3 צפייה בגלריה
מארו טפרי
מארו טפרי
מארו טפרי
(איגוד האתלטיקה)
בצל ההישג של מדליית הזהב בתחרות הקבוצתית באליפות אירופה במרתון, בו לקחו חלק שלושה אתלטים מכפר הנוער בן שמן, בימים אלה כפרי הנוער והפנימיות נמצאים במאבק מול המדינה ומשרד החינוך וקוראים להם להתחייב להשיב את הפער התקציבי הנאמד בכ-56 מיליון שקלים בשנה. בעקבות זאת, הפעילות בכפרי הנוער בסכנה. אחרי המדליה, המרתוניסטים הישראלים מצטרפים למאבק של כפרי הנוער.
כפרי נוער סובלים משחיקה מתמדת בתשלומי המדינה ומתקצוב לא ריאלי. הפער התקציבי השנתי הנאמד בכ-56 מיליון שקלים מאיים על תקציבי המוסדות ופוגע בטיב השירותים הניתנים לאלפי נערים ונערות במצבי סיכון שאותם כפרים מהווים את ביתם השני, ואף הראשון. לטענתם, “המדינה מחסירה באופן קבוע כ33% מתקציב כפרי הנוער. סכום זה הינו קריטי עבור מתן השירותים הראויים ללמעלה מ-12 אלף נערים ונערות בכ-50 כפרי נוער ברחבי הארץ, המאופיינים במצבי סיכון, ובעלי חסכים, פערים לימודיים, חברתיים ורגשיים”.
מעבר לשלל ספורטאים יחידניים שלמדו והתחנכו בכפרי הנוער השונים, ישנם כמה מחברי נבחרת ישראל שהשמיעו את המנון התקווה במינכן בסיום ריצת המרתון באליפות אירופה - שלושה רצים בוגרי בן שמן: מארו טפרי, ימר גטהון, ובוקאיו מלדה - שהצליחו בזכות הפרויקט בכפר הנוער בן שמן לריצות ארוכות בניהולו של גל לוי, כיום מנכ”ל איגוד האתלטיקה.
3 צפייה בגלריה
מארו טפרי
מארו טפרי
מארו טפרי
(באדיבות איגוד האתלטיקה)
גם כוכבי נבחרת הנוער של אופיר חיים, שהעפילה לגמר אליפות אירופה עד גיל 19, הם בני כפר הנוער מקווה ישראל בחולון: אוסקר גלוך, הכוכב הגדול של נבחרת הנוער, כמו גם אוראל באייה, עילאי תומר ורוי נאווי - כולם שחקני מכבי תל אביב.
זוכה מדליית הכסף והזהב באליפות אירופה במרתון, מארו טפרי, אמר ל-ONE: “חשוב להשאיר את כפר הנוער. אם לא הייתי הולך לשם, לא הייתם רואים אותי אתמול רץ ככה וזוכה במדליית הזהב. שלושה מהם יצאו מבן שמן, השתתפו במרתון הזה וזכו במדליית הזהב. לכן זה מקום מאוד חשוב. פרויקט הרצים בבן שמן עדיין קיים, אני הולך לבקר שם וזה הבית שלי. בתור עולה חדש אין מי שידריך אותך כי ההורים לא מכירים את המדינה ויש הרבה בעיות, אבל כשאתה בכפר נוער יש אנשים טובים שמדריכים אותך ועוזרים. לכן חשוב שזה יימשך”.
מנכ”ל איגוד האתלטיקה, גל לוי, ציין: “כפרי הנוער הם חלק חשוב בחברה הישראלית, לאורך השנים הצמיחו מנהיגים גדולים במדינת ישראל. הכפרים מייצרים הזדמנות שנייה למי שלא שפר עליו מזלו למי שסביבת המגורים לא מאפשרת לו להצליח, למי שלא היה את האפשרות במקום אחר. כפר נוער מלמד אותך להיות עצמאי, חזק, חושב, מתחשב, מלמד אותך ערכים כמו חברות וערבות ההדדית. מתוך השישייה המופלאה שרצה את המרתון, שלושה הם בוגרי כפר הנוער בן שמן - ימר גטהון, מארו טפרי ובוקאיו מלדה. הערבות והחברות ביניהם לאורך השנים וחיזוק הקבוצה לצד השלישי המופלאה הנוספת הביאו לישראל מדליית זהב. זה כל מה שהתחנכו עליו”.
לוי הוסיף: “בימים אלה כפרי הנוער מובילים מאבק על קיומם, ירידה בתקציבים קיצוץ תמיכות ומציאות בלתי אפשרית בין בחירה של אוכל בחדר האוכל. חוגים וערכים לחניכים, העסקת צוות חינוכי שמשמש כמבוגר משמעותי לחניכים. מי שלא יודע מה זה כפרי נוער לא יודע מה זה ישראל היפה. זה הבית של מארו, ימר ובוקאיו - ואסור לסגור אותו. אני קורא מפה בתקופת בחירות לאחת מהמפלגות הגדולות לחרוט על דגלה את הצלת כפרי הנוער בישראל – כי ללא כפרים הפשע ברחובות יעלה והרבה ילדים יישארו נטולי מסגרות וחינוך, ואין מי שישמור עליהם”.
3 צפייה בגלריה
גל לוי
גל לוי
גל לוי
(נעם מורנו)