תיק ובו מחשב ושני כונני פלאש USB שנגנבו ביום שני בערב ברכבת פרברים בפריז מדירים שינה מעיניהם של מארגני המשחקים האולימפיים בעיר. על פי מקורות מקורבים לחקירה עולה כי הם הכילו את תוכניות מערך האבטחה של האולימפיאדה הקרובה.
ראשיתו של הסיפור ביום שני בערב, כאשר מהנדס העובד בעיריית פריז עלה לרכבת פרברים בתחנת Gare du Nord לכיוון העיר קריי, כ-65 ק"מ מצפון לבירת צרפת, שלמרבה האירוניה עוברת גם בתחנת אצטדיון סן-דני שיארח רבות מהתחרויות.
2 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת Gare du Nord בפריז
תחנת הרכבת Gare du Nord בפריז
תחנת הרכבת Gare du Nord בפריז
(AP Photo/Thomas Padilla)
הרכבת, איך לא, איחרה לצאת, והמהנדס שמיהר הביתה החליט לעבור לרכבת אחרת שיצאה לאותו הכיוון. אולם משקם לאסוף את חפציו שאותם הניח במדף מעל למושב, הוא נוכח שהתיק נגנב. המהנדס הזעיק את המשטרה והגיש תלונה. השוטרים, ביחד עם מחלקת האבטחה האזורית של פריז החלו בחקירה ובסריקת סרטוני מצלמות האבטחה.
אתמול פורסם ברשת הטלוויזיה הצרפתית BFMTV כי בכונן אוכסן מידע רגיש על סידורי האבטחה של המשחקים, שייערכו בקיץ הקרוב בין ה-26 ביולי ל-11 באוגוסט. היום אמרו מקורות המקורבים לחקירה לעיתון 'לה מונד' כי לא נגנב כל מידע סודי אלא רק פרטים הקשורים לתנועה במהלך האולימפיאדה, אחת הבעיות המסובכות ביותר שעיריית פריז והוועדה המארגנת מנסות לפתור.
טוני אסטנגה, נשיא הוועדה המארגנת של המשחקים הגיב הבוקר על הפרסומים. בריאיון לתכנית טלוויזיה ברשת פראנס 2 הוא אמר כי "עיריית פריז לא אישרה את המידע ואני מעדיף לחכות ולראות אם הוא אכן יאושר, לפני שאגיב".
2 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
שני דברים מפחידים את הצרפתים לקראת המשחקים - עומס על התחבורה והתפרעויות
(צילום: Philippe LOPEZ / AFP)
הגניבה מגלמת את שני הסיוטים הגדולים של מארגני המשחקים: התחבורה הציבורית בפריז, שספק אם תעמוד בעומס המבקרים והתושבים, וביטחון המבקרים. את נושא התחבורה עדיין מנסים לפתור בעירייה, אם כי הצפי הוא כה חמור שהעיתון הצרפתי 'לה קאנאר אנשנה' פרסם בחודש דצמבר האחרון מזכר סודי לפיו מפקד המשטרה של מחוז פריז רבתי שוקל לבקש מהמקומיים להישאר בבית. השלטונות מיהרו להכחיש, אולם על פי התחזיות, המערכת תקרוס אם התושבים ימשיכו בשגרה והצופים ינועו לעבר האצטדיונים. מחיר הכרטיס בתקופת המשחקים יכפיל את עצמו מ-2.10 אירו ל-4.
נושא הביטחון והפחד הן מפיגועים והן מהתפרעויות אוהדים הם האתגר הגדול השני. צרפת, כמו שאר אירופה, עומדת בפני שלל איומי פיגועים. שלושים אלף שוטרים וחיילים צפויים לאבטח את האירוע בפריז ועוד 15 אלף בפריז רבתי. "אנחנו עובדים על הנושא מאז שהקמנו את הוועדה המארגנת", ניסה להרגיע אסטנגה. "יש לנו ניסיון רב באירועים המוניים בפריז כמו יום הבסטיליה וה-31 בדצמבר בהם נמצאים בעיר מאות אלפי אנשים".