האסון

בארץ לחמנגולו למך זולו
שני המשחקים האחרונים על התואר באליפות אפריקה היו יבשים כמו מדבר סהרה. בגמר נפרדה מצרים מסנגל ב־0:0 אחרי 120 דקות, ובחצי הגמר עשתה זאת מול קמרון. אלה היו ארבע שעות משמימות למדי, ורק הקונגו שלנו לא הפסיק לקדוח.
"0:0 עוצר נשימה!" צרח אייל לחמן אי שם בהארכה, ובאחד הרגעים המתים התלהב: "ההתאחדות האפריקנית נערכה לכל פרט ופרט, הכל נחוש, הכל מסודר, הכל מאורגן. אליפות נדירה". מי זוכר את שמונת האוהדים שהגיעו לשמינית הגמר בין קמרון לאיי קומורו, והפסיקו לנשום באמת? את לחמן, שמשייט על הגבול בין מחוזות ההזיה והאיוולת, מכירים היטב צופי הליגות הנמוכות. גם במשחקי ליגה א' דרום הוא מאבד את הצפון, ויורה בדציבלים בומבסטיים ביטויים כמו "אגדי... אדיר... וירטואוזי... מיתולוגי". כנראה בגלל שאימן פעם קבוצה גנאית, עשו ממנו אנתרופולוג המתמחה לא רק באפריקה, אלא גם בליגות שבהן שחקניה דומיננטים במיוחד. וכך אוחדו מבחינתו אליפות היבשת והגביע הצרפתי לאותו מפעל – הגביע הביניבשתי.
5 צפייה בגלריה
אייל לחמן
אייל לחמן
אייל לחמן. מומחה לכדורגל אפריקאי? לא בטוח
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
(איור: אופיר בגון)
"אם פריז סן־ז'רמן מודחת מהגביע ואידריסה גיי לא טוב היום, בא הנציג האחרון שלה, הגחל האחרון, עבדו דיאלו, ומקפיץ את הקהל שלו". פירשן פרויקטור הבבל"ת, פרופ' לחמן אש, בחצי הגמר בין סנגל לבורקינה פאסו. רק שש דקות חלפו, הגחל הכבוי גיי כבש את השני, ומדליק הקומזיץ באולפן הריע: "מי אמר שפריז סן־ז'רמן במשבר כשהשחקנים שלה פה עושים 0:2?"... מי אמר? אף אחד חוץ ממנו, כי מדובר בשתי מסגרות לא קשורות שהוא במקרה משדר.
ומה בקשר לידע המופלג באפריקה? "יפה לראות נבחרת שמגיעה לגמר עם מאמן מקומי, מתוכה, שגדל ברחובות של דקר הבירה", התרגש לחמן. הכצעקתו? לא ממש. מאמן נבחרת סנגל, אליו סיסה, נולד בעיר זיגינשור שמרוחקת כ־450 ק"מ מהבירה. כשהיה בן תשע היגרו הוריו לצרפת, ושם הוא גדל באחד הפרברים של פריז. כלומר, סיסה גדל ברחובות של דקאר בערך כמו שלחמן עשה דוקטורט על אפריקה במכון ויצמן ברחובות.
בחזרה לאסון. שני ילדים היו בין הקורבנות שנמחצו למוות באצטדיון ביאונדה, בירת קמרון, ועשרות נפצעו, אך המארגנים היו נחושים לשדר עסקים כרגיל, שלא לדבר על הפרשן. "ארגון למופת", חזר והתלהב לחמן מהטורניר במשדר שלפני הגמר. ככה זה כשבן אדם חסר מודעות עצמית מתעקש לקשקש. אפילו כשיש טרגדיה, לא תחלצו ממנו דקת דומייה.

הצדקנים

עמוס ופינס בראי ההיסטוריה
"מה שנחשב בעבר כקללה או עלבון אינו מהווה עוד קללה או עלבון במאה ה־21, אלא לזה המשמיע אותה קריאה, ועל היותו בור וחשוך בחושבו כי הקריאה 'הומו' הינה עלבון", כך קבע לפני שבועיים דיין ההתאחדות נעם ליובין, כשהחליט לזכות את מכבי ת"א אחרי שאוהדיה צעקו "הומו" לעבר שוער מכבי נתניה דני עמוס. על פניו, החלטה מקוממת שלא הייתה עוברת במדינה מתוקנת. בכדור ג'ונגל שלנו, זו פסיקה מבריקה, שנועדה לעקוף את חוסר האונים של ראשי הענף.
מה שמעניין הוא שדווקא האימפוטנטים, כלומר ההתאחדות, החליטו לערער על הזיכוי. עמוס עצמו, שהתריע בפני השופט בבלומפילד על הצעקות שספג, הגיע אתמול לדיון ונטש בזעם כשהדיין לא איפשר לו לדבר. מי שייצג את עמדתו היה היועמ"ש של ההתאחדות, עו"ד עמית פינס, שטען כי "אסור לוותר לעצמנו על הרף המוסרי, שצריך לעלות". זה נכון, אבל כדאי גם שנציגי מחלק המוסר יפשפשו לעיתים במעשיהם, ובעיקר בעברם המשותף.
5 צפייה בגלריה
דני עמוס
דני עמוס
דני עמוס
(צילום: עוז מועלם)
בקיץ 2014, כשעמוס היה שוער הפועל ת"א, הוא התעצבן על הצוות המקצועי בראשות המנג'ר איל ברקוביץ', וצעק לעבר מאמן השוערים יום־טוב טליאס ומאמן הכושר שלומי ורדרו: "קוקסינלים מסריחים". מאוחר יותר התנצל בפני קהילת הלהט"ב, והסביר שהיה "בסערת רגשות". במועדון החליטו לקנוס אותו, לא כמחווה לקהילה הגאה, אלא יותר משום שהגאווה שלהם נפגעה. היועמ"ש של הפועל ת"א באותה תקופה היה עו"ד עמית פינס. כשאוהד אדום פרץ למגרש בדרבי והיכה את ערן זהבי, פינס טען כי "האירועים במשחק היו מחוץ לשליטת הקבוצות", ושאין שום סיבה להעניש את קבוצתו בחומרה. כחצי שנה קודם, כשאותו זהבי התגרה באוהדי הפועל ת"א בבלומפילד, עו"ד פינס דרש מההתאחדות להענישו, והוסיף הקנטה בעמוד הפייסבוק שלו: "ערן זהבי, הידוע בכינויו (החדש) עי"ן זי"ן"... לדרבי ולפינס חוקים משלהם.
כך בדיוק נראה הכדורגל פה. הערכים חשובים כל עוד הם לא באים על חשבונך, הטבלה משכרת, ולא סתם אדם מכובד כמו יעקב שחר רץ לחדר ההלבשה כדי לחבק את פר־הארבעה עומר אצילי. אז אולי באמת הגיע הזמן להפסיק להתייפייף, ולהציב בראש בית הדין של ההתאחדות את השופטת בדימוס אתי כרייף.

החמדנים

אסם, סנו ואיגוד הג'ודו
טורניר הג'ודו "גראנד סלאם תל־אביב" ייערך בשבוע הבא, ובאיגוד גונבי הדעת החליטו על מחירון ברוח התקופה. כרטיס לתחרויות הבוקר המוקדמות עולה 55 שקל, לגמרים בערב 105 וכרטיס משולב 125. יש גם חבילה לשלושה ימים ב־305 שקל. כל המקומות הנ"ל אינם מסומנים. למרות שרוצים לקרב צעירים לענף, באתר שמשווק את הכרטיסים אין הוזלות לילדים ונוער. זאת אומרת שמשפחה בת ארבע נפשות, שחפצה להגיע ליום תחרויות אחד, תיאלץ לשלם 500 שקל. מחיר הדלק כבר קפץ ביותר מחמישה אחוזים, ובמזנון תוכלו לחטוף חטיפים של אסם.
האם המחיר ריאלי? הנה עוד כמה פרטים שלא יספרו לכם: מדובר בשנה פוסט־אולימפית, שבה ספורטאים מצויים הרחק משיאיהם, ורבים מהם לא יגיעו גם לכאן. בטורניר ת"א של 2020 השתתפו 545 ג'ודאים מ־83 מדינות, בשנה שעברה – 418 מ־60, והשנה נרשמו בינתיים 346 מתחרים מ־34 מדינות בלבד. אבל אל דאגה, המאכערים באיגוד ובערוץ המשדר כבר יטחנו את הראש, כאילו עיני העולם כולו נשואות להיכל קבוצת שלמה.
5 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שגיא מוקי. לא זול לצפות בו
(צילום: עוז מועלם)
מצד שני, יש פה מלכוד 2022: מי שיעדיף לצפות בתחרויות מהבית, יצטרך לשמוע צווחות בנוסח: "וואו־וואו־וואו... אוי־יוי־יו... קדימה שגיא... יופי גפן", לצד הצרחה: "יש מדליה!" גם במקרה שלא תהיה. כמו שקרה השבוע בגראנד סלאם פריז. "כן־כן־כן!" צעקה השדרית מירי נבו כשפיטר פלצ'יק שלנו והבלגי תומא ניקיפורוב הטילו זה את זה למזרן בקרב הגמר. "חד־משמעית איפון של פיטר, החוקה השתנתה", קבעה הפרשנית ליאור וילדיקן. "זה צריך להיות לפיטר", אמרה נבו, קצת לפני שהשופטת הכריזה שהבלגי ניצח. חד־משמעית. "זה חלק מהשינויים של החוקה החדשה", הסבירה וילדיקן כשהשתיים יצאו מההלם.
אז עכשיו חובבי הג'ודו יצטרכו להחליט: חרם צרכנים, או חרם צרחניות.

הרומנטיקנים

השדכן סגל מאיגוד הכדורסל
"מחפשים דרך יצירתית להציע נישואין? ביום שני ה־14 בפברואר, בדיוק בוולנטיינס, יתקיים ערב חצי גמר גביע המדינה מגדל בהיכל מנורה מבטחים ואנחנו כאן כדי לעזור. פנו אלינו למייל, ואנחנו מבטיחים לעזור לא רק בהצעה, אלא גם עם זוג כרטיסים לערב משחקי חצי הגמר". זהו נוסח ההזמנה שפירסם איגוד הכדורסל, הכתובת למשלוח היא של דובר ושדכן האיגוד חגי סגל, וברקע מופיע איור של לב ויד גברית ששולפת טבעת. יותר רומנטי וספונטני מזה?
אלא שאז נערכה הגרלה שזימנה עוד הכנסות, והערב החגיגי חווה גירושים בין שני החצאים. הראשון, בין הפועל חולון לבני־הרצליה, הוקדם ב-24 שעות ובאיגוד לא עידכנו אם תהיה מתכונת של יום טרום־ולנטיין והאם יתאפשרו צילומי סלפי של חתן וקלע, כלבבו. גם לא נמסר כמה חתנים יוכלו להציע נישואים בו־זמנית, ומה יקרה אם לאור הביקוש הגדול בערב השני, של הדרבי, חצי יציע יציע נישואים? מה שבטוח, העסקנים יגיעו במיטב מחלצותיהם, כיאה לחתונת הכסף.
5 צפייה בגלריה
שואו טיים. ווילבקין מוסר לבלייזר מאחורי הגב
שואו טיים. ווילבקין מוסר לבלייזר מאחורי הגב
מישהו רוצה להציע נישואים?
(צילום: עוז מועלם)
מצד שני, כדאי שהחתנים הפוטנציאלים יזכרו את הטקסים שראשי הענף ארגנו בעבר. כלומר אל תתפלאו אם בדיוק ברגע המרגש, יצטרפו אליכם לפרקט יו"ר האיגוד, יו"ר המינהלת, שר הספורט, שני ראשי ערים, שתי הבובות עם הראש הגדול מהטוטו, ויו"ר מפעל הפיס שיתעקש לפתוח יחד איתכם את הקופסה עם הטבעת. שיהיה במזל.

פינת הליקוק

"יוסי הכניס בנו רוח חדשה. ראינו קבוצת כדורגל היום, בניגוד למחזורים האחרונים"
קפטן בית"ר ירושלים איתמר ניצן מתרגש מ־0:0 ביתי מול נוף הגליל, נותן קרדיט דביק לאבוקסיס שהעביר שני אימונים, ומכניס ליוסי הקודם שאימן אותו