3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(עמרי שטיין)
שר התרבות והספורט חילי טרופר ואנשי משרדו נמצאים במרוץ נגד השעון למניעת כאוס בספורט הישראלי מתחילת 2023. מפני שהכנסת הנוכחית עומדת להתפזר, מה שיקשה בהמשך על העברת חקיקה, הממשלה תדון היום (ראשון) בישיבתה בהעברת חקיקה מהירה בכל הקשור לחלוקת הכספים בספורט הישראלי על-פי החוק להסדר ההימורים בספורט.
הרפורמה לפיה ההקצבות לאגודות ולמרכזים תהיה באמצעות הטוטו, שעברה כהוראת שעה בארבע השנים האחרונות, מסתיימת בסוף 2022. משרד הספורט כבר מחלק את הכספים לאיגודים, בעוד הטוטו מעביר לאגודות, אך אם לא יאריכו את הוראת השעה, חלקו של הטוטו בהקצבות יבוא לסיומו.
בהסבר לתיקון החוק להסדר ההימורים בספורט שיובא לממשלה צוין כי: "בעבר הייתה למועצה סמכות להקצות כספים לחלוקה כתמיכה בתחום הספורט. החל מתחילת שנת 2019 נקבע שתמיכה בתחום הספורט תיעשה על ידי משרד התרבות והספורט. על פי הסדר הביניים נקבע שחלק מהתמיכה תמשיך להיעשות בנהלים מיוחדים בהתאם להחלטות ועדה משותפת שתכלול נציגים ממשרד הספורט והמועצה. הפעילות נועדה להימשך עד סוף 2022, כאשר ממועד זה תמיכות בתחום הספורט ייעשו רק על ידי משרד הספורט באופן ישיר”.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הספורט רז פרויליך
מנכ"ל משרד הספורט רז פרויליך
מנכ"ל משרד הספורט רז פרויליך
(צילום: יוסי שטיינר)
עם זאת, נמצא כי “בקרב גופי הספורט הנתמכים נכללים אגודות ספורט בינוניות וקטנות שמנוהלות על ידי מתנדבים ומקבלות תמיכות בסכומים שאינם גבוהים. בשנים בהן פעל הסדר הביניים, התברר כי חלק ניכר מגופים אלו התקשו לעמוד בכללים... ולפיכך יש חשש ממשי שהעברת התמיכה בגופים אלו למשרד הספורט, בנהלים הכלליים לחלוקת התמיכות, תביא לכך שהגופים לא יעמדו בדרישות ויתקשו להמשיך ולקבל כספי תמיכה”.
אשר על כן, החקיקה המוצעת כוללת בקשה להאריך את הסדר הביניים עד לתום 2025, בעוד כשלוש שנים. כך, בשנת 2023 אגודות יוכלו להמשיך לקבל תמיכה שלא תעלה על 100 אלף ש”ח לשנה מהטוטו. בשנים 2025-2024 יוכלו האגודות לקבל תמיכה דרך הטוטו במסגרת בקשות תמיכה שלא תעלינה על 20 אלף ש”ח לשנה.
אשר על כן, החקיקה המוצעת כוללת בקשה להאריך את הסדר הביניים עד לתום 2025, בעוד כשלוש שנים. כך, בשנת 2023 אגודות שהתמיכה שאושרה להן על-ידי משרד הספורט בשנה הקודמת להגשת הבקשה לא עלתה על 100,000 ש”ח, יוכלו להמשיך לקבל תמיכה מהטוטו. בשנים 2025-2024 יוכלו אגודות שהתמיכה שאושרה להן מתקציב משרד הספורט בשנה הקודמת לא עלתה על 20 אלף ש”ח, להמשיך לקבל תמיכה מהטוטו.
3 צפייה בגלריה
משרדי הטוטו
משרדי הטוטו
משרדי הטוטו
(שי לוי)
הכוונה היא שהממשלה תאשר מחר עקרונית את טיוטת החוק, תסמיך את ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר, על דעת הממשלה, את נוסחה הסופי של הצעת החוק שתוגש לכנסת, ותבקש מוועדת הכנסת בנוהל זריז להתיר את הקריאה השנייה בהצעת החוק ביום הנחתה על שולחן הכנסת.
התקווה היא שהתיקון יאושר במהירות, אך ספק אם ניתן יהיה לעשות זאת עוד לפני פיזור הכנסת. יחד עם זאת, בדרך כלל לפני פיזור הכנסת ישנה ועדת הסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה, שם הצדדים מסכמים על חקיקה שתעבור, וייתכן שהשר טרופר ינסה להעביר את החוק דרך מנגנון זה.
בתוך כך, השר טרופר ממשיך להתעקש על כך שהרכב ועדת התמיכות המשותפת לא יהיה מעתה עם שני נציגי ציבור, על אף הביקורת שקיבל בנושא, ונשאלת השאלה מדוע משרד התרבות והספורט מתעקש על כך?