9 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
אופיר חיים
(חגי מיכאלי)
נבחרת הנוער של ישראל רשמה אתמול (שלישי) הישג אדיר כשהעפילה לראשונה מאז שנת 2014 לאליפות אירופה. הנבחרת של אופיר חיים הצליחה לנצח בצורה דרמטית 0:1 את סקוטלנד ולהשלים שלושה משחקים נהדרים במסגרת שלב העילית, וללא ספק עלתה בצדק.
לצד הכישרונות הגדולים אשר משחקים בנבחרת ביניהם אוסקר גלוך, דור תורג'מן ורוי רביבו, מי שניצח על ההצגה היה המאמן אופיר חיים. לא מעט זוכרים את המשפט של שרון ניסנוב שדיבר על כך שחיים יהיה מאמן העתיד של הכדורגל הישראלי, כאשר לפחות אתמול הוא הצדיק את הציפיות והוביל את נבחרתו להעפלה מרשימה תוך הצגת כדורגל משכנע והתקפי.
אמש, אחרי המשחק, חיים כמעט ולא נח. מבול של הודעות הציפו את מכשיר הטלפון שלו, כאשר רק בשעת לילה מאוחרת הוא סיים לענות להן, רגע לפני שהוא עולה על טיסה בחזרה לישראל. בראיון מיוחד ל-ONE מספר המאמן בן ה-47 על סוד ההצלחה של הנבחרת, מדוע הוא אופטימי לעתיד הכדורגל הישראלי, עתידו האישי וההודעה המרגשת שקיבל.
9 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
אופיר חיים
(ראובן שוורץ)
אופיר, איך ההרגשה? "זאת הרגשה שאי אפשר להסביר במילים. חלמתי על זה בשלושת החודשים האחרונים. דמיינתי את הרגע הזה אבל אתה אף פעם לא מבין איך תגיב אליו. זה הישג היסטורי ומדהים. מעבר להעפלה, אני חושב שהיכולת שהצגנו, השליטה האבסולוטית בשלושת המשחקים, זה לא מובן מאליו. הכדורגל ההתקפי והתוסס, החיבור בין השחקנים שהם יחידה מגובשת ולוחמת, אחד בשביל השני. ראו את זה במגרש בכל רגע".
כמה זה סמלי שעשיתם את זה בערב כ"כ קשה? "שמחנו ולא ידעתי על הפיגוע. אנחנו צועקים וצוהלים ובוני גינזבורג בא אליי ואומר לי ‘היה פיגוע. תשמחו אבל צריך להבין שהיה פיגוע קשה’. מאותו הרגע, זו הייתה שמחה מהולה בעצב. היה קשה להשתחרר. זו תחושה מאוד קשה. אנחנו מדינה מיוחדת ואנחנו צריכים לשמור עליה. אני מדבר איתך ובמקום לצאת לבלות, אני יכול להגיד לך שאנחנו מכונסים בתוך עצמנו. אנחנו נעבור הכול ואני מקווה מאוד שהצלחנו לשמח את האנשים במדינה ולהעניק גאווה וכבוד. אנחנו עם חזק וננצח את כולם, אני רוצה להשתתף בצער המשפחות".
9 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
אופיר חיים
(שחר גרוס)
מה מייחד את הנבחרת הזאת? "מעבר לזה שהיא מגובשת והאחד רוצה בהצלחה של השני, אתה מרגיש את החיבור בין השחקנים. שחקני הספסל שמחים כאילו הם פותחים בהרכב, השחקנים שיוצאים מההרכב רק מייחלים להצלחה ושהמחליפים שלהם יעשו את השינוי. מעבר לכל זה, השחקנים מאוד אינטליגנטיים. בכל דור יש שחקנים מוכשרים אבל השנתונים הללו של 2003-2004 אלו שנתונים שיצטרכו להוביל את הכדורגל הישראלי קדימה. אני צופה שהשחקנים הללו באמת יובילו את נבחרת ישראל בהמשך. הם יקבלו חשיפה באליפות אירופה".
אומרים שאתה מאמן התקפי. הנבחרת הזאת מגשימה את סגנון הכדורגל שאתה מאמין בו? "לגמרי. אני מאמין בכדורגל התקפי, בכדורגל יוזם, שצריך ליהנות מהמשחק. כשאתה רודף אחרי הכדור אתה פחות נהנה וכשהכדור בשליטה שלך אתה גם תהיה יותר מסוכן. ברגע שיש לך את השחקנים המתאימים כדי לממש את תבניות ההתקפה והשיטה שלך, אז אתה יכול להשתמש בכמה שיותר שחקנים התקפיים. עשינו את זה מצוין. יש מאמנים שבוחרים שחקנים על פי פיזיות, אתלטיות או מהירות. אני בוחר את השחקנים שלי קודם כל על פי מהירות המחשבה, חוכמת המשחק, האינטליגנציה והטכניקה אישית. ברור שאני רוצה שחקנים מהירים ופיזיים, אבל אין תחליף למהירות מחשבה".
9 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל חוגגים עם אופיר חיים
שחקני נבחרת ישראל חוגגים עם אופיר חיים
שחקני נבחרת ישראל חוגגים עם אופיר חיים
(איציק בלניצקי)
עוד אמר: "בנבחרת שלנו יש שחקנים כמו מדמון, לוגסי וגלוך והם אולי לא הכי פיזיים שיש אבל הם פשוט חושבים יותר מהר מכולם ובגלל זה הבכנו נבחרות כמו סקוטלנד, שעל הנייר חזקות ומהירות מאיתנו. הקבוצה הכי גדולה בהיסטוריה של הכדורגל (ברצלונה), הייתה מורכבת מצ'אבי, אינייסטה ומסי, שלכל הדעות הם לא הכי פיזיים ומהירים. הכדורגל הישראלי לא בנוי גנטית כמו הגרמנים או האנגלים ולכן אנחנו צריכים להתבסס על דברים אחרים שזה בעיקר לדעת להחזיק בכדור אצלנו ולשלוט במשחק".
מה אפשר לעשות באליפות אירופה? "מהרגע שהתחלתי לעבוד אמרתי לשחקנים שאני מכוון הכי רחוק שאפשר וכך גם הייתי כשחקן. אמרתי להם שאנחנו צריכים לעשות היסטוריה ולהעפיל לאליפות ועכשיו מבחינתנו יש עוד משימה: שש מתוך שמונה הנבחרות שהעפילו לאליפות אירופה, יעפילו למונדיאל ולשם אנחנו מכוונים. זה לא יהיה קל, אבל אנחנו לא מפחדים מאף נבחרת. נבוא ונעשה הכול כדי להעפיל למונדיאל – זה החלום שלנו".
9 צפייה בגלריה
שון עדרי חוגג עם אופיר חיים
שון עדרי חוגג עם אופיר חיים
שון עדרי חוגג עם אופיר חיים
(ראובן שוורץ)
מדברים לאחרונה על נבחרות מאוד כישרוניות. הצעירה, נבחרת הנוער שלך. יש עתיד לכדורגל הישראלי? "התחלתי לעבוד בנבחרות רק בשנה האחרונה ולפני זה אמרו לי ‘מה הבעיה? אתה בא פעם בשבועיים לאימון, מאמן וזהו’. אבל אני יכול להגיד לך שאנחנו עובדים כ"כ קשה כל יום שעות אחר שעות. זה לא רק הנבחרות. אני אחראי על מרכז הפיתוח במרכז, אלון חזן בדרום. אנחנו עובדים נון-סטופ כדי לפתח את הכדורגל הישראלי. יילה חוס עשה מהפכה מדהימה, ביחד עם בוני גינזבורג ומשה סיני שמנהלים את הכדורגל הישראלי. בסוף המראה אלו הנבחרות, אבל יש את האקדמיה ומרכז הפיתוח”.
חיים הרחיב: “הכדורגל הישראלי הולך קדימה ומתפתח. אלון חזן עושה עבודה מדהימה בצעירה, גדי ברומר בנבחרת הנערים ויש לו אליפות אירופה בארץ. יש למה לצפות. את הכישרונות יש לנו, אנחנו צריכים לדאוג לא לאבד אותם ולטפח אותם. שאפו לבוני, יילה ומשה סיני על העבודה שלהם. אם אנחנו עובדים, אז הם בכלל לא ישנים. הם עובדים כל היום סביב השעון כדי לתת לנו את התנאים לגדל את הכישרונות הבאים".
9 צפייה בגלריה
בוני גינצבורג, יילה חוס ומשה סיני
בוני גינצבורג, יילה חוס ומשה סיני
בוני גינצבורג, יילה חוס ומשה סיני
(רדאד ג'בארה)
אתה אוהב להעפיל בדקות האחרונות... עשית את זה גם עם כפ"ס בצורה דרמטית. "הייתי מוותר על זה ומעדיף לגמור את זה לפני. אבל צריך להבין משהו: אני בתור מאמן נותן תמיד לשחקנים אמונה שאפשר לעשות הכל. שצריך לבוא מרוכז ב-100% ואפשר להכריע את המשחק גם בדקות האחרונות. אמרתי להם לפני המשחק ‘אנחנו נעפיל ונעשה היסטוריה כי זה מגיע לנו, אבל אנחנו צריכים לא לסטות מהדרך ולא להפקיר. להמשיך עד הסוף. אני מבטיח לכם שאנחנו לא צריכים להתייחס למשחק בין הונגריה וטורקיה, תתעלמו ובואו נעשה את העבודה שלנו’. הוכחנו המון אופי ואני מקווה שאני מצליח להעביר את המסר הזה. גם בכפ"ס הצלחנו להעפיל כי לא עזבנו את המשחק עד הרגע האחרון. אני בטוח שאם אתמול היינו מבקיעים שער בדקות הראשונות, אז המשחק היה נגמר בתוצאה יותר גבוהה. אני לא מתלונן ואמרתי לשחקנים שכמה שזה יותר קשה זה יותר מתוק".
בוא נחזור להגעה שלך לנבחרת. הייתה לך התלבטות כי אתה בן אדם שחי את הדשא במסגרת קבוצתית. לקחת נבחרת שזה ג'וב שונה מהאופי שלך... בדיעבד עשית החלטה נכונה? "תראה, גם בתקופת הקורונה לפני שהגעתי להתאחדות, קיבלתי הצעות טובות מקבוצות בליגת העל. אבל אמרתי לעצמי שאני רוצה ללכת לנבחרת, לטעום את זה וגם להתפתח בתור מאמן. בנבחרת אין את הלחץ של משחקים מדי שבוע ויש דרך ואת הדרך הזאת אני רוצה לעשות. אני מרגיש שמאוד השתפרתי והתקדמתי ואני מאמן הרבה יותר טוב. כן היו לי חששות, כי אני אוהב את הדשא ואוהב להיות כל יום במגרש, אבל הייתי צריך לעבור את התהליך הזה”.
“בוא נגיד שמאמנים שהייתי מספר להם שיש לי הצעות מליגת העל אמרו לי: "אופיר מה אתה עושה? איזה מאמנים אתה מכיר מנבחרת הנוער שהלכו לקבוצות צמרת בליגת העל? אתה תקבל קבוצות טובות?’. אבל זה משהו שבער לי מבפנים והיום אני שמח מאוד על כך ולא רק בגלל ההישג. אני נהנה מכל רגע שאני נותן מעצמי כדי לשפר את הכדורגל הישראלי וזה האושר הגדול. בסוף שחקנים שאני מאמן אותם יצטרכו להוביל את הכדורגל הישראלי".
9 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
אופיר חיים
(איציק בלניצקי)
יש פה תחושה שפתאום נותנים למאמנים מבית, מנבחרות הנוער את הצ'אנס: חזן מתקדם ומועמד לבוגרים, גדי ברומר מהנערים להיות מאמן זמני של הבוגרים. "יש מאמנים מצוינים בכדורגל הישראלי שהם לא פחות טובים מאלה שבאים מבחוץ. אלון חזן לדוגמה, אני מדבר איתו על כדורגל ואני אומר לך שהוא מאמן אדיר. אתה רואה את האופי של הנבחרת הצעירה ואת הכדורגל. יש שם יד של מאמן ונבחרת שיודעת בכל רגע במשחק מה לעשות. נגד פולין היינו בפיגור והפכנו את התוצאה וכמעט עלינו ל-1:3. אתה רואה אופי ודרך וזה מה שיגרום לכדורגל ללכת קדימה. אני מאוד מאמין במאמנים הישראלים. יילה ובוני משפרים את הקורסים, מכניסים תכנים יותר טובים, מנסים לשנות את מבנה הליגות. אמרו לי שבאים להחתים כרטיס אבל אנשים עובדים שעות על גבי שעות״.
המאמן המשיך: “זה הזמן גם לפרגן לצוות האדיר שלי: אייל גידרון ואיתי מרדכי העוזרים שלי, מאמן השוערים גיא סולומון, עופר אקשטיין מאמן הכושר, האנליסט נועם לוי שעובד כמו מטורף על היריבות. יש לנו צוות מטפלים מדהים כמו איגור וניסן ודוקטור זגר שפשוט כל הזמן נותנים לנו את כל הכלים. כמובן שאני לא יכול לשכוח את מנהל הנבחרת, אסי מאיר, שהוא האבא של כולם".
9 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
אופיר חיים
(חגי מיכאלי)
עברת שנים לא פשוטות. אתה מרגיש שסוף סוף זכית לנחת? קיבלו את אופיר חיים האמיתי? ”אני יכול להגיד לך שאני לא הרבה שנים מאמן, אבל זה לא שלא היו לי הישגים לפני. זכיתי בגביע הטוטו עם הפועל עפולה, עליתי ליגה עם הפועל כפ"ס, זכיתי בגביע המדינה עם קבוצת הנוער של הפועל ת"א. באופן יחסי, זה לא שלא הצלחתי בתור מאמן, אבל אין ספק שזה ההישג הכי גדול שלי בקריירה. מעבר לכך, אפילו בקריירת השחקן לא היה לי הישג כמו ההישג המטורף הזה. אני מאמן יותר טוב מלפני שהגעתי לנבחרת ואני מכוון הכי גבוה שאפשר. אני מאוד מאמין שאגיע הכי רחוק שאפשר".
אז כשניסנוב אמר “אתה מאמן העתיד של הכדורגל הישראלי", הוא צדק? "אמרתי גם אז שחובת ההוכחה עליי להוכיח את זה ולהראות לכולם שהוא צדק. יש לי עוד הרבה דרך כדי להיות מאמן העתיד של הכדורגל הישראלי, אבל אתמול התחלתי בדרך הזו. בינתיים, גם אם אני עוד לא מאמן העתיד של הכדורגל הישראלי, אפשר להגיד שזכיתי לעלות לאליפות אירופה ולטפח שחקנים שהם העתיד של הכדורגל הישראלי".
9 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
אופיר חיים
(חגי מיכאלי)
דיברנו על אימון קבוצות. אנחנו יודעים שהפועל ב"ש לא רוותה נחת בגזרת המאמנים לאחרונה וזה לא סוד שאתה מאוד אהוב שם. אתה רואה את עצמך אחרי ההצלחה הזאת כאחד שיכול להגיע לשם בעתיד? "אני לא יודע מתי אבל אני אאמן את הפועל ב"ש באחד מן הימים. זו אחת השאיפות והמטרות שלי ואני אעשה הכול כדי שזה יקרה".
ידוע כמה אתה קשור לבן שלך, אור, שמאובחן על הרצף האוטיסטי ואתה מלווה אותו באופן יומיומי. כמה זה מרגש עבורך לעשות את ההישג הכי גדול שלך בקריירה דווקא כעת, כשמצוין השבוע למודעות לאוטיסטים? ”זה באמת סמלי שזה קרה דווקא בשבוע המיוחד הזה. מכל ההודעות שקיבלתי וקיבלתי מאות הודעות, אור שלח לי הודעה וכתב לי ‘אבא אני אוהב אותך, אני שמח שניצחת, אתה אלוף’. בוא נגיד שההודעה הזאת ריגשה אותי יותר מכל הודעה אחרת".