בוא נפתח את זה, כסף. כולם רוצים אותו, כולם רוצים יותר ממנו. נזקי הקורונה אולי בתהליכי שיקום בישראל, אבל באירופה טרם סיימו ללקק את הפצעים. המועדונים הגדולים שהקימו את הסופר ליג ספגו מכה כלכלית עצומה. ריאל מדריד לא הוציאה אפילו יורו אחד על רכש חדש בעקבות הקורונה, ורוב הקבוצות קבעו הפחתה של כ-10% משכר השחקנים כדי לעזור להתמודד עם הנזקים.
אחת הדרכים להתמודד עם המשבר הייתה ההקמה של הסופר ליג. לא ננתח האם זה נכון מבחינת המשחק, האוהדים או רוח ספורטיבית, אלא נטו כלכלית.
1 צפייה בגלריה
רונאלדו ומסי
רונאלדו ומסי
רונאלדו ומסי
(צילום: גטי אימג'ס)
נתחיל קצת במספרים, והם מאוד עגומים: 425 מיליון יורו מינימום על השתתפות. מינימום (!) תקראו שוב. לא 425 מיליון יורו לזוכה, לא למקום השני, אלא להשתתפות במפעל. לשם השוואה, קבוצה שזוכה היום בליגת האלופות מקבלת פחות מרבע מהסכום (!) יכול להיות שהמספרים קצת מנופחים, אבל אי אפשר להתעלם מן הפער העצום בין שני המפעלים.
רק למטרת הבנת סדר הגודל, העברת נייאמר לפריז סן ז'רמן הייתה בעלות אסטרונומית של 222 מיליון יורו, ועדיין מדובר על חצי מענק השתתפות במפעל.
הכנסות, מילת המפתח של העניין. הקלאסיקו בין ריאל מדריד לברצלונה הוא בין הנצפים בעולם אם לא הכי נצפה. הכנסות משידור וכרטיסים הם מקור עיקרי של הכנסות עבור הקבוצות. יש מעגל קסום של קשר בין אוהדים להכנסות הקבוצה. אנחנו בתור אוהדים צופים במשחק ומשלמים על כרטיסים או על מנוי לערוצים טלוויזיה, ערוצי הטלוויזיה מחלקים את ההכנסות בהתאם לרייטינג של המשחק (בין אם ההכנסות באות ממפרסמים או מצופים). בהתאם להכנסות משידורי הצפייה, הקבוצות רוכשות שחקנים כישרוניים שיגרמו לנו לרצות לראות את המשחקים הבאים.
כמות הצופים שרצו לראות את פריז סן ז'רמן הייתה נמוכה משמעותית עד שהגיע הבעלים החדש ושפך כסף על המועדון. אותו דבר עם מנצ'סטר סיטי, שהייתה מועדון מסכן שפוחד מהצל הגדול של היריבה הגדולה, כל כך מסכנה שעשו סרט ב-2001 על ילד שמעריץ אותם אבל מתבאס לאהוד מועדון כושל (בעט ג'ימי, בעט).
אם מדובר בכסף, לאן הולך הכסף היום בגוף שנקרא פיפ"א? אי אפשר לדעת. מה כן אפשר לדעת? ספ בלאטר התפטר ב-2015 עקב חשדות לשחיתות שהוא היה מעורב שם. מונדיאל 2022 הולך להיות בקאטר למרות שתנאי האקלים הם בין הגרועים שיש, שלא לדבר על העובדה שאין שום קשר בין המקום לכדורגל.
לסיכום, אולי המפעל הזה לא ייצא לפועל, אבל דבר אחד אפשר לקבוע בוודאות, הקבוצות לא מרוצות מחלוקת העוגה. כל מה שיש לנו כאוהדים לקוות זה שאולי הזעזוע יכניס קצת רוח חדשה באופ"א ויאמצו את המודל, גם אם לא במלואו.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.