5 צפייה בגלריה
עם השלל. נבחרת הג'ודו בסיום אליפות אירופה
עם השלל. נבחרת הג'ודו בסיום אליפות אירופה
עם השלל. נבחרת הג'ודו בסיום אליפות אירופה
(פרטי)
שמחה גדולה בג'ודו הישראלי בעקבות ההצלחה של נבחרת הנשים באליפות אירופה שהסתיימה אמש בבולגריה (ראשון) עם שלל של ארבע מדליות לג'ודאיות הישראליות, החל ממדליית הזהב של תמנע נלסון לוי, דרך מדליית הכסף של רז הרשקו, ועד מדליות הארד של שירה ראשוני וגילי שריר.
הנבחרת הישראלית השוותה את ההופעה הטובה ביותר באליפויות אירופה, מאז אליפות אירופה שהתקיימה ברוסיה ב-2012, שם אריק זאבי הפך לאלוף אירופה, ירדן ג'רבי זכתה בכסף, וסוסו פללשווילי ואליס שלזינגר סיימו במקום השלישי על הפודיום. עשור לאחר מכן, הפעם נבחרת הנשים זכתה לראשונה בכל המדליות הללו.
מעבר לתקדים ההיסטורי הזה, לראשונה אחרי 29 שנה יש אלופת אירופה חדשה בג'ודו הישראלי, הרי שתמנע נלסון לוי שחזרה את ההישג הזה, שלא קרה מאז הזכייה הבודדת של יעל ארד ב-1993. היחידה שהופיעה בגמר אליפות אירופה לאורך כל התקופה הזאת הייתה ירדן ג'רבי שהסתפקה במדליית הכסף האירופית - ובתחרות האחרונה הופיעו שתי ג'ודאיות במעמד הגמר, נלסון לוי ורז הרשקו.
5 צפייה בגלריה
תמנע נלסון לוי עם שני הרשקו
תמנע נלסון לוי עם שני הרשקו
תמנע נלסון לוי עם שני הרשקו
(איגוד הג'ודו)
באיגוד הג'ודו החמיאו להופעה של נבחרת הנשים באליפות אירופה, כאשר ארבע מתוך שמונה הנציגות הישראליות בתחרות סיימה על הפודיום. "זה לא משהו שקורה הרבה בנבחרות הנשים, פרט לנבחרת צרפת שהיא אימפריה בתחום. מגיעות על כך כל המחמאות לשני הרשקו והצוות שלו", אמרו גורמים בהנהלת האיגוד.

רז הרשקו בטירוף: 7 מדליות מ-7 תחרויות

לצד ההישג הגדול של נלסון לוי שזכתה באליפות אירופה, בצוות המקצועי של נבחרת הנשים היו מרוצים מההופעה של רז הרשקו, שזכתה בשבע מדליות מתוך שבע התחרויות האחרונות בהן היא השתתפה בתשעת החודשים האחרונים - מדליית ארד קבוצתית באולימפיאדת טוקיו, זהב בגראנד סלאם פאריס, ארד בגראנד סלאם באקו, ארד בגראנד סלאם אבו דאבי, ארד בגראנד סלאם תל אביב, כסף בגראנד סלאם אנטליה וכעת כסף באליפות אירופה.
המטרה של רז הרשקו תהיה לנסות ולשדרג את יכולותיה, על מנת שתוכל להתמודד גם עם ג'ודאית כמו רומן דיקו הצרפתייה, זוכת מדליית הארד בטוקיו 2020 שזכתה באליפות אירופה בפעם השלישית שלה במשקל הפתוח, לאחר שגברה על הישראלית בגמר. רז הרשקו אמרה: "אני בעלייה בשנה האחרונה, אני שמחה שזה המצב אבל יש לי עוד לאן לעלות. אני ברצף זכיות יפה ומקווה שזה יימשך, בתקווה שבפעם הבאה המדליה תהיה מזהב. המטרה שלי היא לחזור מכל תחרות עם מדליה, בין אם זה באליפות ישראל או באליפות העולם".
5 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
רז הרשקו
(חגי מיכאלי)
מאמן נבחרת הנשים, שני הרשקו, הדגיש: "רז הרשקו עדיין לא ביכולת המקסימלית שלה. אם היא תמשיך להתקדם בשנה הקרובה, כפי שהתקדמה בשנה האחרונה, היא תהיה שם ותוכל גם לנצח אותה. רז צריכה ללמוד לפצח גם יריבות כמוה כדי שתמשיך לזכות במדליות בתחרויות הגדולות".
שני הרשקו סיכם את התחרות והוסיף: "אני תמיד מחפש לעשות היסטוריה ואני מאוד שמח על התוצאות שלנו. מה שחשוב זה שקיבלנו הרבה ביטחון מהתחרות הזאת. הספורטאיות שלנו עשו משהו יוצא דופן. בשנים האחרונות רציתי לבנות עומק בנבחרת כדי שיהיו יותר הישגים וכיף לדעת שזה מצליח ברגע האמת. יש לנו עוד ספורטאיות מעולות שלא זכו במדליות ואנחנו נמשיך לעבוד קשה כדי שגם הן יגיעו רחוק".

אכזבה מההופעה של נבחרת הגברים

בתוך כך, בנבחרת של אורן סמדג'ה לא היו מרוצים מהתוצאות של הגברים. הג'ודאים המובילים - כמו פיטר פלצ'יק, שגיא מוקי וטוהר בוטבול, שזכו במדליות באליפויות אירופה בשנים האחרונות - אכזבו בבולגריה. פלצ'יק התעייף לקראת סוף התחרות ומוקי לא במיטבו אחרי שהתקשה לבלוט במשקל שבעבר הוא שלט בו ביד רמה, כך שבנבחרת הגברים יעבדו איתם על הכושר, על תרגילים חדשים ועל השלמת הפערים מיריביהם.
5 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שגיא מוקי
(חגי מיכאלי)
המאמן אורן סמדג'ה הרגיע: "יש אכזבה, אבל זה קורה וזה חלק מהמשחק. כמו שלא רקדנו על הגגות כשזכינו במדליות בגראנד סלאמים האחרונים, גם את התוצאות האחרונות אנחנו לוקחים בפרופורציות. אין תירוצים, אבל זה לא הקמפיין הראשון שלי וזה לא סוף העולם. אני לוקח דווקא את הימים האלה להמשך המסע שלנו למשחקים האולימפיים, כי רק מפה צומחים, משתפרים וגדלים. יש לנו את הניסיון, אנחנו חזקים, ואנחנו עם המבט קדימה לעבר היעדים הבאים. אני מאמין בספורטאים שלי, מחבק אותם ונותן להם גיבוי מלא. זו רכבת הרים, ביום אחד אתה למעלה וביום אחר אתה לא מצליח. זה לא המקום שאנחנו רוצים להיות בו, אבל הרבה ספורטאים בכירים ומדורגים נפלו בתחרויות הגדולות במדינות נוספות, וזה קרה גם אצלנו. לשמחתנו, נבחרת הנשים עשתה הופעה מדהימה ואנחנו שמחים ביחד איתה".
הנבחרת של סמדג'ה צפויה לצאת לשני מחנות אימונים באירופה בחודשים הקרובים, עד לפתיחת המרוץ לקריטריון האולימפי לפאריס 2024 שיתחיל ב-24 ביוני ובדרך לאליפות העולם בסוף השנה. בנבחרת מקווים לראות תוצאות גם מהג'ודאים הצעירים, כאשר סמדג'ה מנסה לטפח את הדור הבא.
5 צפייה בגלריה
אורן סמדג'ה
אורן סמדג'ה
אורן סמדג'ה
(עמית שיסל)
בנבחרת ניסו להרים את ים וולצ'ק הצעיר, שהודח בקרב הראשון ליניסלב גרצ'ב הבולגרי שהפך לסגן אלוף אירופה ב-60 ק"ג, ואת מתן קוקולייב, שהפסיד בסיבוב השני לפרנסיסקו גריגוס שזכה באליפות אירופה באותו המשקל. "רואים פוטנציאל ויכולת. הם הפסידו לשני הפיינליסטים כך שאי אפשר לבוא אליהם בטענות. יש תהליך של בנייה וגם זמנם עוד יגיע. הכל בסדר", ציין סמדג'ה.
יו"ר איגוד הג'ודו משה פונטי היה מרוצה מהתחרות. "זו הצלחה אדירה לנבחרת ישראל", סיכם פונטי. "יחד עם זאת, הספורטאים שלנו עוד צריכים להשתפר, גם בנבחרת הגברים וגם בנשים. זה כיף לראות הצלחות, אבל זה גם טוב לראות את הבעיות שיש עכשיו כדי שנוכל להשתפר לקראת ההמשך. אני מאמין בספורטאים שלנו".