אם לברזילאים יש את פלה, לאמריקאים את ג'ורדן ולשווייצרים את פדרר, החל מהשבוע הפיליפינים יכולים להגיד בקול רם ובגאווה שלהם יש את הידילין דיאז (30). הספורטאית ריגשה מדינה שלמה כשזכתה במדליית הזהב בהרמת משקולות (עד 55 ק"ג), והפכה לפיליפינית הראשונה בהיסטוריה ששרה את ההמנון על הפודיום האולימפי.
כדי להבין את גודל הסיפור, חייבים להתחיל מהבכי שלה בסיום הגמר, אחרי שהרימה משקל של לא פחות מ-224 ק"ג וקבעה שיא אולימפי חדש (למען ההגינות, נציין שהמשקל בו התחרתה הוא חדש וראשוני במשחקים האולימפיים). הדמעות שלא הפסיקו לזלוג על פניה סיפקו רגע מיוחד: אחרי הכל, מדינתה שרויה בנקודה בעייתית מאוד, כי אם לא די במצב הסוציו-אקונומי הנמוך ובעיות זיהום האוויר, בעשור האחרון התרחשו בפיליפינים אסונות טבע שגדעו מספר רב של חיי אדם. המרכזי מביניהם היה טייפון האיאן, שגרם ליותר מ-2,000 הרוגים ונז קרב. הזהב היה רגע נחת נדיר בפיליפינים שאיחד אומה שלמה.

1 צפייה בגלריה
הידילין דיאז הפיליפינים
הידילין דיאז הפיליפינים
הידילין דיאז
(רויטרס)

ברמה האישית, דיאז היא אישה פורצת דרך במדינתה, הספורטאית הראשונה לשבור כמעט כל שיא אפשרי. כמו רוב תושבי המדינה, גם דיאז לא הגיעה מרקע פשוט. בגיל 11 היא החלה להתאמן בהרמת משקולות בתמיכת דודה, ובגלל היעדר תנאים, בילדותה נאלצה לאלתר משקולות העשויות מבטון ומחומרים משומשים. ההשקעה הצליחה, ובבייג'ינג 2008 היא הייתה הפיליפינית הראשונה שייצגה את המדינה במקצוע זה.
ארבע שנים מאוחר יותר, באולימפיאדת לונדון 2012, היא הייתה האישה הראשונה שנשאה את דגל מדינתה באולימפיאדה. שנה לאחר מכן דיאז גויסה לחייל האוויר הפיליפיני ונאלצה לשלב זאת עם הספורט, דבר שהיה עלול לקחת את הקריירה שלה אחורה, אך היא לא ויתרה ובריו 2016 זכתה במדליית הכסף לאחר עשרים שנה של חוסר הצלחה של הפיליפינים במשחקים האולימפיים. היא גם הייתה האישה הראשונה מהמדינה שעולה על הפודיום האולימפי.
כשחזרה למדינתה היא זכתה לכבוד מלכים ונבחרה לספורטאית השנה. לאחר הזכייה דיאז פתחה בעיר הולדתה זמבנגה מתחם להרמת משקולות ללא עלות על מנת לקדם את הענף במדינה, וזכתה על כך לשבחים. ואז, בשנת 2019, היא הופתעה לגלות ששמה נכנס לרשימה של אנשים השואפים כביכול להדיח את נשיא המדינה, רודריגו דוארטה. בתחילה היא לקחה זאת בגיחוך, אך במהרה הבינה כי היא ומשפחתה בסכנה והתנערה מההאשמות. מאוחר יותר השלטון הודיע על מחיקת שמה מהרשימה השחורה, אך הנזק נעשה: התמיכה הכלכלית בה הצטמצמה, והיא נאלצה להסתמך על תמיכת חברות פרטיות.
בהמשך הגיעה הקורונה, וכמו בכל העולם, גם בפיליפינים סבלו ממשבר כלכלי. מעבר לכך, בגלל מגבלות התנועה דיאז נתקעה במלזיה למשך שבעה חודשים, ונאלצה להתאמן עם משקולות שהכינו לה ממקלות במבוק ובקבוקי מים.
למרות ההכנה הלקויה, דיאז עשתה את הבלתי יאומן כשגברה על אלופת העולם משנת 2019, ליאו הסינית, ובכך הביאה לפיליפינים מדליית זהב ראשונה מאז הצטרפותה למשחקים האולימפיים בשנת 1924.לאחר שזכתה, נשיא המדינה הודיע שדיאז תהנה ממענק ייחודי של 660 אלף דולר, מספר חברות במדינה כבר פירסמו שיעניקו לה הטבות בשווי עצום ביחס למצב במדינה - והיא גם קיבלה בית. ככה ייעשה לאישה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.