"עוסמאן דמבלה לא יהיה בברצלונה בעונה הבאה, יכול להיות שהוא סגור בקבוצה אחרת. צ'אבי יחליט אם להשתמש בו או לא", כך סיכם בקצרה נשיא ברצלונה ז'ואן לאפורטה בתחילת החודש את סאגת החלוץ הצרפתי וקבע רשמית: 140 מיליון אירו שהושקעו בדמבלה ב-2017 הושלכו לפח. רגע, או שבעצם לא.
"דמבלה עשוי להישאר, אם זה יבוא ממנו", בישרה הכותרת בעיתון הקטלוני "ספורט" השבוע. הערב (חמישי, 22:00) הוא עשוי לפתוח ב-11 של צ'אבי מול נאפולי בליגה האירופית (1:1 במשחק הראשון בקאמפ נואו). כמו תמיד אצל דמבלה, שום דבר אינו צפוי מראש.
4 צפייה בגלריה
דמבלה
דמבלה
שום דבר אין צפוי מראש. דמבלה
(צילום: רויטרס)
נחזור רגע לקיץ 2017. ברצלונה התלהבה משחקן האגף שהיה אמור להיות היורש של ניימאר. הוא היה רק בן 19 וכבר סובב ראשים בכל אירופה אחרי עונת בכורה מוצלחת מאוד בדורטמונד. ברצלונה, עם כיסים מלאים ב-222 מיליון אירו מעסקת ניימאר, הביעה התעניינות.
המו"מ היה קשוח, איטי, ולפעמים העסקה הייתה על סף פיצוף. מה עשה דמבלה? התנהג בצורה ילדותית והכריז על שביתה. כבר אז היו אמורות להידלק נורות אדומות, אך סוף טוב הכל טוב - הוא הצטרף לבארסה במחיר שכבר אז היה נראה קצת מופרך, אבל הקטלונים היו לחוצים על שם שידליק את האוהדים. בדיעבד, זאת טעות איומה. הצרפתי הוא סמל הנפילה של בארסה, ואחד הפלופים הגדולים בתולדותיה.
יש לדמבלה נסיבות מקלות, כמו הפציעות הרבות מהן סבל. "אופטה ג'ו" בדקו ומצאו שדמבלה שותף רק ב-52% אחוזים של משחקי ברצלונה. 129 מתוך 248 הופעות בכל המסגרות, 7,520 דקות שהן 58 בממוצע למשחק. נתונים חריגים אפילו לשחקן שנחשב לפציע. זה לא רק הפציעות, אלא בעיקר ההתנהגות הילדותית והמעצבנת שלו. חוסר כבוד מוחלט לקבוצה והמועדון.
4 צפייה בגלריה
דמבלה
דמבלה
לאימון הזה הוא דווקא הגיע
(צילום: EPA)
כשצ'אבי מונה למאמן הקבוצה, הוא גילה שאין לו עומק מרשים במיוחד בחלק הקדמי. אז דמבלה שוב קיבל צ'אנס. המאמן החמיא לו ואמר ש"הוא יכול להיות הטוב בעולם בתפקיד שלו". מה עשה דמבלה עם האמון? המשיך להבריז מאסיפות הקבוצה, לאחר לאימונים ולקבל קנסות מיותרים. לעיתים הוא גם היה מבריז מאימוני בוקר מבלי להודיע, והתירוץ היה שהוא חשב שהם התקיימו בצהריים.
עניין ההברזות מאימונים לא חדש, כבר ב-2018 בארסה גילתה שהכוכב שלה לא אוהב לקום בבוקר. בנובמבר של אותה שנה פורסם כי הוא לא הגיע לאימון, ולא ענה לטלפונים. עד שסוף סוף הוא ניאות לענות - דמבלה טען שהוא סובל מכאבי בטן עזים. ברצלונה שלחה רופא, והתברר לו שדמבלה היה פשוט עייף מדי מעוד לילה של פלייסטיישן עם החברים. לואיס סוארס ביקר אותו בעדינות: "אני חושב שדמבלה צריך ללמוד מהשחקנים המנוסים שיש לו בחדר ההלבשה", אמר אז החלוץ. "כולנו עשינו טעויות כשהיינו צעירים, להיות כדורגלן זאת זכות". שלוש שנים עברו מאז המילים של סוארס, אך דמבלה סירב ללמוד והמשיך לעמוד על זכותו לישון עד מאוחר ולאחר לאימונים.
4 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
עשה הכל כדי לשלב את דמבלה. צ'אבי
(צילום: גטי אימג'ס)

החתונה הסודית

הגישה של החלוץ הפכה אותו ללא אהוב גם בחדר ההלבשה של ברצלונה, התברר שאין לו ממש חברים במועדון, דמבלה החליט להתחתן במפתיע בדצמבר אחרון עם בחירת ליבו בטקס מוסלמי שנערך בצרפת. אף אחד בברצלונה לא הוזמן לחתונה, למעשה במועדון היו די המומים לראות את התמונות מהטקס ברשתות החברתיות, כי הם בכלל לא ידעו שהוא נמצא בזוגיות. הכדורגלן היחיד שנכח בחתונה הוא דאיו אופאמקאנו, שמשחק בבאיירן מינכן.
למרות זאת, בארסה לא רצתה להפסיד את הכסף שכבר הושקע בחלוץ הצעיר. היא פתחה עימו במו"מ להארכת החוזה כבר בקיץ, וצ'אבי תמך בהשארתו ונתן לו גיבוי פומבי. כמעט חצי שנה של מגעים לא הבשילו לחוזה חדש, עד שהגיעו מים עד נפש. לפני כשבועיים בארסה הראתה רשמית לדמבלה את הדרך החוצה. "אנחנו במו"מ איתו קרוב לשבעה חודשים", אמר המנהל המקצועי מטאו אלמני לעיתון "מארקה", "הגשנו לו כמה וכמה הצעות. עשינו הכל בשביל שהוא יישאר. כל ההצעות נדחו על ידי סוכניו. אנחנו לא רוצים שחקן שאינו מחויב לברצלונה ולא רוצה לשחק פה. אמרנו לו שיימצא קבוצה חדשה עד סוף החלון החורפי (שנסגר ב-31 בינואר)". צ'אבי יישר קו עם המועדון והוציא את דמבלה מהסגל לפני המשחק מול בילבאו.
(החתונה של דמבלה)

מהפך בחסות צ'אבי

דמבלה, שכנראה פחד להישאר חצי עונה ביציע, ענה באינסטגרם שלו: "אני עדיין תחת חוזה בקבוצה ואני עומד באופן מלא לרשות המאמן. תמיד נתתי את כל כולי למען הקבוצה וזה לא הולך להשתנות עכשיו. עברתי תקופה קשה, אבל מעולם לא יצאתי נגד המאמנים שלי ותמיד הקשבתי להם. אני לא הולך לוותר על המקום שלי, תנו לי להתרכז בכדורגל". ניתן היה לחשוב שקרלס פויול, הסמל הגדול של בארסה בכבודו ובעצמו ניסח את ההודעה הרשמית של דמבלה. בברצלונה לא קנו את זה. היו ניסיונות להעבירו תמורת 20 מיליון אירו בלבד במהלך חלון ההעברות. כאשר הקבוצה הכי רצינית לקלוט אותו הייתה פריז סן ז'רמן.
בחלק מהדיווחים נכתב שהפריזאים יעבירו תמורת דמבלה כסף ושחקנים, עסקה חלומית עבור בארסה. בסופו של דבר לא הושג סיכום. בין היתר בגלל שפ.ס.ז' חששה ממגבלות הפייר-פליי עקב השכר הגבוה שדרש דמבלה, וחוסר הרצון של מאורו איקרדי לעזוב כרגע ולפנות לצרפתי מקום.
4 צפייה בגלריה
דמבלה בפעולה
דמבלה בפעולה
כשהוא משחק הוא מראה ניצוצות
(צילום: רויטרס)
אז הגענו לפברואר ודמבלה עדיין בברצלונה, שחיזקה את ההתקפה שלה משמעותית בחלון הזה כאשר פראן טורס, אדאמה טראורה ופייר-אמריק אובמיאנג הצטרפו. יחד עם זאת, מצבה של בארסה בליגה הספרדית לא מזהיר, ויש לה גם את הליגה האירופית על הראש. באופן אירוני משהו, דווקא אובמיאנג הוא אחד האחראים לשינוי בגישתו של דמבלה. השניים מכירים עוד מהימים בדורטמונד. "הוא כמו אחי הקטן", אמר אובמיאנג לתקשורת הספרדית, "אני רוצה שהוא יישאר כאן יחד איתי גם בעונה הבאה, הכל יכול לקרות בכדורגל".
הצרפתי ספג שריקות בוז מול אתלטיקו מדריד, והמאמן צ'אבי מיהר לגנות אותם: "אנחנו יורים לעצמנו ברגל", אמר. פתאום דמבלה שינה את גישתו, מקורביו מסרו לתקשורת הספרדית כי הוא "אסיר תודה" לצ'אבי על כך שעמד לצידו ונתן לו עוד הזדמנות, ושמבחינתו הוא היה רוצה לחתום על חוזה חדש במועדון. בברצלונה לא ממהרים להגיש הצעה חדשה, והם מחכים שהוא יעשה עוד צעדים שיוכיחו את נאמנותו למועדון. את צ'אבי המצב הזה לא מעניין, הוא רוצה לנצח ועכשיו - ומבחינתו דמבלה ימשיך להיות בסגל עד סוף העונה. במחזור האחרון הוא פתח בהרכב וגם בישל ב-1:4 על ולנסיה. הערב הוא כאמור עשוי לפתוח שוב ב-11, למרות כל הבעיות איתו. אולי זה בעצם כל הסיפור של הקריירה שלו עד כה: שחקן כל כך מוכשר שאי אפשר לוותר עליו, אבל גם כל כך בעייתי שאי אפשר לסמוך עליו.