מכבי תל אביב קרוב לוודאי סיימה את מלאכת בניית הסגל לעונת המשחקים הקרובה. לאחר קיץ קשוח שהסתכם בהגעתם של ג'יימס ווב, תמיר בלאט, אנטוניוס קליבלנד וחסיאל ריברו, סגלו של עודד קטש מונה 12 שחקנים.
אל הקיץ מכבי הגיעה עם 2 מטרות מרכזיות: להחתים רכז מחליף ללורנזו בראון ולהחתים גבוה בעמדה 5-4, שחקן נייד עם קליעה. בסעיף הראשון ניתן לסמן וי גדול. תמיר בלאט הצטרף לשורות הצהובים ויחבור אל המאמן שהכי תמך בו. בלאט יוכל להוריד עומסים מבראון בניהול המשחק ולתת מענה בקליעה משלוש ודקות משחק איכותיות של שחקן ישראלי בקו האחורי. בכל הנוגע למטרה השנייה ניתן לסמן וי-איקס.

3 צפייה בגלריה
קטש
קטש
קטש
(צילום: עוז מועלם )

ריברו, החתמה ראויה או לא?

לאורך כל הקיץ מגיעים דיווחים על כך ששמות גדולים בדרך להיכל. זאק לידיי, מאט קוסטלו, ג'ורדן מיקי, לוק סיקמה ופרנק קמינסקי. האוהדים ראו את הבעיה המרכזית של הקבוצה מהעונה שעברה, והיא שחסר שחקן סטרץ'-פור איכותי שיכול להרים שלשה ולרווח את המשחק ולעשות הגנה. לכל הפחות, להביא 5 חזק וגבוה שיהווה מטרה בצבע ויעשה הגנה טובה או יוכל להרים שלשה. בכל מקרה, היו לא מעט אפשרויות טובות, כולל שמות של שחקנים כמו ברנדון דייויס שכלל לא היה מועמד למכבי. הבעיה הייתה שמכבי הפעילה את מירב המשאבים שלה על שחקנים שלא היו יכולים להגיע, כדוגמת קוסטלו, או חשבה יותר מדי, כמו במקרה של לידיי. חודש עבר, ומכבי שוב מצאה את עצמה מתפשרת על שחקן – חסיאל ריברו.
הסנטר הקובני מתנשא לגובה של 206 סנטימטרים. שיחק בעונה החולפת במדי ולנסיה הספרדית. הוא העמיד נתונים סבירים של 9.4 נקודות, 3.5 ריבאונדים, 0.5 אסיסטים, 0.8 חטיפות, 0.2 חסימות, 58% מהשדה ו-20.4% משלוש. על הנייר ריברו איננו עונה במידה רבה על הבעיות שהיו למכבי בעונה החולפת: אחוזים סבירים ל-2, לא ריבאונדר מספיק טוב (1.6 בהגנה לעומת 1.9 בהתקפה), לא גבוה יוצר, לא קולע מטר מחוץ לצבע (קלע 3 קליעות בלבד מעבר לקשת), לא חוסם טוב, יחס אסיסטים-איבודים שלילי ומעל הכל אינו מסוגל לשחק כפורוורד.
אמנם מבחינת נתונים פיזיים הוא יכול לשחק כ-4, אך מבחינת סט כישורים אין לו ממש את היכולת לעשות זאת. מבחינה הגנתית הוא לא יביא את הישועה, היות ולא פעם הוא נרדם בשמירה. בנוסף, ניתן היה לראות ממשחקים ובעיקר מסרטונים כי הוא מפחד מהטבעת. יחסית לסנטר, הוא נרתע מלסיים חזק בסל. הוא גם מתקשה להתמצא במגרש ובכל הנוגע לתת את המסירה הנוספת, ניתן לראות כי הוא בעל IQ כדורסל יחסית נמוך.

3 צפייה בגלריה
חסיאל ריברו
חסיאל ריברו
חסיאל ריברו
(צילום: באדיבות מכבי ת"א)

עם זאת, יש לו גם קצת יתרונות (חשובים): יש לו משחק פוסט אפ טוב, יכול לייצר נקודות, אופי טוב בחדר הלבשה, נותן סייז וחוזק ומעל הכל תספורות מרהיבות לכל הדעות. מכבי הבטיחה ומכבי קיימה כשאמרה שתביא רכש נוצץ!
ריברו הוא סנטר שני על גבול השלישי בקבוצה ששואפת לפיינל פור, ומכאן מגיעה האכזבה בקרב האוהדים. ריברו עוד לא לבש את המדים הצהובים, אך מבחינת התאמה על הנייר למשחק של קטש הוא לא יביא משהו חדש לגמרי, ובעיקר כנראה לא יוביל את הקבוצה צעד אחד קדימה. לעניות דעתי, היה עדיף להמשיך עם מרטין שיכול לתת שלשות למרות סיומת העונה החלשה, או עם פוית'רס שבשל פציעה ושימוש לא נכון התקשה למצוא את מקומו. זה היה מוסיף המשכיות לסגל.
העובדה שטרום צירופו קטש רצה 7 זרים, ולאחר צירופו דרש 8 זרים, מעידה על העובדה שאפילו המאמן חושב שריברו איננו מספיק ומחזקת את תחושת האכזבה בקרב האוהדים. האם ריברו הינו התאמה טובה? על הנייר לא. אבל מה זה חשוב הנייר, בסוף הוא ייזרק, מה שחשוב זה מבחן המציאות. התשובה לגבי זה: ימים יגידו...

התרומה של ווב וקליבלנד

לדעתי, מכבי ביצעה שתי החתמות טובות בכל הנוגע להגעת אנטוניוס קליבלנד וג'יימס ווב. נתחיל מקליבלנד שקראתי להחתים אותו לפני כחודש ימים בטור הקודם. הוא סווינגמן שיכול להיות סקורר איכותי, בשילוב הגנה נהדרת. הוא אתלט נהדר ולעניות דעתי יהיה הפתעת העונה. הקליעה משלוש וחוסר הניסיון האירופי מהווים חסרונות מרכזיים אצלו. עם זאת, הוא הוכיח שהוא יכול לקלוע בצורה טובה משלוש באילת ואם יהיה סביר בחלק הזה, באזור 35% עונתי, המצב יהיה טוב. קליבלנד כנראה לא יהיה כוכב יורוליג, אך הטיקט שעליו הוא בא זה דבר חשוב שכל קבוצה צריכה.
ווב הינו שם פחות נוצץ ,שגם הגיע מהקבוצה שמספקת שחקנים רבים לליגה הישראלית – ולנסיה. הוא 4 שיכול לשחק גם ב-3, בעל הגנה טובה, אתלטיות ומעל הכל קליעה טובה משלוש. הוא שחקן יורוליג לגיטימי, אם כי לא 4 פותח בקבוצה שרוצה להיות בפיינל פור. הוא אולי יותר מתאים ממרטין לשיטה של קטש, אך לא יביא משהו חדש.

3 צפייה בגלריה
אנטוניוס קליבלנד
אנטוניוס קליבלנד
אנטוניוס קליבלנד
(צילום: Mark Brake/Getty Images)

רוטציה קצרה

למכבי יש 12 שחקני סגל, פלוס עומר מאייר שמגיע על תקן השחקן הצעיר. בעונה ארוכה שיכולה להגיע ל-80 משחקים וצפונה, ופציעות שכנראה יקרו, הרוטציה של הצהובים קצרה מאוד. מכבי חייבת להתחמש בישראלי נוסף. השוק הישראלי, במיוחד בנקודת זמן זו, דליל במיוחד אם גיא פניני יחליט שהוא תולה את הנעליים. יש את דרו קרופורד, מתאזרח שיכול לתפקד בעמדות 3-2 ולספק פתרון לקטש בעמדה זו, מעין גארד ישראלי שיוכל במקרה הצורך לקבל דקות באירופה. גם אופציית אלכס טיוס ראויה כסנטר שלישי. מכבי זקוקה לעוד ישראלי אחד לפחות כדי להעמיק קצת את הרוטציה אפילו בליגה, שם היא עם 11 שחקנים כולל מאייר.
אסכם את דבריי באמרה ישראלית אחת: "עובדים עלינו". מכבי הגיעה לקיץ הזה בידיעה שהחתמה אחת טובה בעמדת הגבוה וניתן לפנטז על פיינל פור. בפועל? מכבי שוב תהיה עונה דלילה מאוד בקו הקדמי ותצטרך להסתמך על ניסים מבית היוצר של הכהן הגדול. אמנם מכבי לא נחלשה ואף התחזקה מעט במקומות מסוימים, אולם שאר קבוצות אירופה, כמו אנאדולו, מילאנו, פאו והכוכב שכלל לא היו בפלייאוף בעונה החולפת, נראות איכותיות יותר.
מה יעלה בגורלה של מכבי מודל 2024? ימים יגידו...
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.