עוד לילה של בלהות עבר על ברצלונה בליגת האלופות, אחרי התבוסות בשנים האחרונות בשלבי הנוק-אאוט מול רומא, ליברפול וכמובן ה־8:2 מול באיירן בעונה שעברה. מרשה לעצמי להגיד בביטחון מלא שרמונטדה לא תהיה כאן הפעם, ולמעשה פ.ס.ז' כבר הבטיחה את העלייה לרבע הגמר. ברכות לצרפתים.
ההנהלה הנוכחית של ברצלונה היא הגרועה ביותר בעידן המודרני של הכדורגל, על זה אין ספק בכלל. תכנון רכש מאסיבי, מפוזר ויקר כדוגמת אוסמן דמבלה ואנטואן גריזמן ששוב לא סיפקו את הסחורה.
1 צפייה בגלריה
לאו מסי וקיליאן אמבאפה
לאו מסי וקיליאן אמבאפה
מצאו את ההבדלים. לאו מסי וקיליאן אמבאפה
(צילום: רויטרס)
את הליקויים הרבים של דמבלה עוד אפשר היה לראות בדורטמונד – שחקן שאוהב לרוץ במגרש פתוח, נוגד לגמרי את ה-DNA של המועדון הקטלני, לא מספיק חכם מול השער, לא חכם באופן כללי ומרבה להיפצע.
גריזמן הגיע לברצלונה בגיל 28, גיל שהוא בעייתי מאוד עבור הרבה כוכבים גדולים, שחלקם דועכים בצורה רצינית בשלב הזה. אנטואן כבר לא החלוץ התוסס מאתלטיקו, ואת קשיי התאקלמותו היה אפשר להריח מקילומטרים. כשניימאר נחת בברצלונה ב-2013, הוא הגיע ככוכב ברזילאי עם הילת זהב מסביבו, אך עם ההבנה שבגיל 21 הוא כאן כדי ללמוד את יסודות הכדורגל האירופי, ובעיקר איך להשתלב בסגנון המשחק הייחודי לצד לאו מסי.
גריזמן לא יכול לעשות את זה. אי אפשר לצפות משחקן בן 28, על אחת כמה וכמה כששיחק תחת מאמן קשוח כמו דייגו סימאונה, להשתלב בקבוצה עם הציפיות הכי גבוהות ביבשת, בנוסף לעובדה שהוא הוצב בעמדה שהוא לא מכיר במערך.
הכדורגל העולמי כיום מתהדר בעשרות אנשי צוות – מאמנים מומחים, אנליסטים, מאמנים אישיים, מה לא? אך מה שהכי חשוב בסופו של דבר זה ניהול פיננסי יעיל וחכם.
אפשר להגיד שניימאר הרס את ברצלונה בשתי דרכים שונות: בעזיבתו את המועדון ובעובדה שגם לאחר ארבע שנים, אין לו מחליף ראוי בצד שמאל. האבסורד הגדול הוא שכמות הכסף הרבה שקיבלה ברצלונה, גרמה לה להתנהג כילד קטן אשר מקבל כרטיס אשראי בקניון ענק, בלי שום מחשבה מאחורי ההחלטות .אבל הדבר הכי גרוע הוא ההגנה, אוי ההגנה.
כמובן שיש שם בעיה מנטלית. בשנים האחרונות, במעמדים הגדולים, כמעט תמיד כשברצלונה נכנסת לפיגור של שער, היא סופגת עוד כמה לאחר מכן. גם כאן זה קרה, כשאמבפה קבע 1:2 בדקה ה-65 ומאז ראינו התפרקות טוטאלית. אבל מעבר לזה – מישהו שם לב להבדל בין נלסון סמאדו לסרג'יניו דסט? החליפו שקל בשקל, שני מגנים שיודעים לעלות קדימה ולשרוף את הקו, אך ללא שום יכולת הגנתית ראויה.
הציוות של לנגלה ופיקה כבר לא עובד במשך שנתיים. למה להמשיך איתו? כמובן שגם לנגלה, כמו סמדו, כמו ראקיטיץ', אלו שחקנים שקל להפיל עליהם את האשמה.
אבל הבעיה האמיתית נעוצה בחבר'ה ותיקים יותר כמו ג'רארד פיקה, ג'ורדי אלבה וסרחיו בוסקטס.
שחקנים ספרדים, נצר לשושלת ברצלונה הגדולה שלא מוכנים לפנות את מקומם, וכנראה שתצוגות הנפל פשוט לא משפיעות על מעמדם.
פיקה מנסה להגדיל ראש, מצהיר שהוא ירוץ לנשיאות ברצלונה בסיום הקריירה, והפנה אצבע מאשימה בכל הזדמנות כלפי ההנהלה הנוכחית. לא שהוא טועה בעניין, הוא רק לא מבין שהוא חלק משמעותי בבעיה. שאלה גדולה שצריכה להישאל, למה מכל השחקנים הוותיקים שייצגו את ברצלונה בשנים האחרונות, בחרו להיפטר דווקא מלואיס סוארס, השחקן הלא ספרדי היחיד מבין כל "הקליקה" בהנהגתו של מסי? תשובה כמובן שאין.
הבעיות בקבוצה כל כך עמוקות, כשהמחליף הראשון בהגנה הוא בלם בן 19 מהאקדמיה. כשרכשת שחקן ב-120 מיליון יורו, ובמשחק מכריע אתה מחליף אותו בשחקן שמתאים לתחתית הליגה, אתה בבעיה. כשרצונות השחקנים המובילים שלך גדולים יותר מטובת המועדון, אתה בבעיה.
ובעיקר, כשאתה משלם לשחקן מאה מיליון יורו בעונה, בונה עליו את כל שיטת המשחק שלך והוא נכשל פעם אחר פעם, אתה בבעיה. על אחת כמה וכמה שהשחקן הזה, מפיל את כל המועדון הזה לתהום.
מסי לא היה קיים במשחק. גם הפנדל שהוא כבש נחשב כפיקציה, פנדל שבכלל לא הגיע לברצלונה. וזה קרה לו יותר מדי בשנים האחרונות, גם בליגת האלופות וגם במשחקים גדולים בליגה הספרדית, שהוא פשוט נעלם, לא מופיע, אפילו לא מנסה.
מסי כבר לא השחקן הטוב בעולם. הוא גם לא השחקן השני או השלישי הכי טוב בעולם. מסי הפך להיות לנטל, ברמה המקצועית, ברמה המנטלית וברמה הפיננסית. עצם קיומו של מסי במועדון מעלה כל שנה את הציפיות לשמיים, ללא קשר למציאות.
לברצלונה עדיף להיפטר ממנו, כי כמות הכסף שהוא מכניס בעקיפין, לא מכפה על ההפסד שהוא גורר איתו מקצועית. גם ברמת הכדורגל ובסגנון המשחק הוא כבר לא שם. הכדורגל של ההיום מקדש משחק מהיר, דינמי – בדיוק ההפך ממה שמסי הנוכחי מייצג כרגע.
אין מנוס מללכת לדרך חדשה, להנמיך ציפיות, למכור למרבה במחיר את גריזמן, קוטיניו ודמבלה,
להיפרד מהשחקנים הותיקים בהגנה, וחשוב מכל, להיפרד ממסי, מהכוכב הכי גדול בהיסטוריה של המועדון ושל הכדורגל העולמי, ולהפנים את העובדה הפשוטה, שתם העידן.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.