2 צפייה בגלריה
איב ז’אן-ברט במרכז התמונה
איב ז’אן-ברט במרכז התמונה
איב ז’אן-ברט במרכז התמונה
(רויטרס)
תחקיר מדאיג מאוד שפורסם באתר ’josimar’ הצרפתי, על ידי העיתונאי רומיין מולינה, מציג לכאורה התנהלות איומה ונוראה מצד ההתאחדות בהאיטי, כאשר לפי החשד במשך שני עשורים, גורמים מובילים בהתאחדות המקומית בנו רשת עצומה של ניצול מיני שכללה אונס של נערים ונערות, סחיטה ואיומי מוות, וזאת כדי לספק את צרכיהם של בכירים בפיפ”א. לפי מסמכי בית המשפט בהאיטי, יש לפחות קורבן אחד שהתאבד בעקבות מקרי האונס.
לפי התחקיר, משלחות של פיפ”א שביקרו בהאיטי כדי להשתתף בקורס שיפוט או כדי לקדם את האינטרסים של הארגון, ניצלו מינית נערים ונערות בסיוע ההתאחדות בהאיטי. לפי הפרסום, מי שלכאורה ניצל את הרשת הזו הוא ספ פלאטר, שגם נגדו יש חשדות על הטרדות מיניות קשות.
“הגעת להאיטי וקיבלת בבית המלון שלך בחורה מההתאחדות המקומית, ככה זה עבד”, מספר נשיא איגוד השחקנים המקומי בהאיטי ששימש כקפטן הנבחרת המקומית בעבר, ארנסו לורנס, שהוא בין הבודדים שהסכימו להתראיין בנושא. “אני נלחם נגד הנשיא לשעבר (איב ז’אן-ברט) והממשל המושחת שלו מאז 2007. היו התעללויות מיניות”. אותו ז’אן-ברט הורחק בנובמבר 2020 לכל חייו על ידי פיפ”א בגין התעללות מינית ב-14 שחקנים, רבים מהם קטינים.
וסיליוס סקוריס, יו”ר ועדת האתיקה של פיפ”א, אמר: “ההתנהגות של ז’אן-ברט בלתי נסלחת, בושה. הוא טען שהוא מפתח את הכדורגל בהאיטי, אבל ניצל נשים ונערים. הוא ניצל כאלו שבריריים והרס להם את הקריירות, גם של שחקניות צעירות ומבטיחות”.
ב-Fifa Goal Centre, שהוקם בהאיטי וכונה “החווה”, היו לאורך השנים כמה מהשחקנים הצעירים המבטיחים ביותר של האיטי, בנים ובנות. הם התאמנו באקדמיה ורבים מהם התרחקו מהמשפחות שלהם, באחת המדינות העניות ביותר בעולם. לפי החשדות, ההתאחדות בהאיטי ניצלה זאת כדי לספק את צרכיהם המיניים של רבים מאלו שהגיעו לבקר במתחם. “הדבר היחיד שהכרנו זה המתחם הזה, כך שהיה לנשיא קל לתמרן ולשטוף לנו את המוח”, סיפרה אחת הקורבנות שבחרה כמובן להישאר בעילום שם.
בעדות נוספת צוין: “החרימו לנו את הדרכונים וסחטו אותנו. אם מישהו רצה ויזה או לטייל, הוא היה צריך לשלם בסקס. זה היה סיוט, לא יכולנו לספר להורים שלנו על כך”. עד כה, לפי אותו תחקיר, זוהו 34 קורבנות, רבים מהם קטינים, בנים ובנות.
2 צפייה בגלריה
ספ בלאטר
ספ בלאטר
ספ בלאטר
(רויטרס)
“אני לא מבין איך פיפ”א לא ראתה את זה קודם”, צוין בעדות נוספת. “ז’אן ברט התעלל מינית במשך שני עשורים. זה היה סוד גלוי. פיפ”א עצמה עיניים”. עוד נטען: “הם עצמו עיניים כי קיבלו נערות בכל פעם שבאו לבקר. ז’אן-ברט היה חבר קרוב של ספ פלאטר”. כזכור, בלאטר נבחר לראשונה לנשיא פיפ”א ב-1998, ושנתיים לאחר מכן ז’אן-ברט קיבל את התפקיד כנשיא ההתאחדות בהאיטי.
כחלק משיתוף הפעולה בין הצדדים, נבנה המתחם בהאיטי למען פיתוח הכדורגל המקומי, אך כאמור, הדברים שלכאורה היו בין כותליו מדאיגים מאוד ומעוררים אימה. “שלושת החודשים שהייתי שם היו סיוט”, נזכרת אחת הקורבנות. “הייתי בת 14, ברחתי בלילה אחד, לא הייתה לי ברירה”. ב-2004 ז’אן-ברט אף קיבל את פרס הנשיאות המיוחד של פיפ”א כהוקרה על “מסירותו” והמלחמה באפליה, אך זאת שנים לפני שהתפוצצה הפרשה שכעת נדמה כי מימדיה עצומים הרבה יותר.
בהמשך התחקיר מתארים כיצד בלאטר נהנה מאותה שערוריית מין בהאיטי. באחת העדויות צוין: “הנשיא הורה לתת לבלאטר כדורים כחולים מסוימים, ולאחר מכן בלאטר נכנס למלון אואזיס ולשם קיבל נערות. דרשו מהן לשכב איתו, זו הייתה פקודה. לא היו להן ברירות, הן פחדו”.