הסירוב של אלינה סביטולינה לחתום את המשחק עם לחיצת היד המסורתית, לא הפתיע את ויקטוריה אזרנקה. גם לא את כלי התקשורת שסיקרו את ההתמודדות וידעו על כך מראש, מניסיון העבר. מה שהפתיע את הבלארוסית שהתקשתה להסתיר את הכאב, היו קריאות הבוז שספגה מהיציע, כשעשתה את דרכה מחוץ למגרש לאחר ההפסד בשמינית גמר ווימבלדון 6:2, 4:6, 7:6 לאוקראינית.
זה היה קשה לצפייה. אזרנקה הנידה את ראשה והאדימה מאכזבה כלא מבינה למה זה מגיע לה. זאת הייתה מכה כואבת במיוחד, שהפנים התקשו להסתיר. אבל היא לא נותרה חייבת, כששנייה לפני שעזבה את המגרש הניפה את אגרופיה הקמוצים באוויר, במין בוז שהופנה בחזרה כלפי המוחים. כשנעלמה אל מאחורי הקלעים, הקריאות המשיכו להדהד ביציעים.
3 צפייה בגלריה
סביטולינה אזרנקה
סביטולינה אזרנקה
"כיבדתי את ההחלטה שלה". אזרנקה וסביטולינה
(צילום: AP Photo/Alastair Grant)
מבחינת הטניסאית בת ה-33 (20 בעולם), שמחזיקה ברקורד שלה שתי זכיות באליפות אוסטרליה הפתוחה, זאת הייתה חוויה פוגענית במיוחד. "אני מכירה את אלינה במשך לא מעט זמן, תמיד הייתה לי מערכת יחסים טובה איתה. הנסיבות? זה מה שיש וזהו", אמרה אזרנקה במסיבת העיתונאים לאחר המשחק, כשעיניה מסתתרות מאחורי משקפי שמש כהים. "באמת שלא עשיתי שום דבר רע אבל כנראה שאמשיך לקבל יחס שונה בגלל הזהות הלאומית שלי".
3 צפייה בגלריה
אזרנקה
אזרנקה
"רגילה לקבל יחס שונה". אזרנקה
(צילום: AP Photo/Alastair Grant)
אזרנקה עוד קיוותה שהסיבה שהיא ספגה קריאות בוז היא שהקהל לא היה מודע לסיבה בגינה היא לא לחצה את ידה של סביטולינה, שמאז הפלישה של רוסיה לאוקראינה, ושיתוף הפעולה של בלארוס עם השלטון במוסקבה, מסרבת ללחוץ ידיים לטניסאיות משתי המדינות.
"זה התחיל כשנציגים של הממשלה שלנו הלכו לפגישות עם נציגים מהממשל הרוסי וסירבו ללחוץ להם את הידיים", הסבירה סביטולינה (28) את הנוהג לפני כחודש, במהלך רולאן גארוס. "אנחנו האוקראינים מאוחדים למען הניצחון, וכל אחד תורם את חלקו במאבק הזה ואת מה שנדרש ממנו".
בינתיים, אגב, הפכה הטניסאית בת ה-28 (שמדורגת במקום ה-76 בעולם) לשם החם בווימבלדון, כשאמש (שלישי) שוב הדיחה טניסאית בכירה ממנה, הפעם את המדורגת 1 בעולם, איגה שוויונטק, בזכות ניצחון 5:7, 7:6 (5), 2:6. זה היה הניצחון השביעי של סביטולינה על הפולנייה, בדרך לחצי הגמר, שם תחכה לה הצ'כית מרקטה וונדרושובה (47 בעולם) שגם היא רשמה הפתעה גדולה בדמות הדחתה של האמריקאית ג'סיקה פגולה (4 בעולם).
"כיבדתי את ההחלטה שלה", אמרה אזרנקה לאחר המשחק. "מה הייתי צריכה לעשות? לעמוד שם ולחכות, כדי שהקהל ייראה שהיא מסרבת ללחוץ לי יד?". לשאלה האם היא חשה קורבן מחוסר המחווה מצד האוקראינית, השיבה אזרנקה בזעם שלא משתמע לשני פנים: "קורבן? קורבן כי מישהי לא לחצה לי את היד? בבקשה. אני לא יכולה לשלוט בקהל. אני לא בטוחה שהרבה אנשים הבינו מה קורה".
3 צפייה בגלריה
סביטולינה
סביטולינה
"אנשים לא באמת יודעים מה קורה". סביטולינה
(צילום: AP Photo/Alastair Grant)
בכל מקרה, אזרנקה סירבה להפנות אצבע מאשימה אל עבר היריבה האוקראינית: "לא היה שום דבר שיכולתי לעשות כדי לשנות את הסיטואציה, אז פשוט עשיתי את מה שחשבתי שהוא מכבד כלפי ההחלטה שלה. בכל מקרה, מדובר על הרבה מהומה על לא מאומה, בהתעסקות מוגזמת בלחיצת יד.
"אני חושבת שכולם צפו במשחק טניס נהדר. אם אנשים מתכוונים להתמקד רק בלחיצות ידיים או בקהל, שברובו שיכור בגלל יותר מדי ג'ין, ובשריקות בוז - זה חבל".
המנצחת סביטולינה הבהירה מנגד כי היה אפשר להימנע מהסיטואציה הלא נעימה אם מארגני הטורניר היו מפרסמים הבהרה שלא תהיה לחיצת יד בין הצדדים. "יש אנשים שלא באמת יודעים מה קורה. אז אני חושבת שזו הדרך הנכונה", סיכמה האוקראינית שהוסיפה בעקבות הניצחון: "חשבתי על מה שקורה בבית, יש הרבה אנשים שצופים ומריעים לי, ואני יודעת עד כמה הניצחון הזה חשוב עבורם".