נכון לשנת 2020, בארה"ב יש קרוב ל-5,300 מכללות ואוניברסיטאות. חלקן דומות יותר להרווארד, ייל, MIT, וחלקן ידועות בתור בית זמני במיוחד עבור כדורסלנים, דוגמת קנטאקי, דיוק, UCLA וצפון קרוליינה. בגלל חוקי הליגות המקצועניות המובילות (NBA ו-NFL), גם שחקנים שבבירור מוכנים לעשות את הקפיצה מחויבים לעבור פרק זמן של שנה באחת המסגרות האקדמיות. על חוסר ההגינות והמוסריות המפוקפקת של ה-NCAA כבר כתבתי המון (אמ;לק: הם עושים כסף על גבם של צעירים מבלי לתת להם ליהנות מהפירות, בהגדרה), ולמרות שמגבלת הגיל לא הוכיחה את עצמה במלואה, היא נמשכת, כשבכל שנה מתקיימים דיונים בנושא.
בשנים האחרונות, שחקנים שהרגישו שהקולג' לא משתלם מצאו דרכים עקיפות להגיע ל-NBA. הראשון והבולט מביניהם היה ברנדון ג'נינגס שבחר לצאת לאירופה במקום לשחק במכללות. הוא נחת בשנת 2009 עם הבחירה העשירית בשורות המילווקי באקס, אחרי עונה בינונית בליגה האיטלקית. הוא סלל את הדרך לשחקנים כמו לאמלו בול, שעבר בליטא ואוסטרליה לפני שנבחר הלילה עם הבחירה השלישית. שחקן אמריקאי נוסף שנבחר בדראפט הנוכחי הוא אר-ג'יי המפטון, שבחר לשחק בליגה המקצוענית בניו זילנד במקום במכללות. הסנטר ג'יימס ווייזמן, שהספיק לשחק רק שלושה משחקים באוניברסטת ממפיס לפני שהושעה בעקבות חקירה על קבלת כספי גיוס בתיכון, נבחר במקום השני.

1 צפייה בגלריה
בול בפעולה
בול בפעולה
לאמלו בול בפעולה
(צילום: AP)

היוקרה של משחקי ה-NCAA, ארגון ספורט המכללות שסופג ביקורת על התנהלות קפיטליסטית על גבול העבדה בשכר מינימום, חטפה מכה כפולה השנה עם הקורונה. העדות המובהקת לכך היא היעדר נציגות מובילה בדראפט ממכללות שנוטות להציב שחקנים בעשירייה הפותחת. מבין קנזס, קנטאקי, צפון קרוליינה ודיוק, לא נבחר אף שחקן עד לבחירה ה-15 עם קול אנתוני. זו הפעם הראשונה שמכללות אלו חסרות נציגות במה שמכונה ה-lottery picks מאז שנת 2000. זו רעידת אדמה וקריאת השכמה אימתנית עבור ראשי ה-NCAA ומגייסי השחקנים.
הדור הצעיר רוצה לקבל את מה ששלו כאן ועכשיו ומבין, הרבה בזכות הדראפט הנוכחי, שהוא יכול להתחיל להרוויח משכורת מיד לאחר התיכון תוך הפעלת תרגילי יח"צ ושיווק לא יקרים במיוחד. הוא גם מבין שהדרך ל-NBA לא עוברת רק דרך המכללות בעלות השם היוקרתי מבחינה ספורטיבית. בפסגת הדראפט ראינו את ג'ורג'יה, אייווה סטייט, פלורידה סטייט, אובורן ועוד, שלא נמנות בין המתמודדות הקבועות על אליפות המכללות השנתית. השחקנים שם נבחרו, לפחות נכון לרגע זה, בזכות היכולות האישיות ובלי הגב המקצועי שנוטות לספק המסגרות המובילות.
עד כה ראינו זליגות קטנות של שחקני תיכון מובילים שמוותרים על קריירת הקולג' לטובת קריירה מקצועית. בול והאמפטון שינו את זה הלילה. עתידות: בשנה הבאה נראה עוד יותר צעירים אמריקאים עושים את המהלך, בחסות הקורונה במיוחד, בחיפוש אחר מסגרות פעילות (פתיחת עונת ליגת המכללות בכדורסל עדיין עומדת בסימן שאלה). וכמובן, כדי להרוויח עוד כמה דולרים על הדרך. סופו של עידן, בקטע חיובי.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.