כמה פעמים שמעתם את המשפט - "אנחנו נחותים בצבע" - בהקשר של נבחרת ישראל בכדורסל? זה היה ידוע: עמדת הסנטר היא הבעייתית, עקב האכילס שלנו. זהו, שלא עוד. אם בשנים האחרונות (ולא רק) היינו מביאים מתאזרחים, מנסים שמירות אזוריות כאלו ואחרות כדי למזער נזקים, הפעם, רגע לפני החלון השלישי של מוקדמות גביע העולם, ישנו פתאום "עודף" של כישרונות בעמדה 4 ו-5.
ג'ייק כהן, איתי שגב, גבי צ'אצ'אשוילי, רומן סורקין, תומר גינת ונמרוד לוי - חמישה שחקני פנים שגורמים פתאום לנבחרת ישראל לא לפחד בצבע. אמנם השלושה הראשונים (כהן ושגב בשל סיבות אישיות, צ'אצ'אשווילי המריא למחנה הקיץ של גולדן סטייט) לא נכללים בסגל של גיא גודס למשחק הערב (חמישי, 21:30) בפולין, אבל נלקחים בחשבון לקראת היורובאסקט שייפתח בספטמבר בפראג.
3 צפייה בגלריה
גל מקל
גל מקל
פקק בעמדה מספר 5. שגב
(צילום: fiba.com)

צרות חיוביות

בתחילת העשור הקודם ועד 2018 שני מתאזרחים איישו את עמדת הסנטר: אלכס טיוס וריצ'ארד האוול. הראשון, ששיחק במכבי ת"א, לא רצה לקחת חלק במשחקי הנבחרת, ואת האזרחות שלו קיבל משום שהתגייר בימי הקולג'. הוואל, שישחק בהפועל ירושלים ונישא לאישה יהודית, היה המתאזרח ביורובאסקט האחרון ב-2017, שישראל אירחה. עם עזיבתו את הארץ, לא הגיע יותר לנבחרת. כשמוקדמות אליפות העולם 2019 יצאו לדרך בפברואר 2018, החלון בו בעצם הושק "הדור החדש" של קמפיין "ההצערה", עדיין חשו בנבחרת שאימן עודד קטש שמשהו חסר בעמדה הזו, ולכן זימנו את ג'ו אלכסנדר. זה לא הגיע בעקבות מחלה, ומאז רק ישראלים "צברים" מאיישים את העמדה, כאשר אם בוחרים במתאזרח, הוא עובר לעמדת הגארד, העמוסה גם כן.
"לא צריך כרגע מתאזרח כי יש ישראלים טובים כמו עידן זלמנסון, רומן סורקין וגבי צ'אצ'אשוילי, למשל. בחלונות הקודמים גם איתי שגב היה. תהיה תחרות מאוד מאוד גדולה על העמדה הזו, כי יש הרבה שחקנים טובים ואפשר לרשום רק 12. אין מה לעשות. ככל שיש תחרות יותר גדולה, זה סימן לשחקנים איכותיים. תחרות היא דבר טוב ובריא", מסביר גודס ומבקש להכניס לתמונה גם את הפורוורדים תומר גינת ונמרוד לוי. "באליפות אירופה יהיה לנו קשה לבחור מי יתלבש. יהיה לי כאב ראש גדול מן הסתם".
3 צפייה בגלריה
ג'ייק כהן
ג'ייק כהן
לא ישחק בחלון הנוכחי, אבל יהיה כוח לא מבוטל ביורובאסקט. כהן
(צילום: FIBA PHOTOS)
גם עוזרו של גודס, נדב זילברשטיין, התייחס לעומק שנוצר ומספר: "חיכינו לזה די הרבה זמן. יש לנו מגוון טוב של סנטרים, שכל אחד מביא איתו משהו אחר. לא היה לנו את זה הרבה שנים. מדובר בפרי עבודה של האיגוד בשנים האחרונות. עובדים טוב עם הגבוהים וזה באמת 'בעיה' בשבילינו בצוות האימון לבחור את ה-12. אני שמח, זה כאב ראש חיובי".
זילברשטיין גם כן מייחס חלק לעמדת הפורוורד כאופציה לסנטר ואומר: "בסופו של דבר במינימום יהיו ארבעה סך הכל בשתי העמדות: שניים ב-4 ושניים ב-5. ההחלטה תמיד נעה בין חמישה גבוהים סה"כ או ארבעה. כל השיקולים נלקחים בחשבון, תמיד יש גם אילוצים כאלה ואחרים. אנחנו מנסים ללכת בשני קווים שהם לא מקבילים בסוף כי צריך להוביל להחלטה אחת. זה תלוי במי נמצא בכושר הכי טוב ומי יותר מתאים לשחק מול היריבות הספציפיות שאנחנו משחקים נגדן. יש גם את עניין המאצ'-אפ התקפית והגנתית, מי יכול לבוא לידי ביטוי יותר ביחס למה שמביא היריב".

"הכל מקצועי, שום דבר לא אישי"

גודס מודע לאילוצים ולכן טוען שהחלון הקרוב לא יהווה אינדיקציה לסגל לאליפות אירופה עצמה. "אחת הבעיות בחלונות האלה היא שלכל אחד יש חיים, הרכבים וכושר משלו", אומר המאמן. "ראו את זה בחלונות הראשונים, למשל בפברואר. שחקנים בכירים לא הגיעו, מכבי לא שחררה בהתחלה, היה את היורוליג במקביל. אתה בא עם הרכבים שונים לסיטואציה שונה. אליפות אירופה היא שונה כי תהיה הכנה יותר גדולה, חודש לפני. בחלונות הרגילים אין את זה כמעט, אולי רק עכשיו בחלון הנוכחי שהיה שבוע וחצי של אימונים".
3 צפייה בגלריה
גיא גודס מדריך את שחקני הנבחרת
גיא גודס מדריך את שחקני הנבחרת
"לא צריך כרגע מתאזרחים בעמדת הסנטר". גודס
(צילום: FIBA.COM)
זילברשטיין מסכם על בחירת הסגל הסופי: "יש תמונה כוללת על כל עמדה, על אחת כמה וכמה בעמדת הסנטר. השחקנים ברמה מאוד גבוהה ודומה. יש להם את הבגרות וההבנה שבסופו של דבר הכל פה מקצועי, אין שום דבר אישי".