זו הייתה הנבחרת הישראלית הראשונה שהופיעה במפעל אירופי רשמי. זו הייתה הנבחרת שבזכות כשרונה והמעטפת המקצועית שחיבקה אותו, הפכה ב-1987 גם לראשונה שהגיעה לטורניר גמר אירופי. זו נבחרת של נערים עד גיל 17, ששלחה לאורך השנים לא פחות משישה שחקנים לנבחרת הלאומית. אלון חרזי, לימים בעל 89 הופעות בנבחרת הבוגרת, ויוסי אבוקסיס עם 34, היו למשל רק שחקני הסגל המורחב בה, אבל כלל לא נבחרו לצאת לטורניר הגמר בצרפת.
אפשר ללמוד מהנבחרת ההיא הרבה. למשל, איך לתעל את הכישרון לקריירה גדולה ממושכת. כמה מהמוכשרים ביותר בה נפלו בגילים המאוחרים יותר כי לא היה להם את האופי המתאים. "נכון, לא היה לי את האופי להילחם ותמיד השקפתי מהצד כשאחרים התקדמו", אומר אבי בן עזרא, קשר בעל כישורים טכניים מרשימים מקריית אונו, שבשיאו הגיע להיות שותף לאליפות (10 הופעות) של הפועל ת"א ב-1988. כאשר טל בנין היה לישראלי הראשון בליגה האיטלקית, בן עזרא כבר היה קרוב לסוף הקריירה והדריך נוער בקריית אונו.
9 צפייה בגלריה
נבחרת הנערים המדוברת
נבחרת הנערים המדוברת
נבחרת הנערים המדוברת
(צילום: באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
בתחילת השבוע, בזכות יוזמה של שני שחקנים, אורן מוחרר הכפר סבאי ודורון פוטשניק החיפאי, הנבחרת ההיא התאחדה למפגש ראשון אחרי 34 שנה. מפגש סופר נוסטלגי. "אתם מכירים אותי ויודעים שאני לא נוטה להתרגש", אמר מי שהפך במהלך הקריירה לקפטן הלאומי, טל בנין, עם 78 הופעות. "הפעם, מרוב התרגשות לקראת האירוע הגעתי לסביבת אצטדיון ר"ג שעה ארוכה לפני הפתיחה, וסתם הסתובבתי באיזור".
בטורניר הגמר בפרברי פריז הם היו בני 17, היום הם עוד רגע בני 51. שמורים היטב וקורנים מאושר בפגישה עם חבריהם מאז. בין אלו שלא יכלו להגיע, היה גילי סספורטס, התקווה הגדולה של הפועל באר שבע בכנף שמאל, שלא הגשים את החלומות, נטש את הכדורגל מוקדם, וכיום עובד כנהג מונית. גם איציק זוהר, שלא הצליח להתפנות מצילומי תוכנית הריאליטי בה הוא משתתף.
9 צפייה בגלריה
הבלם רואי חדד (מימין) והשוער (מאיר טלבי)
הבלם רואי חדד (מימין) והשוער (מאיר טלבי)
הבלם רואי חדד (מימין) והשוער (מאיר טלבי)
(צילום: עוז מועלם)
כדי לעשות סדר בדברים הנה שמות שחקני הנבחרת ההיא שהגיעו לפסגת השאיפות של כדורגלן ישראלי: בנין, רן בן שמעון, זוהר, רואי חדד, חרזי ואבוקסיס. גם רונן חרזי היה צריך להיות בנבחרת ההיא, אבל הושבת בעקבות תאונת דרכים בה היה מעורב.
אז מה מיצה כל אחד מהם בקריירה? הנה סיכום קצר: בנין הפך לישראלי הראשון בליגה האיטלקית, בן שמעון, אחרי קריירה עשירה כבלם בליגת העל, הוביל כמאמן את קריית שמונה לאליפות היסטורית ואולי חד פעמית. חדד, מנוער הפועל יהוד דאז, רשם ארבע הופעות בנבחרת הלאומית ובלט באליפות ההיסטורית של בני יהודה ב-1990. חרזי מהכוח ר"ג ואבוקסיס מהנוער של הפועל ת"א, היו כאמור שחקני הסגל המורחב ולא נסעו. בסך הכול, יוצאי נבחרת הנערים הזו, רשמו קרוב ל-300 הופעות יחד בנבחרת הראשונה.
9 צפייה בגלריה
הקשר אבי בן עזרא
הקשר אבי בן עזרא
הקשר אבי בן עזרא
(צילום: עוז מועלם)
"לא היה שום שחקן ממכבי ת"א בסגל המורחב, רק שניים מהפועל ת"א (אבוקסיס ושוער המשנה מהנוער, ניב עדן), ובעיקר שחקנים מקבוצות מליגות נמוכות יותר. זה אומר שאחד המוטיבים של הנבחרת היה רעב", אומר ישראל סטוצ'ינסקי מנהל הנבחרת, שעלה במהלך הזמן במעלה התפקידים בהתאחדות לכדורגל עד שסיים לאחרונה את חלקו כמנהל הנבחרת הלאומית עם יציאתו לפנסיה. "היינו קבוצה של הרבה שחקנים שבאו מהפריפריה, וגם זו סיבה שהיינו נבחרת רעבה, התנאי החשוב להצלחה", מספר בנין.
ב-1976 החליטה אופ"א לקבל סוף סוף את ישראל שנאלצה להתמודד עד אז באסיה, בחלק מהמקרים מול מדינות עוינות. עדיין לא באופן מלא, אלא רק פתחה צוהר באמצעות שיתוף נבחרת הנערים באליפות אירופה עד גיל 17, סוג של מבחן כניסה לכדורגל האירופי הרשמי.
9 צפייה בגלריה
ישראל סטוצ'ינסקי (מימין) והמאמן אמנון רז
ישראל סטוצ'ינסקי (מימין) והמאמן אמנון רז
ישראל סטוצ'ינסקי (מימין) והמאמן אמנון רז
(צילום: עוז מועלם)
למבחנים לנבחרת התייצבו לא פחות מ-400 שחקנים, ורק 20 נבחרו. במעמד הבחירה השתתף גם המאמן הלאומי לשעבר עמנואל שפר ז"ל. "הייתי האחרון שנכנס", נזכר חדד, שפרש מכדורגל בגיל 29 וכיום משמש כרואה החשבון של חברת "צ'רלטון".
בין הבוחנים היה גם לוניה דבורין ז"ל, מאמן בשרות ההתאחדות בתקופה ההיא. בנו דני, שדר הספורט המפורסם, סיפר: "אבא בא הביתה מהמבחנים של הנבחרת הזו, ואמר לי 'מהשחקנים האלה ייצאו הרבה לליגה הבכירה. וגם תשמע על לא מעטים שיגיעו לנבחרת הלאומית'. הוא קלע בינגו בחיזוי".
9 צפייה בגלריה
דני דבורין (משמאל). אבא לוניה קלע בינגו
דני דבורין (משמאל). אבא לוניה קלע בינגו
דני דבורין (משמאל). אבא לוניה קלע בינגו
(צילום: ראובן שוורץ)
למאמן הנבחרת התמנה אמנון רז, איש עם פחות יחסי ציבור ממאמנים אחרים, אך יסודי לעילא. כשחקן הוא נפצע בגיל צעיר במדי הפועל ר"ג וסיים את הקריירה. "בגילוי נאות, אני יכול לומר שהגעתי בזכות עמנואל שפר. הוא קלט מה האופי שלי ושלח אותי לקורס מאמנים. אחר כך הוא סידר לי את הפועל כפר סבא. חשבתי שזה גדול עליי כי הפסדנו באופן רצוף, אבל שפר עודד אותי, עד שיום אחד הוצאתי מההרכב את יצחק שום, על כל המשמעות של המהלך". רז עזב את כפר-סבא אבל שפר דאג שימונה לנבחרת הנערים. בכך השתנו חייו המקצועיים. עם סיום חלקו בהתאחדות לכדורגל, הוא קיבל טלפון מרובי שפירא ז"ל שבנה אימפריה בהפועל חיפה. "אשתי אמרה, 'השתגעת, תיסע כול יום מהמרכז לחיפה ובחזרה?' ישבתי אצל שפירא חמש דקות, סיכמנו תנאים והייתי שבע שנים המנהל המקצועי של מחלקת הנוער בהפועל חיפה".
המבחן של הנבחרת לא היה רק מקצועי. מתברר שאופ"א הציבה רף התנהגות שלימים יכריע אם ישראל תשתלב במסגרות הבוגרות. סטוצ'ינסקי מספר כי ההתאחדות לכדורגל שכרה את חנה בבלי, כוהנת הנימוסים, כדי להדריך את הנבחרת בנושא. רצו שהם יידעו לאכול נכון עם כף ומזלג".
9 צפייה בגלריה
מימין: השוערים ניב עדן, מאיר טלבי ואסי רחמים ששימש כשוער שלישי
מימין: השוערים ניב עדן, מאיר טלבי ואסי רחמים ששימש כשוער שלישי
מימין: השוערים ניב עדן, מאיר טלבי שפתח בהרכב ואסי רחמים ששימש כשוער שלישי
(צילום: עוז מועלם)

היסטוריה בפריז, פרופורציות בווינה

הנערים הפתיעו במוקדמות 1987 את בלגיה בהרצליה, 0:1, משער של סספורטס. הם נסעו בחששות לנאמור, בלגיה, לגומלין. רז: "כשהגענו למגרש לפני המשחק, מצאנו אותו מושלג. לא ידענו איך יקיימו למחרת את המשחק. למרבה ההפתעה, למחרת המשטח נראה יבש לחלוטין. הסקורר אורן מוחרר, שנחשב לתקווה הגדולה של הפועל כפר סבא, הבקיע צמד, וניצחנו 0:2. למיטב זכרוני, באותו ערב התקיים באצטדיון ר"ג משחק רב צופים. הכרוז הודיע על ניצחון הנערים והעלייה לטורניר הגמר - ואלפים כיבדו את הידיעה בתשואות ממושכות. התחושה הייתה שיש לנו מה להציע".
מועד טורניר הגמר בפריז התקרב. משום שהתאחדות לכדורגל אישרה מטעמי חסכון כרטיסי טיסה רק ל-16 שחקנים, חרזי ואבוקסיס נשארו בבית. שאלתי את אמנון רז מדוע. "בכל תקופה התנאים משתנים. באותו זמן אבוקסיס היה קטן מדי גופנית וחרזי לא היה יותר טוב מהמגינים שנבחרו. כמובן שהחזרנו אותם לסגל אחרי ששבנו מהטורניר. את אותו הדבר אפשר לומר על איל ברקוביץ' במחזור הגילאים הבא (1972), שנראה 'קטנצ'יק' מדי לאירופיים, ולגבי אבי נמני שהיה רך. אחרי שהם צמחו פיזית הם הפכו לשחקנים גדולים. ואני לא מתיימר לומר שלא היו לי טעויות", מספר רז במונולוג של תובנות על הכשרת כוכבי העתיד.
9 צפייה בגלריה
מראדונה מול טל בנין ונבחרת ישראל
מראדונה מול טל בנין ונבחרת ישראל
טל בנין מול יריב מוכר במדי נבחרת ישראל
(צילום: יוסי רוט)
אם טל בנין היה בהמשך הדרך קפטן הנבחרת הלאומית, בנבחרת הזו בן שמעון, חברו הטוב, נבחר לקפטן. רב"ש: "בימים ההם היינו יותר מחברים, כל אחד ישן לפעמים בבית של השני, גדלנו ביחד, ולא היינו היחידים בנבחרת שנהגו כך".
"שנינו היינו מנהיגים, אבל עם אופי שונה", מוסיף רב"ש. "אני הייתי המנהיג המוחצן, טל בדרכו היה המנהיג השקט מכוון את האחרים במשחק עצמו".
9 צפייה בגלריה
רן בן-שמעון עם איתן קורן
רן בן-שמעון עם איתן קורן
רן בן-שמעון עם איתן קורן
(צילום: עוז מועלם)
גם התקשורת התייחסה באופן לא שגרתי לטורניר. העיתונים שלחו בפעם הראשונה שליחים מיוחדים לסיקור הטורניר. כמובן שלצרפת הגיעו הורים רבים, שליוו את הנבחרת בכל נסיעותיהם. סילבי בן שמעון, אימא של רן, הייתה "המנטור של הנבחרת", לדברי בנין. בן שמעון על הוריו: "אימא הייתה נוכחת וקולנית, אז אבא יהודה היה בוחר ביציע את המקום הכי רחוק ממנה". שניהם נפטרו.
בין אלו שהיו מגיעים בקביעות עד לחו"ל למשחקים היו הוריו של השוער היציב מאיר טלבי, אתי בנין, אמא של טל, אימא של המגן פוטשניק ממכבי חיפה ואבא של מוחרר, אף שהוא נאלץ להחמיץ את הטורניר בפריז.
בטורניר, כאמור, הייתה הנבחרת במעקב ריגול צמוד של אופ"א. סטוצ'ינסקי מספר: "יו"ר ועדת הנוער באופ"א, גינטר שניידר ממזרח גרמניה, שהייתה אז מדינה קומוניסטית, הגיע אלינו לארוחת יום שישי בערב ורצה לראות איך אנחנו מתנהגים. עקבו גם אחרי הניקיון בחדרים. הוא הגיש דו"ח לאופ"א. עמדנו בכל התנאים".
9 צפייה בגלריה
יעקב אראל
יעקב אראל
יעקב אראל. בירך את השחקנים
(צילום: יוסי רוט)
וכמובן, היכולת במגרש. במשחק הראשון ישראל סיימה ב-1:1 מול דנמרק (את השער הבקיע אלון יצחק מהפועל פ"ת), סיימה ב-0:0 מול יוון וספגה הפסד מתסכל 1:0 לטורקיה, שמנע את ההעפלה לחצי הגמר. לפי ההסברים, מסלול הנסיעה של האוטובוס לאותו משחק התארך לארבע שעות. אגב, שיאנית ההצלחה לנבחרות נערים הייתה זו שב-1997, בהדרכת זאביק זלצר ועם יוסי בניון הפנומנלי, זכתה במקום השלישי באוסטריה.
שקלול הגורמים (יכולת, התנהגות ו...נימוסים) של נבחרת הנערים לפי מבחן אופ"א, פתח לכדורגל הישראלי את הדלת ליבשת. לאחר מכן התקבלו נבחרות הנוער והצעירה וחמש שנים אחרי הנערים בצרפת, ערכה הנבחרת הבוגרת את הבכורה באירופה, ב-5:2 מול אוסטריה, בווינה, שהציבה את המראה הנכונה בפני הכדורגל הישראלי. יעקב אראל, אז מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל והיום ראש ועדת התחרויות בפיפ"א, שלח ברכה משמעותית לנערי 1970: "הנבחרת הזו פרצה את המחסום לאירופה".