7 צפייה בגלריה
סינטיהו סלליך
סינטיהו סלליך
סינטיהו סלליך
(רדאד ג'בארה)
בקיץ שעבר עבר סינטיהו סלליך ליעד מסקרן במיוחד: גנצ'לרבירליגי הטורקית, שבדיוק ירדה לליגה השנייה. אפשר לספור על כף יד אחת את מספר הישראלים שעברו לשחק בכדורגל הטורקי, ביניהם פיני בלילי, חיים רביבו ואופיר חיים, סלליך נכנס לרשימה הקצרה הזו ובתקופה לא הכי אידיאלית בלשון המעטה.
אחרי שבהפועל באר שבע החליטו לא להמשיך עמו, הקשר בחר באתגר הטורקי בכל הכח, אבל הדברים לא עבדו חלק כמו שחשב. בגנצ'לרבירליגי סלליך רשם 23 הופעות, מהן רק שמונה בהרכב. הוא כבש שלושה שערים ובישל ארבעה בכל המסגרות. הוא ציפה מעצמו להרבה יותר, אבל קיבל קרדיט אמיתי רק לקראת סוף העונה.
בזמן שיש אזהרות מסע חריגות לישראלים לטורקיה, סינטיהו סלליך שחגג השבוע יום הולדת 31, מחשב מסלול מחדש ומחפש לעצמו יעד חדש, בישראל או במדינה אחרת באירופה שבה הוא יחזור לשחק הרבה יותר ולהוכיח שהוא עדיין שייך לרשימת המועדונים הגדולים בכדורגל הישראלי.
7 צפייה בגלריה
סינטיהו סלליך
סינטיהו סלליך
סינטיהו סלליך
(האתר הרשמי של גנצ'לרבירלי)
סינטיהו סגרת עונה שלמה בטורקיה, אתגר שהיה לא פשוט עבורך. איך אתה מסכם? "אפשר לחלק את זה לשני חלקים. אחד מבחינה מקצועית, פחות הלך לי בהתחלה ממה שאני חשבתי וציפיתי, גם ממה שדובר בהתחלה. דבר שני מהבחינה הכללית זה שהגעתי בתור ישראלי בטורקיה זה מאוד הפתיע אותי לטובה. חושב כשאתה יוצא לטורקיה יש חשש לאיזה יחס אחר, אבל לא היה שום דבר חריג. הכול היה חלק, קיבלו אותי יפה מההתחלה ולאורך כל העונה, מהאוהדים עד לאנשי הצוות והמועדון".
מה לא הלך מבחינה מקצועית? "הגעתי לגנצ'לרבירליגי באיחור אחרי שהקבוצה חזרה ממחנה אימונים. זאת קבוצה שירדה ליגה ורצו קודם כל לייצב את המועדון, היו חילופי משמרות מבחינת הבעלים ולראות שאפשר להגיע בפלייאוף ובעונה לאחר מכן להתחרות על העלייה. גם מבחינה קבוצתית לא הלך ולא עמדנו במטרות העונה. לא הספקתי להיות עם הקבוצה יותר מדי וישר נכנסתי להרכב. הייתה תחלופה גדולה של שחקנים והיו הרבה שחקנים בלי ניסיון שהשתלבו, קבוצה שנבנתה מאפס. לא הייתי שחקן הרכב קבוע ולא כל כך מצאתי את עצמי בקבוצה, נוצרה סיטואציה זרה מבחינתי לא לשחק ולא להיות שותף לכולם. היה לי קצת קשה לקבל את זה אבל זה הכדורגל".
מתי הייתה נקודת המפנה? "נכון שלא פתחתי אבל תמיד שותפתי לפחות ל-20 דקות. לצערי גם כשהייתי טוב זה לא נתן לי נקודות זכות, אבל לקראת סוף העונה קיבלתי קצת יותר. בעשרת המחזורים האחרונים הייתי פקטור יותר משמעותי והכל התהפך לטובה. בעקבות ההגעה המאוחרת שלי, לקח לי זמן להיכנס לעניינים והקבוצה הייתה מאוד חדשה. לא משנה מה קרה במשחק, אם הקבוצה הפסידה או ניצחה, לא קיבלתי את הצ'אנס האמיתי אלא רק בחודשיים האחרונים. לקחתי את זה בשתי רגליים ואני שמח שהצלחתי לסיים שם בצורה טובה יותר".
7 צפייה בגלריה
סינטיהו סלליך ומוחמד אבו פאני
סינטיהו סלליך ומוחמד אבו פאני
סינטיהו סלליך ומוחמד אבו פאני
(עמרי שטיין)
מה הכי הפתיע אותך בטורקיה? "לפני שחתמתי, הלכתי להתרשמות כמה ימים כדי לראות את העיר והמועדון, אחרי כמה רגעים הבנתי איפה אני נמצא. מתקן האימונים של גנצ'לרבלירגי אין לאף קבוצה בישראל. יש שם שישה מגרשי אימון, אקדמיה, שני בתי מלון, חדר צמוד לכל שחקן שאפשר אפילו לגור שם עם כל התנאים שיש, שלוש ארוחות ביום. אפשר ללכת לישון שם לילה או להיזרק לישון שעה אחרי ארוחת הצהריים או בין האימונים. אנשים חושבים שטורקיה ליגה שנייה זה משהו לא טוב, אבל עם היד הלב אם לא הייתי עושה את הביקור בטורקיה אז כנראה שלא הייתי חותם שם כי לא ידעתי מה זה ליגה טורקית שניה ומזל שבאתי לראות. כל יום התנאים הפתיעו אותי מחדש, אין את זה לאף קבוצה בארץ, לא למכבי תל אביב ולא למכבי חיפה ולא לבאר שבע שהן מהטופ בכדורגל הישראלי".
כמעט חזרת לארץ בינואר, למה זה לא קרה? "כמעט חזרתי להפועל באר שבע בינואר ובדקה ה-90 הטורקים צלצלו והחליטו לא לשחרר אותי. בטורקיה מאוד רוצים שאני אמשיך ואם אעבור לקבוצה אחרת אז הנשיא יצטרך לשחרר אותי. דווקא זה הראה שמתחילים יותר להאמין בי".
ועדיין למה לא קיבלת מספיק הזדמנויות? "אני אגיד משהו כזה. אם אחרי משחק אחד שפתחתי והייתי מצוין ובישלתי, זה לא הבטיח לי דקות במשחק הבא. רק לקראת סוף העונה קיבלתי את הביטחון מהצוות ודקות משחק ואז הנשיא שואל את הצוות וההנהלה איך יכול להיות שישבתי ברוב העונה בספסל ולא שותפתי יותר? – זה גרם לי להבין שלפחות עשיתי חלק קטן שלי בסוף העונה. במועדון יודעים שהיה איתי פספוס, באו אמרו לי בסוף העונה: 'קרתה איתך תקלה שאנחנו לא יודעים להסביר אותה, טעינו לגביך'. ההזדמנות שקיבלתי בסופו של דבר הייתה צריכה להגיע הרבה לפני, כולם חשבו שאקבל הזדמנויות בשלב יותר מוקדם. התחושה הכללית היא שאני וגנצ'לרבלירגי פספסנו אחד את השני בענק".
7 צפייה בגלריה
סינטיהו סלליך בועט
סינטיהו סלליך בועט
סינטיהו סלליך בועט
(חגי מיכאלי)
אתה מצטער שעברת לשם? "אני לא מצטער לרגע, זאת הייתה חוויה מאוד גדולה עבורי. לצאת למועדון שמשחק כל ההיסטוריה שלו למעט 3 פעמים בליגה הטורקית הראשונה, מועדון עם שם מכובד בכדורגל הטורקי, זאת הייתה הזדמנות גדולה. חלמתי להחזיר את המועדון הזה לליגה הראשונה ובגלל זה חתמתי לשנתיים ולא לשנה אחת, בגלל זה מדובר בפספוס גדול מבחינתי כי יכולתי לעזור יותר".
איך הייתה ההתאקלמות? ”לפני שעברתי עשיתי שיעורי בית על המגורים באנקרה, דיברתי עם אנשים ואפילו עם השגרירות, ההתאקלמות הפתיעה אותי לטובה. המחיה פה טובה, האוכל פחות או יותר דומה לישראל. הטורקים קיבלו אותי באמת הכי טוב שיש, כיבדו את המסורת שלי עם הכשרות, חלב-בשר וגם את העובדה שצמתי ביום כיפור".
אם אתה משווה את זה לסלובניה? "סלובניה היא מדינה מאוד קטנה, לצורך העניין הייתי גר באנקרה וגרים פה 7 מיליון איש, בכל סלובניה גרים בערך שני מיליון. הרגשתי בטורקיה יותר בנוח מאשר בסלובניה. היה לי מאוד טוב בטורקיה מהבחינה הזאת".
7 צפייה בגלריה
סינטיהו סלליך
סינטיהו סלליך
סינטיהו סלליך
(איציק בלניצקי)
איך הרמה של הליגה השנייה? "זאת ליגה מאוד קשה. כל קבוצה יכולה לנצח כל קבוצה, אם אני משווה את זה לליגת העל אז הרמה הטובה ודי דומה. יש פה ליגה מאוד פיזית, קבוצות יותר טקטיות מאשר הליגה הראשונה בטורקיה, אבל המשחקים מאוד פתוחים. קבוצה מקום אחרון יכולה לנצח את הקבוצה שבמקום הראשון. האצטדיונים מרהיבים ורובם מלאים באוהדים, אצטדיון התנין של בורסהספור מדהים. משקיעים הרבה מאוד כסף בכדורגל בטורקיה".
אתה שומע את אזהרות המסע שיש היום לטורקיה, איך אתה מרגיש עם זה? "אני לא הרגשתי איום אפילו לרגע אחד. אני חושב שכל האזהרות התחילו אחרי שכבר נחתתי בארץ, זה משהו שאני לא יכול להגיד בדיוק. מהחוויה שלי לא הרגשתי שום דבר מיוחד לזה שאני ישראלי. מה שכן אני מחשב מסלול מחדש בגלל מה שאני שומע בטורקיה".
אתה מקבל לחצים מהמשפחה לחזור? "ברור, אנחנו ערים לכל מה ששומעים ומדווחים על המצב בטורקיה ובאיסטנבול. מקבלים את כל הדברים מכולם ואני ער לזה וזאת הסיבה שאני לא אוכל לחזור לשחק שם".
7 צפייה בגלריה
סינטיהו סלליך חוגג
סינטיהו סלליך חוגג
סינטיהו סלליך חוגג
(אורן בן חקון)
אז מה הכיוון עכשיו? "אני בודק עם הסוכן שלי עכשיו את האופציות ואין שום דבר קונקרטי, ברגע שיהיה משהו אני בטוח שכולם ידעו".
אנחנו שומעים על התעניינות מבני סכנין והפועל תל אביב, מה דעתך? "אני מבחינתי כל מה שאני שומע זה דרך התקשורת ואני משאיר את הכל לסוכן שלי גלעד קצב. אני יודע שיש התעניינות מכמה קבוצות בארץ ואולי אפילו להמשיך בחו"ל במדינה אחרת. ההצעות תמיד מחמיאות, שום דבר לא מובן מאליו. אני אשב עם המשפחה הקרובה ואקח את ההחלטה שמתאימה לי טוב מבחינה מקצועית".
אתה חושב שיש לך עדיין מקום בקבוצות הגדולות כמו מכבי ת”א, מכבי חיפה וב”ש? "אני לא אעיד על עצמי אם המקום שלי זה בקבוצות הגדולות. איפה ששיחקתי נתתי את הכל למועדון ועזרתי, כל הקריירה שלי הייתי במועדונים תחרותיים שרצו לתארים והישגים. חובת ההוכחה היא קודם כל לעצמי ועל זה ישפטו אותי. כל מקום שאגיע אליו אעשה את המיטב".
7 צפייה בגלריה
סינטיהו סלליך
סינטיהו סלליך
סינטיהו סלליך
(שחר גרוס)
אתה חושב שקצת שכחו אותך בישראל כששיחקת בטורקיה? "מן הסתם כשאתה משחק בארץ אז מבחינת הסיקור מדברים עליך פחות, אבל מצד שני מבחינה מקצועית זאת לא העונה הכי טובה שהייתי לי גם מבחינה אישית וקבוצתית. יש גם את הדברים האלה וחבל, אבל אני ממשיך קדימה ומתרכז באתגר הבא שלי".
איזה סינטיהו סלליך נראה בעונה הקרובה ולא משנה באיזה יעד? "אני מגיע לעונה הזאת הכי רעב שיש. אני ממשיך לעבוד בפגרה על עצמי ולשפר דברים מבחינה פיזית. לא החסרתי אפילו אימון אחד בטורקיה אז אני מרגיש טוב מאוד גופנית, אולי הכי טוב שלי בשנים האחרונות. רוצה למצוא מקום שיעריך אותי מקצועית ואני אעשה את הכל להחזיר ולהוכיח על המגרש את היכולת שלי".