סערה חדשה התפוצצה בכדורגל הנשים של אסיה, כאשר ההתאחדות של ירדן שלחה תלונה רשמית להתאחדות האסייתית ובה דרישה לפתוח בחקירה כדי לברר אם בנבחרת הנשים של איראן שיחקו גברים.
הסיפור התחיל בסוף ספטמבר, כאשר משחקי בית 7 של מוקדמות אליפות אסיה לנשים נערכו בטשקנט, בירת אוזבקיסטן. גם הירדניות וגם האיראניות ניצחו את בנגלדש 0:5, כך שהמנצחת במשחק ביניהן הייתה אמורה לעלות לאליפות אסיה, שתתקיים בינואר בהודו. אחרי 90 דקות ללא שערים התייצבו הנבחרות לדו-קרב פנדלים, שבו האיראניות ניצחו 2:4.
2 צפייה בגלריה
נבחרת איראן
נבחרת איראן
שחקניות איראן חוגגות את ה-0:5 על בנגלדש, עוד לפני המשחק הסוער מול ירדן
(צילום: gettyimages)
2 צפייה בגלריה
נבחרת איראן
נבחרת איראן
בירדן חושדים: זוהרה קודאי היא בעצם שוער ולא שוערת
(צילום: gettyimages)
בירדן לקחו קשה מאוד את ההפסד, וכאשר חזרו הביתה לעמאן החלו לחשוד כי השוערת של איראן, זוהרה קודאי, היא בעצם... שוער.
עברו מספר שבועות עד שהירדני ניסחו מכתב רשמי שעליו חתום נשיא ההתאחדות עלי אל חוסיין. בין היתר הוא כתב: "בהתחשב בעדויות שמועברות על-ידי ההתאחדות הירדנית ובהינתן החשיבות של הטורניר, אנחנו דורשים מהתאחדות הכדורגל של אסיה לפתוח בבדיקה ברורה ושקופה שתנוהל על-ידי מומחי רפואה בלתי תלויים, כדי לחקור את מינן של השחקנית שהספקות הן לגביה ושחקניות אחרות בנבחרת האיראנית. במיוחד לאור העובדה שלנבחרת הנשים של איראן יש היסטוריה בכל מה שקשור לענייני מגדר וסמים".
המכתב הרשמי שהעבירה ההתאחדות הירדנית

הפרשה שהדהימה את העולם

לא במקרה התייחס אל חוסיין להיסטוריה הבעייתית של איראן. הזיכרון מפרשה דומה עדיין טרי: זו הייתה סערה שעוררה הדים בינלאומיים ב-2015, אז הואשמו האיראנים כי לא פחות משמונה "שחקניות" בנבחרת הנשים היו בעצם גברים. בצילומים של אותה נבחרת נראים בבירור פרצופים גבריים.
בשל חוקי השריעה שחלים באיראן, הנשים חייבות ללבוש בגדים ארוכים וחיג'אב על הראש. למעשה, למעט הפנים וכפות הידיים - כל גופן מכוסה. עם זאת, ניתוחים להתאמה מגדרית פופולריים למדי במדינה, ואין שום מניעה חוקית או דתית לבצע אותם. וכך, התברר שבאותה נבחרת של 2015 אכן שיחקו שמונה כדורגלניות שהיו בעברן גברים, לפני שעברו את ההליך להתאמה מגדרית. פיפ"א לא הענישה אז את איראן, אחרי שהוגשו לה המסמכים הנדרשים.
בחזרה ל-2021. מאמנת נבחרת הנשים של איראן, מרים איראנדוסט, מיהרה להגיב להאשמה החדשה: "הירדניות מחפשות תירוץ להפסד". לפי מקורות לא רשמיים, ההתאחדות של אסיה אישרה ששוערת איראן היא אכן אישה, אבל הירדנים עדיין לא נרגעו.
דבר אחד בטוח: שאלת ההשתלבות של נשים בכדורגל הוא נושא שנוי במחלוקת באיראן. כמו הגברים, גם הנשים במדינה הן חובבות כדורגל מושבעות, רק שמזה 40 שנה נאסר עליהן להיכנס לאצטדיונים. לפני כשנתיים אישרה הממשלה לנשים להגיע למגרש, ואכן אלפים מהן נצפו ביציעי אצטדיון אזאדי בניצחון 0:14 על קמבודיה.
אבל זה היה אירוע חד-פעמי, שהתרחש בתקופתו של הנשיא המתון חסן רוחאני. כשהשלטון התחלף, האיסור על כניסת נשים למגרשים חזר במהירות. בפיפ"א לא אהבו זאת והורו להתאחדות לאפשר כניסת נשים למשחק מוקדמות המונדיאל מול דרום-קוריאה בחודש שעבר. ואז, במפתיע, הודיעה ההתאחדות שהמשחק יתקיים ללא קהל, "בגלל מגפת הקורונה". אבל היה ברור שזו הייתה הדרך של האיראנים להתחמק מההוראה של פיפ"א.