ליגת העל תגיע הערב לסיומה, וכנראה גם תפקידו של מרקו בלבול במכבי חיפה. אם לא תהיה הפתעה מרעישה, המשחק הערב (שלישי, 21.00) בטדי מול בית"ר ירושלים יהיה האחרון שלו ואחריו יגיע ציון דרך בדמות מינויו הרשמי של ברק בכר למאמן.
עוד עונה, עוד מאמן חדש, והפעם מקווים בחיפה שהתוצאה תהיה שונה. שפרויקט בכר, המיזם להחזרת מכבי חיפה למקום בו הייתה לפני עשור, יביא את התוצאה הרצויה - אליפות.
5 צפייה בגלריה
הפועל באר שבע מול מכבי חיפה
הפועל באר שבע מול מכבי חיפה
מחכה לו הרבה עבודה. בכר
(צילום: עוז מועלם)
בלבול עשה עבודה לא רעה בחיפה, אבל הסיבה שהוא מוחלף היא שבמועדון מרגישים שהוא לא זה שישבור את תקרת הזכוכית. שבכר הוא האיש המתאים להקפיץ את הירוקים עוד מדרגה אחת. בכר עשה זאת עם הפועל באר־שבע, לקח קבוצה שהתקרבה אבל לפניו לא פרצה את המחסום, וזכה איתה בשלוש צלחות ברציפות. המינוי הצפוי עצמו אינו קסם. כדי להגיע להישג דומה בחיפה מחכה לבכר עבודה.

להיישיר מבט

לא שלמכבי חיפה הנוכחית יש איזו בעיה מנטלית כללית, היא דווקא הצליחה לחזור למשחקים בהם הייתה בפיגור, אבל היא כן התבטלה מול היריבה הגדולה שלה, מכבי ת"א. המאמנים האחרונים של הקבוצה, לא רק בלבול, לא הצליחו להביא את השחקנים שלהם כשהם מיישירים מבט לצהובים ומרגישים כשווים או עליונים. לבכר יש יתרון כמאמן שכבר עשה זאת, או יותר נכון שהשחקנים יודעים שעשה זאת, שניצח את מכבי ת"א, ויותר מפעם אחת.
בכר מחזיק ב־40 אחוזי הצלחה במשחקים מול מכבי ת"א, יותר מכל אחד אחר מאז תחילת עידון המאמנים הזרים של מיץ' גולדהאר. למאמנים ישראלים קודמים של חיפה – בלבול, גיא לוזון, רוני לוי – 13 אחוזי הצלחה או פחות. בלבול הפסיד בכל ארבעת המשחקים שלו מול האלופה העונה. ובכלל, מכבי ת"א לא הפסידה למכבי חיפה באצטדיון סמי עופר אפילו פעם אחת מאז הקמתו לפני שש שנים. בעבודתו בכר תמיד שם דגש על הקניית ביטחון לשחקנים מול יריבות חזקות, והפעם מדובר בנושא מפתח.

בניית הסגל

הנה משפט שיעקב שחר חייב לזכור: החתמת בכר לא תעשה את השינוי לבדה. מכבי חיפה זקוקה לחיזוקים, כאלה שברור שהייתה צריכה גם בעונה שעכשיו מסתיימת. שתי העמדות הבולטות ביותר הן מגן שמאלי בעל יכולות התקפיות וקשר נוסף, שיכול לשחק גם במרכז וגם כאחורי ביותר. לבכר אין בהכרח היסטוריה טובה בהחתמת השחקנים הנכונים. בכל הנוגע לשחקנים זרים צריך לזכור שאובידיו הובאן וג'ון אוגו הגיעו לפניו, ובכר הסתמך לא מעט על רכישות מתוך הליגה, כולל זו של טוני ווקאמה. היו שחקנים טובים שהגיעו בתקופתו בבאר־שבע, כמו מיגל ויטור, אבל גם אחרים כמו פאוליניו, ששוחרר מבלי לשחק דקה, או ז'וליאן סטו שהופיע בשני משחקי ליגה.
5 צפייה בגלריה
יעקב שחר
יעקב שחר
מכבי חיפה זקוקה לעוד חיזוקים. שחר
(צילום: ראובן שוורץ)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
יש במכבי חיפה מחלקת סקאוטינג, אבל ברור שבכר יגיד את המילה האחרונה. יהיה מעניין לראות האם גם ינסה לצרף שחקנים שכבר אימן בעבר (באר־שבע יכולה להיכנס למכירת חיסול). בכל מקרה, לא רק האיתור הוא העניין אלא גם ההתעקשות. בלבול לא עמד מספיק על שלו, ובינואר לא הגיע החיזוק המתאים. יש חשיבות לעבודה של בכר מול שחר, לכוח שיהיה לו כדי לדאוג שיקבל את מה שצריך.

תחכום טקטי

למרות שבלבול עשה עבודה די טובה היו משחקים בהם היה ברור שהקבוצה שלו בנחיתות טקטית, או שההחלטות המקצועיות היו שגויות. גם במשחק הגדול של העונה, ההפסד 4:3 למכבי ת"א, מכבי חיפה התבטלה רוב הזמן מול היריבה שלה. מכבי חיפה פשוט לא פתחה טוב משחקים. כן, פעמים רבות היא התעוררה במחצית השנייה, אבל נדמה שההכנה הספציפית לכל יריבה לא הייתה מספיק טובה.
בכר, יותר מכל תכונת אימון אחרת, ידוע כאחד שמשנה את הטקטיקה שלו בהתאם למצב. הוא מחליף מערכים בין משחקים ובתוך משחקים ולפעמים אף מורה על פעולות לא צפויות כדי להפתיע מקצועית.
5 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
הקבוצה שלו הייתה הרבה פעמים בנחיתות טקטית. בלבול
(צילום: עוז מועלם)
דוגמה בולטת לכך יכולה להיות הלחץ שהפעילה באר־שבע שלו על אינטר בניצחונות מולה. יהיה מעניין לראות אילו שינויים יעשה בכר. הוא אוהב לעלות עם הרכב גמיש, כזה שיכול להפוך למערך שלושה בלמים ברגע. מנסה לפעמים גם משחק ללא קיצוניים קלאסיים, מערך שיכול להתאים יפה לדולב חזיזה וצ'ארון שרי. ולדימיר איביץ' הראה בהצלחה העונה איך עבודה טקטית נכונה מספקת יתרון על הליגה.

חדר ההלבשה

עם כל הכבוד לכותרות שסיפק איזי שרצקי בקריית־שמונה, ולעלייה בסטטוס הציבורי של באר־שבע, הסיקור התקשורתי של מכבי חיפה הוא משהו אחר לגמרי. כל סיפור מתנפח, כל דקה ששחקן מקבל או לא מקבל נמדדת בזכוכית מגדלת. ואם ירדן שועה נשאר במכבי חיפה, אז בכלל אי אפשר לדעת למה לצפות.
בכר כבר עבד במקום בו היו רחשי רקע מצד אביו של מאור בוזגלו ואימו של בן שהר, אבל אם מחפשים התנהלות דומה לזו הצפויה לו מול שועה אפשר למצוא אותה במיכאל אוחנה. תחת בכר עבר אוחנה תקופה כמעט בלי לשחק וזה, לפחות לטענת השחקן ומקורביו, בגלל עניינים שלא קשורים לכדורגל. אוחנה איחר לאימון ונשלח להתאמן לבד, הושעה בוועדת משמעת, נופה ממשחק בגלל התנהגות חריגה באסיפה, ומקורביו טענו שבכר לא משתף אותו משום שהשחקן ניתק קשר עם הסוכן של השניים, דודו דהאן. עכשיו הוא מקבל את שועה. בכר זקוק לסביבת עבודה שקטה. הוא גם אחד האנשים האחראים לייצר את הסביבה הזו.