3 צפייה בגלריה
דיון בכנסת על מניעת אלימות בספורט
דיון בכנסת על מניעת אלימות בספורט
דיון בכנסת על מניעת אלימות בספורט
(איציק בלניצקי)
בעקבות ההחלטה של ראש הממשלה נפתלי בנט על פיזור הכנסת בשבוע הבא, במשרדי הממשלה נמצאים במרוץ נגד הזמן כדי להעביר בכנסת את התיקון לחוק איסור אלימות בספורט, על מנת שהמשטרה תקבל כלים נוספים למאבק במתפרעים - אחרת, התוכנית לחלוקת קנסות מנהליים ולהרחקות לתקופות ארוכות יותר מהמגרשים לא תתאפשר עד לפתיחת עונת 2022/23.
לאור המצב, ניצב בדימוס דוד צור, לשעבר יו”ר ועדת הכנסת למאבק באלימות והימורים בלתי חוקיים, קורא למשרדי הממשלה לפעול להעברת התיקון לחוק איסור אלימות בספורט בקריאה שנייה ושלישית, עוד לפני פיזור הכנסת, ואף להחזיר את היחידה המשטרתית לעבירות אלימות בספורט באופן מיידי.
“המצב הזה מצער”, אמר דוד צור ל-ONE. “יש תחושת דה ז’ה וו מלפני עשור, כאשר דיברו על הקמת היחידה ומתן כלים למשטרה בעקבות המלצות הוועדה הציבורית שהובלתי, אבל זה התפספס. השר חילי טרופר הרים את זה מחדש במסגרת חבילה שלמה למאבק באלימות, כולל חקיקה שתוביל ליישון של הרבה המלצות מהדו”חות שלנו, כולל גם אכיפה מנהלית. בעיניי, קנסות מנהליים הם כלי משמעותי כי יש לכך השפעה מיידית, יכולת לקצר תהליכים ויכולת הרתעה”.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין אוהדי מכבי חיפה למשטרה
עימותים בין אוהדי מכבי חיפה למשטרה
עימותים בין אוהדי מכבי חיפה למשטרה
(שחר גרוס)
לדבריו, “תקנון הכנסת מאפשר העברת חוקים ותקנות במליאה עם התכנסות הכנסת הבאה, אבל עוד לפני שיצביעו על פיזור הכנסת בשבוע הבא, אפשר להספיק להביא את החוק לאישור בקריאה שנייה ושלישית. אם יספיקו להעביר את החוק עוד לפני פיזור הכנסת, זה יהיה נפלא. חשוב מאוד שזה יקרה. זה לא עניין פוליטי, יש פה קונצנזוס מלא ואני לא רואה במליאה מישהו שמתנגד לכך. זה חוק חשוב מאוד בגלל שהוא יעזור למשטרה עם כלים אפקטיביים כמו הסמכויות המנהליות, הקנסות וההרחקות”.
לאחרונה הוחלט להפסיק את פעילותה של היחידה המשטרתית לעבירות אלימות בספורט, עליה המליצה ועדת צור בראשותו, לאחר ששרת התרבות והספורט לשעבר לימור לבנת הטילה עליו את המשימה להביא המלצות כיצד ניתן למגר את האלימות. כעת, המשרד לביטחון פנים ומשרד התרבות והספורט פועלים להחזרת היחידה המשטרתית.
3 צפייה בגלריה
כוח משטרה בטרנר
כוח משטרה בטרנר
כוח משטרה בטרנר
(ראובן שוורץ)
“ההצעה להקמת היחידה עברה מספר גלגולים”, ציין צור. “בהשוואה למה שהתכוונתי במקור, בסוף לצערי הוקמה יחידה מצומקת במטה הארצי ואחר כך ביטלו אותה. כמי שבא מתוך הארגון שנקרא משטרת ישראל ומכיר את המצוקות, דאגתי בזמנו לגייס תקציב נוסף של 32 מיליון שקל ודאגתי להגיע לסיכומים עם הטוטו ומפעל הפיס, מתוך כוונה שהיחידה גם תטפל בהימורים הבלתי חוקיים, אך היו טענות משפטיות נגד הקצאת משאבים מגוף שמממן פעילות בתקציב צבוע, כך שזה ירד מהפרק לחלוטין. בעיניי, זו הייתה איוולת כי יש הרבה משימות כאלה במשטרה, מהסיירת הירוקה ועד יחידת אתג”ר שעד היום פעילה בתחום הביטוח, אז מה מלינים על כך שגוף בפיקוח ממשלתי שמעביר כסף כדי למגר את ההימורים? מה הבעיה שתקום יחידה שתטפל גם בהימורים בלתי חוקיים?”.
דוד צור המשיך והוסיף: “בסופו של דבר הלכו על מימון של משרדי הממשלה והיחידה המשטרתית ירדה בגודלה עד לכמה תקנים במטה הארצי, כך שעסקה בניתוח של מודיעין סדר ציבורי ותעדוף של הקצאת שוטרים ותכנון סד”כ למשחקים נפיצים. התוכנית המקורית דיברה על כוח מבצעי מיומן שיפעילו אותו ברמה הארצית. אומנם אפשר לדלג על זה ולהשתמש ביחידות מקצועיות, אבל צריך כוח ייעודי רציני שיטפל באלימות בספורט, עם ניטור של רשתות חברתיות כי הרבה מהמודיעין שם ורק צריך להרים אותו מהרצפה, אבל הכל עניין של סדרי עדיפויות. מהיכרותי את הארגון, אם המשטרה רוצה למגר את האלימות, היא יודעת לעשות את זה. רק צריך להקצות לזה משאבים ולתת לה את הכלים, כי כרגע המשטרה במצוקה לא פשוטה וסדרי העדיפויות הם אחרים, אבל הנושא הזה חשוב ביותר”.