כבר שנים, מאז שהייתה נערה, לינוי אשרם מרגילה את הקהל הישראלי להצלחות. דילגה מפודיום לפודיום בסטייל, זכתה במדליות בכל התחרויות הגדולות, בכל הצבעים ובכל התרגילים - וניפצה את תקרת הזכוכית שוב ושוב. כל הטוב הזה יתנקז ליומיים החשובים בקריירה שלה ושל ההתעמלות האמנותית הישראלית כולה, בסיומם נדע אם המסלול המפרך שעברה הילדה מראשל"צ בדרך לטופ העולמי יניב מדליה אולימפית היסטורית.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
אשרם בת ה-22 תעלה ביום שישי לפנות בוקר על המשטח באולם אריאקה, בו רק לפני כמה ימים התנגן ההמנון הלאומי, כשארטיום דולגופיאט ריגש מדינה שלמה והפך לאלוף האולימפי באחד מענפי הליבה של המשחקים. האם נוכל להכריז בשבת, למחרת המוקדמות, "ההיסטוריה חוזרת"?
5 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
ניפצה את תקרת הזכוכית שוב ושוב. לינוי אשרם
(צילום: עוז מועלם)
אשרם מודעת לציפיות ממנה ומבינה שכל דבר שהוא פחות ממדליה ייחשב לאכזבה לאומית. זהו המחיר של להיות אחת המתעמלות הטובות בעולם, שמראש סומנה כמועמדת מספר 1 לפודיום במשלחת. היא כבר מזמן הרבה מעבר לספורטאית, אלא מודל לחיקוי עבור אלפי ילדות שמנסות ללכת בעקבותיה ונרשמות לחוג התעמלות אמנותית. מתעמלת שגרמה לרבים לעקוב אחרי כל תרגיל שלה - מתחרות מקומית ועד אליפות העולם לפני שנתיים - ממנה חזרה עם ארבע מדליות.
אשרם כבר הוכיחה שהיא יודעת להתעלות ברגעים הגדולים, אבל כאן מדובר בלחץ מסוג אחר, כזה שהיא עדיין לא התמודדה איתו. זהו רגע האמת שכדי להגיע אליו הקדישה את רוב חייה, ושילמה על כך בוויתורים לא פשוטים. בדיוק משום כך, וכדי להופיע כמה שיותר רגועה ומוכנה, אשרם התנתקה בחודשים האחרונים מכל דבר שנמצא מחוץ לאולם ההתעמלות. אולי דווקא העובדה שמדובר באולימפיאדה המוצלחת ביותר של ישראל (שלוש מדליות עד כה) תעניק לה דחיפה נוספת לעשות את זה.

הדרך לפודיום

26 מתעמלות קבעו את הקריטריון בתחרות האישית, רק עשר מהן יעלו לגמר הגדול. כל אחת תציג את ארבעת התרגילים שלה (חישוק, אלות, סרט וכדור) בליווי מוזיקה, ואחרי חישוב של הניקוד הכולל ייקבע מיקומן הסופי, כאשר בגמר הניקוד מתאפס ומתחיל מחדש. אשרם תעלה כמתעמלת מספר 17 על פי סדר התרגילים הבא: החישוק, הכדור, האלות והסרט.
אשרם, בכושר הרגיל שלה, שווה פודיום. היא צריכה לבצע שמונה תרגילים נקיים ואז השמיים הם הגבול. במקרה כזה היא תעקוף את הישג השיא של הענף, המקום השביעי של נטע ריבקין בלונדון 2012. למעשה, הישראלית תלויה רק בעצמה, למרות השנה הפחות טובה שעברה. הגורמים המקצועיים משוכנעים שאשרם נמצאת בכושר הרצוי, וחיזוק לכך קיבלנו בגראנד-פרי ת"א, תחרות המבחן האחרונה, בה הצליחה לשבור שיאים בכל אחד מהמכשירים. אם היא תדע לשחזר אותה יכולת ברגע האמת, זה ייגמר במדליה.
5 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
אשרם בפעולה
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחורונות" מהיום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחורונות" מהיום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחורונות" מהיום

אשרם לא לבד

מאז סיאול 1988 השליטה של רוסיה (ובעבר - של ברית-המועצות) היא כמעט מוחלטת, כשרק קטרינה סרבריאנסקה האוקראינית קטעה את הרצף באטלנטה 1996. מאז, המקום הראשון בפודיום שמור. גם הפעם השאלה היא לא איזו מדינה תיקח את הזהב, אלא מי מהנציגות של הוועד האולימפי הרוסי תעשה את זה. מובן שהקרב הגדול על ראשות הפודיום יהיה בין האחיות התאומות דינה וארינה אברינה, ששולטות בענף, וצברו יחד מספר מדהים של 17 מדליות באליפויות העולם - 13 מהן של דינה.
עם זאת, רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לכושרה של ארינה, שדילגה על כמה תחרויות ואף נעדרה מגביע האתגר ברוסיה. גורמים בענף טוענים שאירינה וינר, המאמנת המעוטרת בכל הזמנים, מסתירה פציעה של חניכתה, ואם כך הדבר, לאשרם תהיה הזדמנות גדולה לקחת את מדליית הכסף.
5 צפייה בגלריה
שולטות בענף. התאומות דינה וארינה אברינה
שולטות בענף. התאומות דינה וארינה אברינה
שולטות בענף. התאומות דינה וארינה אברינה
(צילום: אורן אהרוני)
מתעמלת נוספת שצריך לשים לב אליה היא הבלארוסית בת ה-19 אלינה הרנסקו, שדחיית האולימפיאדה איפשרה לה להשתפר ולעמוד בשורה אחת עם הבכירות. בית היוצר הבלארוסי שלח לטוקיו גם את אנסטסיה סאלוס, שאוהבת את המעמדים הגדולים, וגם היא מהווה איום על חבורת הצמרת. ויש לקחת בחשבון גם את הבולגרייה בת ה-20 בוריאנה קאליין, מדליסטית הכסף מאליפות אירופה האחרונה, שיכולה בכל יום נתון להגיע לפודיום.
חברתה של אשרם לנבחרת, ניקול זליקמן, הציגה שיפור משמעותי בשנתיים האחרונות, והמטרה שלה תהיה עלייה לגמר שיהווה היסטוריה נוספת: שתי מתעמלות כחול-לבן בעשירייה הראשונה באולימפיאדה.
5 צפייה בגלריה
ניקול זליקמן
ניקול זליקמן
ניקול זליקמן
(צילום: עוז מועלם)