לרוב, כשמדברים איתנו על הכנה מנטלית, רובנו חושבים שמדובר בכשירות נפשית או פסיכולוגית של הספורטאי. למעשה מדובר בהכנה של שנים – עוד מגיל צעיר של הספורטאי ובה הוא לומד לעמוד בלחצים, וזה לא פחות קשה מהפן המקצועי או הפיזי של הספורט.
השבוע עלה נושא המנטליות בספורט לכותרות בעקבות פרישתה של סימון ביילס וקריסתו של שגיא מוקי (שלפחות התאושש בקרב הקבוצתי ותיקן את הרושם) לאחר ציפיות גבוהות. אנחנו צריכים להבין שהנושא הזה דורש הבנה עמוקה, והמשפט שרובנו נוהגים לומר "לא עמד בלחץ" מורכב ומשמעותי ממה שאנחנו חושבים.
1 צפייה בגלריה
סימון ביילס
סימון ביילס
סימון ביילס
(צילום: getty images)
ישנם ספורטאים שהציפיות מהם בקרב המדינה או הארגון שלהם גבוהות כל כך, שרק המחשבה על הפסד או כישלון בתרגיל אפשרי יכולה לגמור אותם מבחינה פסיכולוגית.
זו גם הדוגמה במקרה של קוהיי הואצ'מורה, ספורטאי בגדר אל ביפן, ומועמד מוביל למדליה וכמובן ביילס, שכל הציפיות וההתמקדות היו עליה, בייחוד לאחר פרישתם של מייקל פלפס ואוסיין בולט. היא סומנה כספורטאית הבולטת באולימפיאדה לזכייה במדליה.
ישנם אנשים שלא יסכימו או יטענו שבסופו של דבבר מה שקובע אלה התוצאה הסופית והביצועים. חשוב שהם יבינו שלפני כל ביצוע או תרגיל יש מחשבות רבות, חששות ותכנונים שלוקחים זמן ומשמעותיים מאוד לספורטאים - עד כדי קריסה ברגע האמת במקרים מסוימים.
לסיכום, כדאי שכולנו נזכור שמעבר לכל ביצוע או תוצאה בספורט יש לחצים והתמודדויות נפשיות שלעיתים נסתרות לנו מהעין, והן מהוות תפקיד חשוב בספורט ובענפים האהובים שלנו. חשוב שנפנים, נכיל ונתמוך. בסופו של דבר - כולנו אנושיים!
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.