רק שיהיה בריא. מחר (שני) איש יקר אמור לחגוג 95, אדם שעבר הרבה בחייו, ונשאר מוסד בכדורסל הישראלי עד היום הזה. והוא לא נותן לשום דבר להפחיד אותו – קורונה, לא קורונה, עמירם שפירא עדיין יוצא לקניות בשוק הכרמל וממשיך לנהוג ברכבו, כאילו שנותיו עצרו מלכת. הוא מתארח כמעט מדי יום בבית הקפה הקטן והקבוע שלו בדיזנגוף, ליד דירתו הצנועה הממוקמת באחד הרחובות הקטנים של ת"א הקטנה של פעם. פעם השולחן שלו כלל זוגות - אבל מה לעשות, היום נשארו בעיקר הנשים. רותי פז (אלמנתו של ישראל), יוטה שמבן ( אלמנתו של מיכה), שרה דניאל – אלמנתו של מוסא ואמו של מוטי וברכה עמיאל, אשתו של אליהו ז"ל.
למי שלא מכיר, תקציר פועלו של הבחור: הוא היה יו"ר איגוד השופטים, מנהל הנבחרת והפועל ת"א במשך עשרות שנים – ואפילו שחקן בקבוצה האדומה. מאות שחקנים עברו אצלו, ורבים מהם עדיין מקבלים בהתרגשות טלפון ממנו בימי ההולדת שלהם. בתחילת פעילותו בהפועל ת"א אולם הקבוצה ניצב ברחוב נחמני, משם הגיע לאוסישקין הפתוח ואח"כ לגדות הירקון. חתיכת היסטוריה. למרות שהיה ונשאר אדום בנשמה, היריבות הגדולה שלעתים גובלת בשנאה בין הפועל למכבי ת"א פסחה על עמירם. שמלוק מחרובסקי ז"ל, שמעון מזרחי וכל השאר זכו אצלו, כמו אצל עמי שלף המנוח, למירב הכבוד.
3 צפייה בגלריה
עמירם שפירא
עמירם שפירא
עמירם שפירא
(ארכיון "ידיעות אחרונות")
3 צפייה בגלריה
דניאל
דניאל
מוסא דניאל. היו יושבים שעות יחד
(צילום: קובי קואנקס)
במשך השנים הפך למוסד בכדורסל הישראלי. בלילות שבת, אחרי משחקי ליגה ביתיים של קבוצתו, עמירם היה אוסף את השחקנים ואורחים לקבלת שבת בקומה העליונה בבית הפועל. השתתפתי בכמה מהאירועים האלה, שהיו יוצאי דופן בנוף הכדורסל. עשינו בצוותא אין ספור נסיעות לחו"ל, והוא אף פעם לא תפס מרחק מאף אחד ותמיד היה מוכן לעזור לכולם. במיוחד היה פרטנר נהדר לבילוי באיזו טברנה טובה בלילה חופשי בביקורים הרבים של הנבחרת ביוון – מלך הכדורסל הוא גם מלך הבוזוקי!
עמירם לא היה צריך לחשוב פעמים כשהוא נשאל מה הישגו הגדול ביותר בכדורסל – כמובן כמנהל נבחרת ישראל באליפות אירופה ב־1979, שם הבחורים ניצחו בין היתר את אלופת העולם דאז יוגוסלביה 76:77, וזכו במקום השני אחרי שעלו לגמר מול בריה"מ. "קשה לשכוח את המשחקים הנהדרים שהחברה נתנו", הוא מספר.
3 צפייה בגלריה
הנבחרת של 1979
הנבחרת של 1979
הנבחרת של 1979
(צילום: יאיר שגיא)
גם בגיל 95 הוא זוכר כל פרט מהכדורסל ומחייו הפרטיים, כאילו הכל קרה אתמול. "איך אני יכול לשכוח את ליל הנעילה באליפות אירופה בברצלונה?", הוא אומר, "כשלאורך כל היום קיבלתי דיווחים מחבריי הביטחוניסטים על פרוץ מלחמת יום כיפור, דיווחים שתחילה היו מפחידים. לא היה קל מבחינתי להיכנס לחדרים של השחקנים במלון ולדווח להם מה קורה בארץ". כן, ביטחוניסטים – עמירם הוא גם איש קומנדו ושב"כ בעבר. באותם ימים כולם רצו לחזור לארץ במהירות האפשרית, ועמירם הפך לאבא המרגיע שלהם.
המאזן של האיש מדהים: 11 אליפויות אירופה כמנהל הנבחרת, 3 אליפויות אסיה, גביע ביניבשתי ומקום 7 באליפות העולם ב־1986 בספרד, בתקופתו של צביקה שרף. הוא אפילו היה יו"ר איגוד השופטים. אין עוד אנשים כאלה כיום בספורט הישראלי.