שעות בודדות לפני שמכבי ת"א הגיעה שלשום לשדה התעופה כדי להמריא לבלגרד למשחק הכי חשוב של התקופה האחרונה - מול באסקוניה בשלב פלייאין היורוליג - אנשי המועדון נאלצו לעבור רגעים ארוכים של היסטריה מוחלטת. הם הבינו שלבנו של ווייד בולדווין אין דרכון בתוקף, ולאור ההתפתחויות הביטחוניות האחרונות שכללו מתקפה איראנית על ישראל, לשחקן לא הייתה שום כוונה להשאיר את משפחתו בארץ, כך שהקבוצה נאלצה להמריא בלי הכוכב הכי גדול שלה.
מאותו רגע החל מרוץ קדחתני סביב השעון כדי לפתור את בעיית הדרכון, הדבר סודר אתמול בשעות הבוקר, ובולדווין התיישב במקום שלו על הטיסה לבלגרד. רק אז הרשו לעצמם אנשי מכבי ת"א להסדיר דופק. כל הלחץ הזה כנראה לא היה קורה אם היה מדובר בשחקן אחר, אבל בקבוצה יודעים היטב שאם בולדווין לא היה מצליח להגיע למשחק הקריטי הערב (20.00) אפשר היה לכבות את האור על העונה הזאת.
3 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א ווייד בולדווין
שחקן מכבי ת"א ווייד בולדווין
הכוכב הכי גדול היום של מכבי ת"א. בולדווין
(צילום: Djordje Kostic)

יצא מהמשבר בזמן

לפני קצת יותר משלושה חודשים, מכבי ת"א הייתה בעיצומו של משבר. הקבוצה ספרה שישה הפסדים מתוך שמונה משחקים ביורוליג והרצון להשתחל לפחות אל הפלייאין כבר נראה רחוק. שיא המשבר הגיע ב-1 בפברואר כשהצהובים רשמו הפסד 92:82 לאותה באסקוניה שהם יפגשו הערב. אבל לא ההפסד היה מה שזיעזע את המערכת, אלא ההתפרקות המוחלטת של בולדווין, הכוכב שאמור להוביל את המועדון. בולדווין ידוע בפתיל הקצר שלו, וזו לא הייתה הפעם הראשונה שבה הסתבך עם השופטים, אבל הפעם זה נראה חריג. בדקות הסיום של אותו ההפסד, אחרי עוד שריקה שבולדווין לא אהב, הוא השליך לעבר השופט את הכדור בהפגנתיות. מיד אחר כך הוא התקרב אליו בצורה מאיימת כדי להרעיף עליו "מחמאות" ישירות אל תוך הפרצוף. אם בונזי קולסון לא היה מגיע במהירות שיא ומעיף אותו משם - זה עלול היה להיגמר בתקרית חריפה ובעייתית הרבה יותר.
מאותו רגע, ואחרי הפנמה עמוקה שהדברים לא יכולים להיראות כך, בולדווין עשה שינוי משמעותי, בהתנהלות האישית ומשם גם בביצועי הכדורסל. נכון, שבוע אחרי הגיע הפסד לאנאדולו אפס, אבל מיד אחריו הצהובים פשוט עלו על דרך המלך עם שבעה ניצחונות בשמונה מחזורים. ההפסד היחיד היה בשנייה האחרונה מול ברצלונה, וכל זה לא היה קורה בלי ההתעוררות של בולדווין ובעיקר לקיחת האחריות שלו על הספינה, בטח בהיעדר היכולת של יד ימינו מהעונה שעברה, לורנזו בראון.
3 צפייה בגלריה
בולדווין
בולדווין
עשה שינוי משמעותי בהתנהלות האישית. בולדווין
(צילום: עוז מועלם)
בולדווין עצמו התחיל את העונה הנוכחית בצורה מעט מגומגמת בעקבות פציעה שעבר עוד לפני שהתחיל הקמפיין האירופי, מה שהביא להיעדרותו מחמשת המשחקים הראשונים של העונה. ב-12 ההופעות הראשונות הוא הציג בעיקר חוסר יציבות עם ממוצעים של 14 נקודות, 4.6 אסיסטים ו-2.2 ריבאונדים. משחק נפל בולט מאותם ימים הגיע במחזור ה-14 של היורוליג מול אנאדולו אפס, שאותו סיים עם 4 נקודות באחוזים נוראיים מהשדה, כאשר את 14 הדקות האחרונות הוא ראה מהספסל אחרי שעודד קטש הבין שאין לבולדווין מה לתרום יותר באותו ערב עגום.
מאז המחזור ה-20 הסיפור קיבל טוויסט, ובולדווין עשה קפיצת מדרגה משמעותית. נכון שמרגע הגעתו הוא נחשב לכוכב הגדול של הקבוצה כשלצידו בראון, אבל היכולת המשודרגת שהפגין יחד עם המנהיגות ולקיחת האחריות במאני-טיים הפכו אותו לשחקן טופ יורוליג. ובנוגע למספרים: בולדווין העלה את הממוצעים שלו ל-20.5 נקודות, 5 אסיסטים ו-3.2 ריבאונדים.
3 צפייה בגלריה
קטש
קטש
מאמין בכוכב שלו. קטש
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)
מה שלא פחות חשוב מבחינת הצוות המקצועי הוא העובדה שהגארד למד לרסן את עצמו. מאז הסיפור במשחק מול באסקוניה, לא נרשמו ביורוליג עוד תקריות דומות בכיכובו, והבחור אפילו נגמל מהנטייה שלו לספוג עבירות טכניות. דווקא פה, בליגה הישראלית, במשחק האחרון מול הפועל חולון, בולדווין התעצבן על השיפוט וגם ספג עבירה שלישית (כולל טכנית) כבר במחצית הראשונה. "מה שהיה עם ווייד לא מדאיג אותי", אמר קטש אחרי הניצחון על חולון. "מה שקרה במשחק היה קשור לשיפוט. הוא במקום טוב".

"התפרצויות? הוא ווינר"

היכולת הטובה של בולדווין לא נעלמה מעינם של אנשי היורוליג, והוא נבחר לשחקן חודש מארס של המפעל. "בולדווין הוא הכוכב של רצף הניצחונות של מכבי, חמישה מהם הושגו בחודש מארס", נימקו בהנהלת היורוליג את הבחירה והמשיכו בקומפלימנטים, "הוא הלב הפועם של הקבוצה הלוהטת ביותר ביורוליג - היחידה שלא הפסידה אפילו פעם אחת בחודש הזה".
אגב, אולי זה קשור לעיתוי הכניסה שלו לכושר ולקצב, אבל גם בעונה שעברה בולדווין נבחר כשחקן חודש מארס. בעונה שעברה זה הסתיים במרחק נגיעה מהפיינל פור אחרי סדרת פלייאוף מותחת מול מונאקו. "ווייד הוא שחקן שניזון ממשחקים גדולים. הוא באמת ווינר אמיתי", מסביר אדם שמכיר אותו מקרוב, "זה נכון שיש לו את ההתפרצויות שלו, אבל אפשר לראות שהוא למד בתקופה האחרונה לשלוט בזה. זה לא בא ממקום רע, גם במכבי הבינו את זה. זה מגיע נטו מאהבה למשחק, מהרצון לנצח, מהרצון להיות הכי טוב. לא במקרה הוא נבחר דווקא עכשיו לשחקן החודש, זו התקופה בעונה שצריך להתניע, אז הוא לקח את הרוב עליו ועשה את זה".
במכבי ת"א הבינו איזה סוג של שחקן יש להם ביד, ולכן דאגו לעטוף ולגבות אותו כשצריך. לכן גם מיהרו בעונה שעברה להאריך לו את החוזה לשנתיים נוספות עם שכר של 1.5 מיליון דולר לעונה. במועדון מקווים שהחוזה הזה אכן יתקיים במלואו, בטח לאור הדיבורים שהחלו סביב בראון על פירוק החוזה המובטח שלו בעונה הבאה. הנושא צף, בין היתר, בעקבות המצב הביטחוני בישראל והעונה המורכבת שעברו שחקני מכבי ת"א שנאלצו להעביר את בסיס האם שלהם לבלגרד ולחיות רוב הזמן על טיסות הלוך-חזור בקו ישראל-סרביה. בולדווין הצהיר לא פעם שטוב לו כאן בארץ ושהמשפחה שלו מאוד נהנית בישראל, אבל אי-אפשר לדעת אילו התפתחויות ביטחוניות יהיו באזור ואיך הן ישפיעו על השחקנים הזרים במועדון.
עד אז, לבולדווין יש מטרה אחת מרכזית שאותה פיספס בעונה שעברה: לעשות לפחות עוד צעד אחד קדימה באירופה ולהגיע לפיינל פור היורוליג. צעד משמעותי במסע מגיע הערב.
פורסם לראשונה: 01:30, 16.04.24