נבחרות הולנד ואיטליה נפגשו השבוע באנסחדה למשחק על המקום השלישי בליגת האומות. שתי הנבחרות היו צפויות להגיע לגמר (לפחות הולנד שבעבורה זהו טורניר ביתי), ונקלעו למשחק שמבחינתן אמור להיות חסר משמעות ומקצר את חופשת הקיץ החשובה של השחקנים, לפני שישובו לאימוני קבוצותיהם בתחילת החודש הבא. למרות זאת, עבור ההולנדים, משחק ביתי מול ה"סקוודרה אזורה" אינו יכול להיות סתם עוד משחק - וההפסד 3:2 הוסיף לרשימת התסכולים הכתומים.
בואו נתחיל בחזרה עשר שנים לאחור: יורו הנבחרות הצעירות התקיים כאן בארץ, כאשר באחד מחצאי הגמר פגשו ההולנדים את איטליה באצטדיון המושבה. במסיבת העיתונאים שהתקיימה יום לפני המשחק, שאלו מספר עיתונאים הולנדים את המאמן האיטלקי, דוויס מנג'ה, אם הוא מתכוון לשחק במתכונת של "קטנאצ'יו" (Catenaccio – "מנעול" באיטלקית, כינוי למשחק מאוד הגנתי שמתסכל את היריבה ובדרך כלל מסתיים בהפסד שלה). במשחק עצמו הנבחרת האיטלקית, שכללה אז שמות כמו צ'ירו אימובילה, לורנזו אינסינייה ומרקו וראטי, אכן שיחקה כדורגל מאוד טקטי ומבוקר ועקצה עם שער של פאביו בוריני בדקה ה-79 שניצח במשחק, ושלח את האיטלקים להפסיד 4:2 לספרד של אלבארו מוראטה, איסקו ותיאגו אלקנטרה בגמר שהתקיים באצטדיון טדי.

1 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת הולנד מאוכזבים
שחקני נבחרת הולנד מאוכזבים
שחקני נבחרת הולנד מאוכזבים
(צילום: AP)

ב-29 ביוני 2000 אמסטרדם לבשה חג: חצי גמר היורו הפגיש את נבחרתם עם האיטלקים באמסטרדם ארנה. המשחק החל מבחינתם בצורה הטובה ביותר שיכלה להיות, עם הרחקה של ג'אנלוקה זאמברוטה בצהוב שני לאחר עבירה על זנדן ובהמשך כדור מהנקודה הלבנה. הבעיטה של פרנק דה בור נעצרה ע"י פרנצ'סקו טולדו, שנתן את משחק חייו באותו ערב. בהמשך, ההולנדים קיבלו פנדל נוסף שאותו בעט לעמוד פטריק קלייברט. המשחק נכנס להארכה ואיטליה, בראשות טולדו ושחקני ההגנה, המשיכה לתסכל ולייאש את מי שנחשבה לאחת מהנבחרות ההולנדיות הטובות בהיסטוריה ומועמדת מובילה לזכות בטורניר, ודאי לאחר הניצחון המרשים 2:3 על אלופת העולם דאז צרפת.
לבסוף המשחק הסתיים ב-0:0 והגיע להכרעה מהנקודה הלבנה. הכתומים החטיאו שלוש מארבע הבעיטות שלהם, מתוכן טולדו עצר שתיים. שחקניו של המאמן הצעיר פרנק רייקארד ירדו מהמגרש חפויי ראש ושלחו אומה שלמה להתאבל על החגיגה שנהרסה להם. איטליה, בהנהגת שוער העבר האגדי דינו זוף, הגיעה לגמר ברוטרדם והפסידה בו 2:1 בהארכה לצרפת של הנרי, זידאן וטרזגה, שזכתה בטורניר בפעם השנייה בתולדותיה.
שמונה שנים מאוחר יותר, במסגרת שלב הבתים של יורו 2008, נפגשו שוב שתי הנבחרות בברן שבשווייץ. ההולנדים אמנם נקמו עם 3:0 מרשים במשחק שיכל גם להסתיים עם יותר כדורים ברשת של בופון, אך הניצחון הזה לא מחק את הטראומה מאותו הפסד אכזרי ביורו הביתי, ולראיה השאלות שנשאלו באותה מסיבת עיתונאים בפתח תקווה. באופן כללי, ההולנדים שדוגלים לרוב בכדורגל התקפי לא אוהבים לשחק מול קבוצות ונבחרות איטלקיות בגלל האוריינטציה ההגנתית הנוקשה של אלה.
עיתונות הספורט בהולנד לא ייחסה חשיבות רבה למשחק על המקום השלישי, והעדיפה לעסוק בנהג המרוצים מקס ורסטאפן. אלה טבעם של הדברים לאור העובדה שמדובר בטורניר חדש יחסית שקיומו עדיין נחשב לשנוי במחלוקת, בעיקר בקרב המועדונים הגדולים בליגות הבכירות, שהיו מעדיפים לראות את שחקניהם נחים - ולכן תוסיפו שזה משחק על הארד. ועדיין, ניצחון היה עוזר לפצע להגליד. זה לא קרה - והכי גרוע עבור הולנד זה שהמשחק היה "הולנדי", אבל איטליה עדיין לקחה אותו עם 2:3.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.