נבחרת ישראל במונדיאל. מי היה מאמין? אז נכון, מדובר בנבחרת הנוער, אבל זה לרגע לא גורע מההישג - אחד הגדולים שידע הכדורגל הישראלי.
אמנם ישראל הפסידה אתמול (שבת) 1:0 לאנגליה בסיום שלב הבתים באליפות אירופה עד גיל 19, אבל במשחק המקביל סרביה, שהייתה חייבת ניצחון בהפרש גדול מול אוסטריה, הפסידה 3:2. המשמעות: החבורה של אופיר חיים העפילה לחצי גמר היורו, שם מחכה ביום שלישי (21.00) צרפת, בניסיון להדהים ולעשות צעד נוסף לעבר תואר בלתי נתפס. ההישג השני גדול לא פחות - ישראל הבטיחה לראשונה בהיסטוריה את מקומה במונדיאל עד גיל 20, שיתקיים בשנה הבאה באינדונזיה.
5 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
התרגש. חיים
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
5 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער חוגגת את העלייה לחצי גמר היורו, אתמול
(צילום: באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
והיה גם רגע מרגש לפני המשחק עצמו. המאמן אופיר חיים כינס את השחקנים לאסיפה מיוחדת, שתועדה על ידי אנשי ההתאחדות לכדורגל והגיעה לידי ynet. "נאום הציונות" של חיים הצליח לגעת בכולם, כשברקע הסלוגן שמלווה את הנבחרת מהיום הראשון בטורניר: "באנו לעשות היסטוריה".
חיים חשף באותה אסיפה הודעה שקיבל מבנו, אור (20), שאובחן בגיל שנתיים כלוקה ב-ASD (כלומר נמצא על הרצף האוטיסטי). "אין דבר העומד בפני הרצון", אמר המאמן לשחקנים. "עצרו רגע. הבן שלי לא דיבר עד גיל שבע ולפני כמה דקות קיבלתי ממנו הודעה".
5 צפייה בגלריה
אופיר חיים ואור חיים
אופיר חיים ואור חיים
אופיר חיים ובנו אור, בראיון המשותף לפני שלוש שנים
(צילום: עוז מועלם)
חיים לקח את המכשיר הסלולרי שלו, והשמיע לשחקנים את ההודעה המרגשת ששלח לו אור: "בהצלחה אבא במשחק, אני אוהב אותך. מאמין בך שתנצח". חלק מהשחקנים החלו להזיל דמעה בחדר ההלבשה, וחיים המשיך ואמר להם: "אז תקשיבו, מי יכול לנצח אותי? עברתי את הכל. גם אם אפסיד, אבוא מוכן 100 אחוז למשחק. אי אפשר לעצור אותי, אקח כל קרב מגע כי אנחנו הכי טובים. אני לא מוכר לכם לוקשים, תאמינו בעצמכם".
לפני שלוש שנים העניק חיים ראיון מיוחד לצד בנו ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, שם סיפר על ההתמודדות היום-יומית. "אור תמיד היה הברומטר שלי, תמיד זה התנקז לאיך עבר עליו היום", אמר אז חיים. "לפעמים אתה יורד מהמגרש עם ניצחון, אבל חוזר הביתה ובוכה כי אני שומע שהיה לו קשה בבית ספר וזה מרסק אותי. זה מכניס אותי לפרופורציות. אין לי דרישות בחיים, רק שיהיה לאור שקט וטוב".
5 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
עשו היסטוריה. נבחרת הנוער
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
במהלך האסיפה, פנה חיים לאחד המנהיגים של הנבחרת, רוי רביבו, בנו של חיים רביבו, וניסה להלהיב אותו: "הייתי מעריץ של אבא שלך, הוא היה כוכב על. אני רוצה אחרי הטורניר שיגידו זה אבא של רוי רביבו. זה קשה, אבל אתה בטופ, ואתה הכי טוב. אני רוצה שתמנף את זה קדימה. בכדורגל של היום אתה יכול להגיע ליותר מאבא שלך. אני יודע מי אתה ומה אתה עשוי ואני יודע למה אתה מסוגל".
עוד לפני כן, אמר חיים לשחקנים בחדר ההלבשה: "אתם עשויים מבטון, מברזל. חזרתם מפיגור בצרפת והרמתם את הרמה של המשחק. הגעתם לספרד וניצחתם אותם, אתם עשויים מבטון, מנטלית, לא מדבר על כדורגל. אי אפשר לשבור אותנו, כי אנחנו ביחד, יחידה אחת".

לא הקטין ציפיות

לקראת הטורניר הנוכחי חיים לא ניסה להקטין ציפיות ודיבר על המונדיאל - ולא דרך משחק הפלייאוף של המקום השלישי (המארחת סלובקיה תפגוש בו את אוסטריה), אלא דרך עלייה לחצי הגמר שנראתה כמשימה בלתי אפשרית.
5 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
חיים והשחקנים בטירוף. "אי אפשר לשבור אותנו"
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
הזכרנו את החיבור בין חיים האבהי לשחקנים. מספיק לראות כיצד כל אחד מהכובשים רץ ישר אליו כדי לקבל חיבוק. חיים, שגדל במכבי ת"א והיה מלך שערי ליגת העל במדי הפועל באר־שבע, עבר בחייו משברים גדולים: ההתמודדות הקשה בגידול ילד עם אוטיזם, מותה של אימו שחלתה בסרטן, אבל לא הוריד את הראש. הוא הגיע לנבחרת שהתקשתה קודם לכן והשיגה תוצאות לא טובות, בלי הזרקורים של הליגה ואחרי ירידה משמעותית בשכר, ובזכות האתגר והמפגש עם ילה חוס ההולנדי, איש מקצוע מעולה שמשמש כמנהל הטכני של הנבחרות הצעירות, הפך למאמן טוב יותר.
הוא גם יודע להיות קשוח, ואם מישהו לא ממלא את ההוראות וחורג מעקרונות המשחק – הוא לא משחק. לחץ אחרי איבודים, חזרה לעמדות, שחקני מטרה שנסגרים. אלו מאסטים. ההפסד הרשמי היחיד של הנבחרת הזו היה להולנד במוקדמות. היא ניצחה במשחק הכנה בספרד, והשיגה שתי תוצאות תיקו לפני שבועיים בצרפת.

"הרגע הכי מאושר שלי בכדורגל"

הנבחרת הישראלית, שתעבור לבירה הסלובקית ברטיסלבה על מנת לשחק בחצי הגמר נגד צרפת, חגגה אתמול דקות ארוכות על המגרש. "באתי בשביל הדברים האלו, להפוך את הפירמידה", אמר היו"ר אורן חסון שהגיע לסלובקיה. "אנחנו בתהליך שיהיו בו עליות ומורדות, אבל אנחנו בדרך הנכונה, הרגע הכי מאושר שלי בכדורגל".
מי שקיבל קרדיט גדול הוא גם המנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות, ההולנדי יילה חוס. "ההשקעה הגדולה וחסרת התקדים בנבחרות הצעירות מצד ההתאחדות לכדורגל, הבנייה הנכונה, הדרך והידע, מניבים פירות מבטיחים. יש לנו הווה מרשים ונעשה הכל כדי שהעתיד יהיה עוד יותר טוב. הנבחרת הקסומה הזאת הוכיחה לנו שחלומות מתגשמים והשמים הם הגבול ואני בטוח שגם בחצי הגמר הם יעשו הכל כדי להעניק לכולנו עוד רגעים של שמחה וגאווה", הוסיף חסון.