"אם ארווין קומאן היה יודע שזה יהיה המצב בספטמבר, הוא לא היה חושב בכלל להגיע" – כך אמר מקורב למאמן בית"ר ירושלים לנוכח מצב המועדון.
קושי בהבאת שחקנים, חצי הרכב על מיטת טיפולים או ניתוחים, סגל שעדיין לא העביר אימון משותף מלא אחד, עזיבה פתאומית של הבעלים, ואוהדים שנטשו את היציעים. שום דבר טוב לא קרה לארווין קומאן מאז שנחת בישראל, והאמת היא שגם לא לבית"ר.
3 צפייה בגלריה
ארווין קומאן
ארווין קומאן
צרות בצרורות. ארווין קומאן
(צילום: יאיר שגיא)
"הסיבה היחידה שהוא לא קם והלך עד עכשיו זה רק אלי אוחנה, החבר הקרוב שלו שהביא אותו לירושלים. כלפיו הוא מרגיש מחויבות, מאחר ששניהם מצאו את עצמם במצב הזוי. בלי אוחנה, קומאן כבר מזמן היה מניח את המפתחות", חושף המקורב.
בעוד שהחברות בין המנהל המקצועי למאמן משאירה בשלב זה את קומאן בבית גן, השניים בנתק מוחלט ממשה חוגג. ההולנדי מרגיש חסר אונים לאור העובדה שבית"ר נראית אמו אחת הקבוצות החלשות בליגה כרגע. עד לפרסום בתקשורת על ההחלטה של חוגג לזוז הצידה הוא לא היה מודע לצעד הצפוי. הבעלים אפילו לא התקשר אליו ליידע אותו מאוחר יותר, בדיוק כמו במקרה של אוחנה. הקשר היחיד של אוחנה וקומאן הוא עם הנאמן עו"ד יצחק יונגר, שתפקידו במועדון עדיין לא ברור. כאוס ניהולי ומקצועי, אין הגדרה אחרת, כאשר למעט המנכ"ל מוני ברוש אף בעל תפקיד בבית"ר לא מתקרב למתחם האימונים.

אח, זה כואב

אם לקומאנים יש ווטסאפ משפחתי, סביר להניח שהוא פעיל במיוחד בימים האחרונים. לארווין יש בטן מלאה על חוגג, לאחיו רונלד יש ביקורת על ז'ואן לאפורטה בברצלונה – כל אחד עם הצרות שלו והיחסים הקרירים, בלשון המעטה, עם הבוסים.
מובן שהבלגן הניהולי ואי־הוודאות מקרינים לשחקנים. קומאן מנסה לנקוט יד קשה באמצעות אסיפות, השעיות וביקורת פומבית כלפי שחקנים, אבל גם לו יש חלק משמעותי במצב. הקבוצה לא נראית מאומנת, והסטטיסטיקה מביכה: בית"ר בעטה בכל ארבעת משחקיה רק חמש פעמים למסגרת – נתון שלא זכור כמותו במועדון – כך שהניסיון להנחיל מקצוענות ומשמעת אירופיות לא מתורגם על הדשא בארבעת משחקי פתיחת העונה. אפילו האקס עידן ורד מהפועל ת"א בעט לבדו למסגרת (6) יותר מכל בית"ר כולה עד כה, כמו חמישה שחקנים נוספים שעשו זאת בליגה.
ניכר שקומאן לא גיבש תוכנית התקפית מסודרת, ובכך מציב בפני השחקנים מכשול בייצור מצבי הבקעה, למעט הבלחה מול הפועל ירושלים החלשה אפילו יותר, שתרמה לבית"ר שלושה מבין ארבעת השערים שכבשה עד כה.
3 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר מאוכזבים
שחקני בית"ר מאוכזבים
אין תוכנית התקפית, אין איומים. שחקני בית"ר מתוסכלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מחוץ למסגרת

החבורה של קומאן עוד הצליחה לפגוש את הרשת גם בשער המשווה מול מכבי נתניה, אבל נגד באר־שבע או אשדוד ההתקפה שלה לא הייתה קיימת – המשך ישיר לשער הבודד בשמונת משחקי טרום העונה. המשחק האחרון באצטדיון הי"א הוגדר על ידי אנשי בית"ר כאחד הגרועים של הקבוצה בשנים האחרונות, כאשר לא נבעט אפילו כדור אחד לכיוונו של יואב ג'רפי. ההפסד 2:0 ממש לא שיקף, אשדוד יכולה הייתה בקלות להבקיע עוד שלושה שערים לפחות.
לקומאן יש את כל הסיבות להיות ממורמר, אבל הוא צריך לבוא קודם כל בטענות לעצמו. יש לו את תקציב השחקנים הרביעי בגודלו בליגה, כ־20 מיליון שקל, וכל הדרישות שלו התקבלו, כולל השארתו של אביאל זרגרי ברגע האחרון והבאת הקשר הגנאי יוסוף קמאסו מארה, שאמור לנחות בימים הקרובים.
מיד אחרי תצוגת הנפל באשדוד קומאן כבר הבין שהניסיון שלו להנחיל את שיטת היהלום בבית"ר לא היה מוצלח, ובמשחק הביתי בעוד שלושה ימים מול קריית־שמונה הוא יעלה בהרכב ומערך שונים לגמרי. דבר אחד ברור: הפסד נוסף עלול לערער את מעמדו, אבל למזלו היציעים צפויים להיות כמעט ריקים בשל מחאת האוהדים, כך שהוא לפחות לא ייאלץ לשמוע שריקות בוז צורמות.
כשחוגג הכריז שהוא רוצה רק מאמן זר על הקווים העונה, כזה שיהיה מנותק מהתקשורת ומהסוכנים, במועדון ניסו להניא אותו מהמהלך בטענה כי הוא לא יתאים למנטליות של בית"ר. אין ספק שמדובר בג'נטלמן שמתגלה גם כאיש חביב וחם שמחובר לשחקנים שלו. בעוד חבריו ההולנדים פטריק ואן לוון וריימונד אטוולד מתייצבים למשחקים בהופעה מוקפדת, הוא עומד על הקווים עם חולצה מחוץ למכנסיים ושיער מבולגן. אבל עם כל הכבוד לגינונים הארץ־ישראליים, זה לא עושה רושם על הקהל של בית"ר, שדורש תוצאות ובעיקר כדורגל טוב יותר. לפחות כרגע, על סמך פתיחת העונה, ההצהרה של חוגג לפיה הוא מצפה מקומאן לסיים במקום השלישי או הרביעי נראית תלושה מהמציאות.
3 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
הצהרות תלושות. משה חוגג
(צילום: עוז מועלם)

היחסים עם ירדן

קומאן אינו אחד שפוחד להגיד את מה שיש לו גם מול המצלמות. הוא ביקר את הגישה של השחקנים שלו אחרי המשחק באשדוד, ואמר להם באסיפה: "לא עשיתם כלום, לא אקבל את הכניעה שלכם, את חוסר הלחימה. יהיו פה שינוים משמעותיים נגד קריית־שמונה".
ההולנדי גם לא חשש ללכת ראש בראש עם ירדן שועה, ואם זה היה תלוי בו החלוץ לא היה חלק מהסגל של בית"ר העונה. שיחות האזהרה עם אוחנה לא שינו את ההתנהלות של שועה, ולכן קומאן דרש לשחרר אותו, אך הסירוב לעבור לבני־יהודה או אשדוד השאירו את החלוץ בינתיים במועדון. אין ספק שבמקרה של שועה ההמשך יבוא.
ובכל זאת, דברים עוד יכולים להשתנות ואסור עדיין להספיד לגמרי את בית"ר, בטח כששחקנים רבים שהיו חסרים יחזרו מפציעות, אבל גם קומאן מבין שאם לא יגיע שינוי מיידי, לא יהיה מנוס מפירוק החבילה.