9 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
לינוי אשרם
(רדאד ג'בארה)
עוד לפני שאמרה את מילות הפרידה שלה, לינוי אשרם כבר הזילה דמעה. בטרם החלה מסיבת הפרישה שלה אתמול (שני), באולם הוקרן סרטון, עם תיעוד מתחילת דרכה כמתעמלת וצילומים מהמשחקים האולימפיים בטוקיו בהם היא הפכה לאלופה האולימפית, שריגש אותה במיוחד. מיד לאחר מכן הכריזה המתעמלת האמנותית בת ה-22: "בקריירה צריך לדעת מתי לפרוש - ועכשיו הגיע הזמן שלי".
אשרם נפרדה מקריירה מוצלחת במיוחד, בהן היא הופיעה על הבמות הגדולות ביותר וזכתה במדליות הכי יוקרתיות, כולל הזהב האולימפי בקרב רב בטוקיו 2020 שהפך אותה לאחת מהספורטאיות הגדולות ביותר בתולדות המדינה. בקרוב היא תחליף את בגדי המתעמלת ותתחיל להסתובב עם מדי המאמנת, כאשר תצטרף לצוות המקצועי של נבחרות ישראל בהתעמלות אמנותית, לצידה של מאמנת העל של הענף איילת זוסמן. זו שלינוי רצתה לחלק את המדליה לחצי בשבילה.
אחרי היום המיוחד שעבר עליהן, לינוי אשרם ואיילת זוסמן דיברו בראיון מיוחד ל-ONE על הקריירה הגדולה של המתעמלת, מתי הן הבינו שיעשו היסטוריה, מה היה הטריק הסודי של המאמנת כדי שלינוי תשיג עוד מדליות בתחרויות הגדולות, איך זכתה במדליה למרות שבכלל לא הופיעה לתחרות, מה צפוי להן בעבודה המשותפת בעתיד כצוות מקצועי, וגם חושפות לראשונה מה קרה מאחורי הקלעים ברגעים הדרמטיים של המשחקים האולימפיים.
לינוי, איך עבר עלייך יום הפרישה? אשרם: "הוצפתי ברגשות וכך גם איילת. אני יוצאת לדרך חדשה, אומנם אהיה באותו הענף אבל אהיה בצד האחר של המשטח. אעבוד מחוצה לו. אני שמחה שהדרך שלי עם איילת לא מסתיימת ושאהיה לצידה גם בהמשך. אני שמחה שאנחנו ממשיכות ביחד".
איילת, כמה התרגשת מהפרישה של לינוי? זוסמן: "זה היה יום מרגש. הרגשתי עצב מהול בשמחה. עצוב לי מאוד שהיא מפסיקה להיות מתעמלת, אבל זה רגע שאני מעכלת אותו כמה חודשים, כך שזה בסדר. אני רגילה להסתכל קדימה ואני כבר רואה את לינוי כאשת צוות שיכולה לתרום הרבה למדינת ישראל מהניסיון שלה ומהידע שלה".
9 צפייה בגלריה
לינוי אשרם ואיילת זוסמן
לינוי אשרם ואיילת זוסמן
לינוי אשרם ואיילת זוסמן
(רדאד ג'בארה)
לינוי, מה את זוכרת מההתחלה? זוכרת את חופשת הקיץ ההיא, כשהיית ילדה ואיילת נתנה לך תרגילים לחופש כדי שתעבדי על יציבות בתחילת דרכך? אשרם: "אני זוכרת כל דבר שעשינו ביחד, הכל. אם אנחנו מסתכלות על כל הדרך שעברנו ביחד, אז מבחינתי זה פשוט הזוי לראות את עצמי בתור ילדה קטנה ופתאום בתור מישהי שמתחרה במשחקים האולימפיים. השנים עברו לי מהר מאוד. אני מאושרת מהדרך שעשיתי, מכל רגע, גם מהרגעים הקשים ומהמשברים שהיו לנו".
איילת, מתי הבנת שיש בה משהו מיוחד? זוסמן: "הבנתי מזמן. כשהיא יצאה להשתתף בתחרויות לנערות, הבנתי שהיא מיוחדת. אחר כך, כשהיא זכתה במדליה הראשונה שלה בקרב רב באליפות העולם של 2017 בפזארו, אז כבר הבנתי שיש פה משהו באמת גדול. כמובן שלא יכולתי להראות את זה כלפי חוץ או לדבר איתה על מה שצפוי לנו בעתיד, אבל הבנתי שהיא משהו אחר".
9 צפייה בגלריה
לינוי אשרם ואיילת זוסמן במהלך הקריירה של המתעמלת הפורשת
לינוי אשרם ואיילת זוסמן במהלך הקריירה של המתעמלת הפורשת
לינוי אשרם ואיילת זוסמן במהלך הקריירה של המתעמלת הפורשת
(עמית שיסל)
וכשהיא זכתה במדליית הארד באליפות העולם ב-2017, שהייתה בעצם המדליה הראשונה בקרב רב העולמי, מה עבר לך בראש? זוסמן: "שזה היה משהו מיוחד. כולם מסביב קראו לה 'הפנתרה השחורה' ולא אהבתי את זה כי ידעתי שהנפש שלה כל כך עדינה ומדהימה, אבל אני ידעתי שיש לנו מתעמלת מיוחדת. ידעתי מהרגע הראשון שיש לה אופי של ווינרית, שהיא רוצה לנצח ושהיא באמת מאמינה ביכולות שלה. עבדנו מאוד קשה כדי להצליח, לפעמים היה גם סבל, היו כאבים ופציעות, אבל ברגע שהיא עברה את הכל והתחילה להצליח בעולם - אז כבר באמת האמנתי שהשמיים הם הגבול בשבילה".
לינוי, כשזכית במדליה הראשונה בקרב רב באליפות העולם, הבנת שזה הופך מחלום למציאות? אשרם: "האמת שבאליפות העולם הראשונה שלי זה עדיין לא היה משהו שעבר לי בראש. זה היה די מפתיע. אף אחד לא ציפה בכלל שאני אחזור עם מדליה".
אז רק שנה אחר כך, כשהפכת לסגנית אלופת העולם בסופיה, הבנת שאת מסוגלת להגיע רחוק? אשרם: "כן. בסופיה זה כבר היה יותר חד משמעי. כשזכיתי במדליה נוספת באליפות העולם, כבר שנה שנייה ברציפות, ובעצם כבר הפכתי לסגנית אלופת העולם - שם הבנתי שאני מועמדת לפודיום ושאני בין שלוש המתעמלות הטובות ביותר בעולם. ידעתי שאם אני אמשיך ככה, אוכל לזכות במדליה אולימפית. באליפות העולם בסופיה הייתי בשיא שלי".
9 צפייה בגלריה
לינוי אשרם במסיבת הפרישה אתמול
לינוי אשרם במסיבת הפרישה אתמול
לינוי אשרם במסיבת הפרישה אתמול
(רדאד ג'בארה)
הבנת שאת הופכת למתעמלת הכי גדולה בתולדות המדינה? אשרם: "אף פעם לא חשבתי על זה. כל הזמן חשבתי רק לעשות את הטוב ביותר שלי ולהגיע לתחרויות הגדולות כשאני בשיא שלי. עבדתי קשה באימונים ורציתי להוציא את זה לפועל בתחרויות. לא חשבתי על המדליות ומה יקרה אם אזכה או לא. רציתי רק להצליח".

הטריק הסודי של המאמנת

במהלך מסיבת הפרישה שלה, אשרם דיברה על כך שלפני המשחקים האולימפיים היא הרגישה לחץ גדול על הכתפיים שלה. היה לה קשה להתאמן, היה לה קשה לישון, היה קשה לה להתרכז. ואז, כמה לילות לפני שנכנסה לכפר הספורטאים בבירת יפן, איילת זוסמן ניסתה לגרום לה להתרכז וביקשה ממנה לדעת איך נראית המדליה האולימפית. בלי להתבלבל, לינוי שלפה לה תמונה של מדליית הזהב. כמה ימים לאחר מכן, הן קפצו האחת על השנייה אחרי שהבינו כי המדליה הזו שייכת לה. כעת, אחרי שהמתעמלת פרשה, זוסמן חושפת את אחד מהסודות הגדולים בעבודה מולה.
זוסמן: "תמיד לפני תחרויות גדולות, כמו אליפות העולם או אליפות אירופה, הייתי עושה טריק שהיא אפילו לא ידעה עליו, כדי שהיא תיכנס לעניינים ותתרכז במשימות שלה. הייתי אומרת לה 'לינוי, איך נראית המדליה של התחרות הזאת? תחפשי את התמונה שלה רגע'. ידעתי שזה מדליק אותה. היא אחת שצריכה מטרה מול העיניים. גם לפני שהופיעה באולימפיאדת טוקיו, ראיתי שהיא לא מצליחה להירדם בלילות, אז שאלתי אותה 'לינוי איך המדליה נראית פה?' ואז היא שלפה לי את מדליית הזהב. שתיהן התלהבנו. לא משנה מה, תמיד זה מעורר אצלה איזה רצון שהדבר הזה בסוף יהיה אצלה בבית, במגירה של המדליות".
9 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
לינוי אשרם
(רדאד ג'בארה)
כן? זה באמת מה שהופך אותך למשימתית לפני התחרויות? אשרם: "נו מה אני אעשה, הן תמיד כאלה יפות (צוחקת). אני אוהבת את זה. לפני כל תחרות מפרסמים את התמונות של המדליות, אז אני תמיד אוהבת להסתכל עליהן לפני".
זוסמן: "יש לה אוסף מדליות מאוד עשיר. גם באליפות אירופה בבאקו, כשהיא לא עלתה לתחרות בגלל שהייתה פצועה, היא עדיין הצליחה לזכות במדליה. המארגנים נתנו לה מדליה בגלל שנפצעה ורצו לעודד אותה, אז הענקתי לה את המדליה הזאת ועד היום היא אצלנו, למרות שהיא בכלל לא הופיעה בתחרות הזאת. זה הקסם שלה, המדליות פשוט באות אליה".

“המדליה השפיעה על כל המתעמלות בעולם”

ההתחלה באולימפיאדת טוקיו לא הייתה קלה. בהתעמלות האמנותית יש ארבעה תרגילים שצריך לבצע, עם ארבעה מכשירים שונים - חישוק, כדור, סרט ואלות. כאשר אשרם עלתה לבצע את התרגיל הראשון שלה בתחרות החשובה ביותר בקריירה שלה היא הייתה מבולבלת, החישוק ברח לה מהיד, יצא מהמשטח והישראלית דורגה במקום ה-16. מאחורי הקלעים לינוי הייתה בסערת רגשות, זוסמן הייתה צריכה להרגיע אותה ולהחזיר אותה למסלול כדי שתעלה לגמר - ובסופו של דבר דווקא ההתערבות של אלה סמופלוב, המאמנת של ניקול זליקמן, הייתה זו שהצליחה להשפיע עליה.
9 צפייה בגלריה
לינוי אשרם ואיילת זוסמן
לינוי אשרם ואיילת זוסמן
לינוי אשרם ואיילת זוסמן
(איציק בלניצקי)
לינוי, מה היה שם באותם הרגעים בפתיחת התחרות בטוקיו? אשרם: "הייתי בלחץ אטומי לפני התחרות האולימפית. אחרי כל הקריירה שלי, ידעתי שזה הרגע שכל העיניים עליי. זה היה קשה. אחרי שירדתי מתרגיל החישוק הנוראי ביותר שעשיתי בחיי, בהתחלה איילת ניסתה להגיד לי שלא אכפת לה באיזה מקום אסיים במוקדמות כי הכי חשוב זה שאני אכנס לגמר. הייתי בלחץ. עדיין היה בי קצת פחד שאני אפשל. ואז אלה סמופלוב לקחה את זה על עצמה, היא התחילה להעיר אותי, צעקה לי לקום, התחילה לדבר איתי ולהריץ אותי על משטח החימום כדי שכל הלחץ פשוט ייצא ממני. זה עבד".
הייתן בהלם? זוסמן: "זה היה רגע לא קל. הלכתי ואמרתי לאלה סמופלוב: 'אלה, בואי, יש לנו חמש דקות לאפס אותה'. היא מיד נרתמה למשימה. אני הלכתי הצידה, חזרתי אחרי חמש דקות ופתאום ראיתי לינוי אחרת עם ברק בעיניים. העבודה המשותפת שלנו לאורך השנים הייתה מדהימה. אלה באה ותרמה מהניסיון שלה, כי זו הייתה האולימפיאדה הרביעית שלה והיא ראתה כבר הכל. לפני התחרות אלה אמרה לי 'איילת, זו לא הולכת להיות עוד תחרות כמו התחרויות הקודמות שבהן היית. זה לא אותו הדבר כשאת מגיעה למשחקים האולימפיים עם המתעמלת שלך'. רק כשעברתי את המשבר הזה עם תרגיל החישוק, באמת הבנתי על מה היא מדברת".
9 צפייה בגלריה
לינוי אשרם בתרגיל החישוק
לינוי אשרם בתרגיל החישוק
לינוי אשרם בתרגיל החישוק
(עמית שיסל)
איך הכל השתנה בחמש דקות? אשרם: "הבנתי שיותר נמוך מזה אין ושמכאן אפשר רק לעלות. אלה סמופלוב עזרה לי מאוד. זה הגיע למצב שאחרי התרגיל שעשיתי אחר כך עם הכדור, באתי לאיילת ואמרתי לה 'אפשר שאלה תהיה איתי גם לפני היציאה לאלות והסרט?' (הן צוחקות). לא יודעת להסביר את זה, אבל לאלה יש דומיננטיות כזאת שמושכת אותך קדימה. היא יודעת מה להגיד, איך לדבר עם מתעמלת במצבים קשים כאלה ואיך להחזיר אותה לעניינים מהר. אם לא הייתה לנו בטוקיו עוד מתעמלת מישראל, עם קשר טוב כמו שהיה לנו עם אלה סמופלוב וניקול זליקמן, היה לנו הרבה יותר קשה להגיע להצלחה הזאת".
9 צפייה בגלריה
אלה סמופלוב, ניקול זליקמן, לינוי אשרם ואיילת זוסמן
אלה סמופלוב, ניקול זליקמן, לינוי אשרם ואיילת זוסמן
אלה סמופלוב, ניקול זליקמן, לינוי אשרם ואיילת זוסמן
(חגי מיכאלי)
מה המדליה הזאת עשתה להתעמלות בישראל? אשרם: "היא העצימה מאוד את ההתעמלות האמנותית בישראל. יש עכשיו יותר מודעות לענף הזה, יש הרבה יותר ילדות שרוצות להיות בענף הזה וזה פשוט הוכיח לכולן שכל אחת מסוגלת להגיע רחוק".
זוסמן: "ההישג שלה השפיע על כל העולם. לכולן זה נתן מוטיבציה להאמין שאם הן יעבדו קשה וישאפו גבוה, אפשר להשיג הכל. הרבה פעמים היו כאלה שהקטינו את עצמן ולא חלמו בגדול, אבל אנחנו קמנו בכל בוקר, בדקנו את דרגת הקושי של התרגיל שלה, ניסינו לשפר אותה ובסוף זה עבד. אף פעם לא עניין אותנו מה האחרות עושות, היה לנו חשוב להרים את הרמה של לינוי הכי גבוה שאפשר כדי שתצליח. עכשיו בכל העולם כולם רואים שאפשר להגיע הכי רחוק שיש".
לא מכעיס אתכן ההתנהגות והאמירות שבאות מרוסיה? אשרם: "אנחנו לא מתייחסות לזה. אנחנו יודעות מה אנחנו עושות ואנחנו עוסקות רק בזה".
9 צפייה בגלריה
לינוי אשרם ודינה אברינה
לינוי אשרם ודינה אברינה
לינוי אשרם ודינה אברינה
(רויטרס)
בקרוב אתן הולכות לעבוד ביחד בצוות המקצועי של נבחרות ישראל. איך זה ייראה? אשרם: "זה ייראה בדיוק כמו שהיה עד עכשיו, אותו הדבר. נעבוד ביחד כדי להצליח".
זה מרגש אותך להעניק מהניסיון שלך למתעמלות אחרות? אשרם: "בטח, אני אוהבת את זה. גם כשהייתי מתעמלת הייתי אוהבת לעזור לבנות אחרות, ממש כמו מאמנת. אפילו בזמן האימונים שלי, אני הייתי עושה את מה שאני צריכה לעשות, אבל גם הייתי עוזרת לאחרות תוך כדי. זה כיף".
איילת, לאיזה תפקיד היא מיועדת בצוות המקצועי שלך בנבחרות ישראל? זוסמן: "אנחנו נמצא את התפקיד המתאים לה בקרוב".
אתן מאמינות שיש עוד מתעמלות ישראליות שמסוגלות להגיע רחוק ואולי אפילו להשיג מדליה אולימפית נוספת? אשרם: "אני מקווה שכן ונוטה להאמין שכן. אני מאמינה בכל אחת. כל מי שתרצה את זה ותעבוד קשה בשביל זה, תוכל להגיע הכי רחוק שיש. עובדה, אני עשיתי את זה".