2 צפייה בגלריה
אזכרה לי"א חללי מינכן
אזכרה לי"א חללי מינכן
אזכרה לי"א חללי מינכן
(איציק בלניצקי)
הוועד האולימפי בישראל נערך לאירועי הזיכרון לציון 50 שנה לטבח י”א חללי אולימפיאדת מינכן 1972, עם סדרת טקסים שאמורה להתקיים בעוד כחודשיים הן בגרמניה והן בישראל, בהשתתפות ראשי המדינות. גם המשפחות והניצולים הוזמנו, אך לא ברור האם הם יטוסו לאירוע שיתקיים בגרמניה. בנוסף, הוועד האולימפי יוציא לדרך קמפיין להעלאת המודעות לאסון תחת הכותרת “כולנו 11”.
ב-5 בספטמבר צפויים להתקיים טקסי זיכרון במינכן, עם טקס אינטימי קטן למשפחות באנדרטה ועם טקס ממלכתי גדול בשדה התעופה בהשתתפות אלפי מוזמנים, בהם נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר, שר התרבות והספורט חילי טרופר ויו”ר הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך.
לא בטוח כי משפחות החללים אכן ישתתפו בטקס, משום שהן דורשות פיצויים והתנצלות רשמית של ממשלת גרמניה כתנאי להגעתן למינכן אחרי 50 שנה מאז הטבח. עורכי דינם הם אלה שמנהלים את המשא ומתן מול הגרמנים, שהודיעו מראש כי יממנו למשפחות ולניצולים את הטיסות והשהות בגרמניה - אך אלה לא מסתפקים בכך והבהירו להם כי אם לא ייענו דרישותיהם, הם לא יגיעו לטקסים בגרמניה. למרות זאת, בשלב זה הוועד האולימפי בישראל ממשיך להתכונן לאירוע כרגיל.
2 צפייה בגלריה
תומאס באך
תומאס באך
תומאס באך
(רויטרס)
בנוסף לטקסים המתוכננים בגרמניה, ב-21 בספטמבר יתקיים הטקס הממלכתי השנתי באנדרטה לזכרם של י”א החללים בתל אביב, טקס נוסף בהאנגר 11, וטקסים אינטימיים כאשר נציגי הוועד האולימפי בישראל ובני משפחותיהם של קורבנות הטבח יעלו לקברים כפי שנעשה מידי שנה.
בתוך כך, הוועד האולימפי פועל להעלאת המודעות לטבח במינכן עם קמפיין מיוחד תחת הכותרת “כולנו 11”, עם אתר זיכרון שיושק בספטמבר לזכרם של הנרצחים, סרטונים בדיגיטל אצל ספורטאים ומעצבי דעת קהל ישראלים, ופעילויות שמטרתן לייצר מודעות לאסון שהתרחש במשחקים האולימפיים לפני 50 שנה. בנוסף, הוועד האולימפי פועל להכניס את הרצח במינכן לשיעורי ההיסטוריה בתוכניות הלימודים בבתי הספר.
בכירים בוועד האולימפי אף פנו לאחרונה לראשי ההתאחדות לכדורגל, איגוד הכדורסל וענפים נוספים, והציעו להם לקחת חלק בקמפיין “כולנו 11” כאשר כל השחקנים בנבחרות ישראל ובקבוצות הספורט מובילות יעלו למשחקים עם הספרה 11 על חולצותיהם באזור החזה. כמו כן, איגודי ספורט רבים כבר הקדישו את אליפויות ישראל לזכרם של החללים והנציחו את שמותיהם באולמות.