אלכס פרגוסון אימן את מנצ'סטר יונייטד 27 שנים - "אגדה". ארסן ונגר אימן את ארסנל 22 שנים - "אגדה". ברק בכר מאמן את מכבי חיפה 2.5 שנים - "מיצה את עצמו, חייב לעזוב".
פעם שאלנו את עצמנו למה בישראל לא היה מאמן שנשאר בקבוצה לאורך שנים? הרי באירופה זה קורה וקרה בלא מעט ליגות בכירות. אהיה קיצוני ואזכיר את המאמן הצרפתי גי רו, שאימן את אוקזר לא פחות מ-44 שנים, מ-1961 עד 2005! והדוגמה הכי רלוונטית היא דייגו סימאונה באתלטיקו - 12 שנה והספירה נמשכת.

1 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(צילום: עוז מועלם)

העובדות אומרות שלייצר מסורת ולקדם פרויקט בקבוצה מסוימת זה דבר שדורש זמן, בטח שלא שנה-שנתיים. להתוות דרך, לטפח אקדמיה מגיל ילדים - ולהשריש סוג של מודל שיקצור פירותיו בקבוצה הבוגרת. פרגוסון הגיע למנצ'סטר יונייטד ב-1986 אך זכה באליפות ראשונה רק ב-1993. כלומר 6 שנים ללא אליפות. בישראל, אחרי כמה זמן מאמן שלא לוקח אליפות בקבוצת צמרת מפוטר? שנה/שנתיים? וביונייטד, להבדיל, היו סבלניים. נתנו לסקוטי המוכשר לקדם את השיטה שלו וכאשר האליפות הראשונה הגיעה - הגיעו אחריה תארים בצרורות.
הנה הרשימה: 92/93 - אליפות, 93/94 - אליפות + גביע fa + מגן הקהילה, 94/95 - מגן הקהילה, 95/96 - אליפות + גביע fa + מגן הקהילה, 96/97 - אליפות + מגן הקהילה, 98/99 - אליפות + גביע fa + ליגת האלופות, 99/00 - אליפות, 00/01 - אליפות, 01/02 - אליפות, 02/03 + 06/07 + 07/08 + 08/09 + 10/11 + 12/13 = אליפות. סה"כ - 13 אליפויות מתוך כל ה-20 של יונייטד בהיסטוריה. בכללי זכה הסקוטי ב-49 תארים - וזה מאמן שלא זכה באליפות 6 שנים מהרגע שהגיע ליונייטד ולא פוטר.
אולי החשיבה בישראל צריכה מעט להשתנות. מאמן שיתחיל מסורת של 7-6 שנים ומעלה בקבוצה אחת, ועוד קבוצת צמרת, יכול להיות דבר מדהים. בעידן הנוכחי מאמנים/שחקנים מחפשים את הריגוש הבא, את החוזה המפתה וכך עקרונות ומסורת הפכו לזניחים.
ושוב חוזרים לסימאונה והמילה "רגש" ישר קופצת, ולכן הוא ואתלטיקו מצליחים לייצר מורשת. הרומנטיקה בכדורגל עדיין קיימת, אך גם הכסף. מקרה גי רו כנראה לא יחזור. אך לא מופרכת השאיפה לקבל אצלנו בביצה המקומית איזה רומן קטן של מאמן וקבוצה, דרך שתוביל לתארים במהלכה, וקבוצה ומאמן שאולי לא יישבעו אמונים זה לזה, אך בהחלט יחיו בהרמוניה של שנים.
לברק בכר יש את כל התנאים להמשיך קדימה במכבי חיפה. הוא כבר היום המאמן השני המעוטר בכל הזמנים, ואין ספק שאם יישאר בשנים הקרובות בכרמל הוא יזכה בתארים נוספים. לו יהי.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
* אנו רואים בחומרה רבה שליחת טורים המתורגמים ומועתקים מילה במילה מאתרים זרים, וגולשים שינהגו כך לא יורשו לפרסם בקיק.