כולנו יודעים ומבינים את המשמעות של קשר אחורי בקבוצת כדורגל. כאחד ששיחק בתפקיד "האפור", כפי שכונה ע"י המאמן שלי, תמיד אהבתי את הלחימה בחלק התחתון של המגרש, את התנועה ללא הפסקה, הגליצ'ים, הכרטיסים הצהובים, המכות והסימנים הכחולים ברגליים. אלו סימני ההיכר לעבודה קשה. כשמאמן בונה קבוצה, הוא תמיד יחפש כעוגן את השוער, הבלם, הקשר האחורי והחלוץ.
ההבנה בחשיבות של הקשר האחורי עם השנים הולכת ומתעצמת. אם נתייחס לקישור האחורי בנבחרת ישראל בתקופה של ש.ג., ניתן למצוא בעמדה הזאת שחקנים כמו ניר קלינגר ואפרים דוידי, ובמרוצת השנים תפסו את מקומם טל בנין, אלמוג כהן, ניר ביטון, בירם כיאל, שרן ייני, דור פרץ וביברס נאתכו בתפקיד "האפור" הזה, כזה שלא ניתן למדוד בסטיסטיקה, שמשאיר יותר פצעים, מכות וכאב מאשר תהילה.

1 צפייה בגלריה
דרבי
דרבי
גלזר מתקל את יצחק בדרבי
(צילום: עוז מועלם)

גם הקהל יודע להעריך היום את השחקנים שמשאירים את הלב במגרש. לראיה, בשנה שעברה דן גלזר ממכבי ת"א נבחר לשחקן העונה בליגת העל. הוא היה בכל מקום במגרש, חילץ, עצר מתפרצות, שחקן ברומטר חשוב מאין כמותו, אבל האם זה הקשר האחורי האולטימטיבי בכדורגל האירופי? אני בספק רב.
באירופה, הקשרים האחוריים נדרשים להיות חלק ממשחק המעבר, ההצטרפות מהקו השני, לאיים על השער, להכניס כדורי עומק חכמים, לזהות מרווחים ולחשוב שני צעדים קדימה בתנועה ובמסירה. אתן דוגמה כחול-לבן: רבים מבקרים את היכולת של אלמוג כהן במכבי נתניה. כאחד שעקב אחריו בגרמניה, ראיתי שחקן שמגיע מעמדת הקשר האחורי לתוך הרחבה, לוקח חלק פעיל במשחק המעבר וזוכה להבקיע לא פחות 7 שערים בבונדסליגה.
לאחרונה אנחנו רואים את דור פרץ מבצע התקדמות בצורת המשחק שלו, ובמכבי ת"א אף מבצעים עבורו חסימה מתוכננת על מנת להשאירו חשוף משחקן הגנה. בשני משחקי הליגה האחרונים הוא כבש מתוך הרחבה בזכות חוכמה בתנועה, טכניקת עצירה וקור רוח מול השער, בהחלט מרשים, ואסור לשכוח שגם כבש שער ניצחון בליגה האירופית מול סיבאספור הטורקית.
הימים של הקשר האחורי ההורס הסתיימו, ותפקידו הרבה יותר מורכב ומאתגר. הדוגמה הקלאסית בכדורגל שלנו (למרות שגם הוא סופג ביקורות נגדו) היא של ביברס נאתכו, קשר אחורי עם סטטיסטיקה מעולה של בישולים ושערים. נכון שחלקם העיקרי הוא בבעיטות חופשיות ופנדלים, אבל אם נשווה אותו לגלזר, נבין מדוע נאתכו רשם קריירה מרשימה בליגות כמו רוסיה, יוון, טורקיה וסרביה. היכולת שלו לחשוב שני צעדים קדימה, לזהות מרווחים במגרש, כדורי העומק, הטכניקה האישית והאיום על השער הובילו אותו למקומות הגבוהים בכדורגל. נטע לביא ממכבי חיפה נראה כאחד שבדרך לשם. עם זאת, הוא יהיה חייב לתת מספרים על מנת לקפוץ מדרגה, אבל אין ספק שהוא מועמד רציני לרשת את נאתכו בנבחרת.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
= אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.