים. וגם אם אנחנו משחקים נגד קבוצה גדולה, אנחנו לא מפחדים ובאים להראות איך מכבי נתניה יודעת לשחק".
כמה אחוזים ראינו מהיכולת שלך? אם זה מה שראינו ממך לאחר כמעט שנה ללא כדורגל. "מה נשאר? לראות אותי מתפוצץ (צוחק). אולי אנשים הופתעו מהיכולת שלי בליגה אחרי כמעט שנה ללא כדורגל. לא ציפו לזה. וזה בשבילי הכול".
מה המטרה לפלייאוף? כרטיס לאירופה? "אני חושב שאנחנו יכולים אפילו לעשות יותר. כולם רואים איך אנחנו משחקים, יש לנו רוח לחימה שעוזרת לנו להשיג את התוצאות. כל שחקן פה נותן יותר מ-100% למען הקבוצה. כולם חשבו שנהיה במקום השישי או השביעי ובסופו של דבר הגענו לאן שהגענו. אני לא יכול להגיד לך שהמטרה היא המקום הרביעי, אפשר אפילו לעשות יותר. בכדורגל לפעמים קורים דברים. המטרה היא לפחות המקום הרביעי, אנחנו ראויים לכך וזו תהיה אכזבה גדולה אם לא נהיה שם".
15 צפייה בגלריה
מכוון גבוה. טוואמסי
מכוון גבוה. טוואמסי
מכוון גבוה. טוואמסי
(חגי מיכאלי)
ואיפה אתה רואה את מכבי נתניה בעתיד? "מה שיעשה אותי מאושר הוא לקחת עם נתניה תואר. זה יושג בעבודה קשה, אבל אעשה את הכי טוב שלי כדי לעזור לקבוצה להגיע לתוצאות שהיא רוצה. אם אהיה עם נתניה באירופה, זה יהיה מיוחד עבורי אחרי התקופה שלי באירופה עם אסטנה".
מה המטרות של פטריק טוואמסי להמשך הדרך? תוכל לחזור לרמות הגבוהות? "המטרה שלי כרגע היא לראות איך העונה המתקדמת. הדבר הכי חשוב כרגע עבורי הוא מכבי נתניה ואני לא חושב על משהו אחר. אני לא יכול לחשוב כרגע על העתיד. כל אחד יכול לחלום שהוא רוצה לשחק בריאל מדריד או ברצלונה, אבל עבורי הכי חשוב כרגע הוא ליהנות אחרי השנים האחרונות".