את אלי אוחנה זוכרים בבלגיה, ובמיוחד במכלן, בזכות הזכייה בגביע אירופה למחזיקות בשנת 1988 - אירוע היסטורי לעיר ולכדורגל הבלגי, בו החלוץ הישראלי בישל את שער הניצחון בגמר מול איאקס הגדולה. כאשר הוא הגיע למכלן בתור מאמן בית"ר ירושלים בשנת 2003 הייתה הילה מטורפת סביבו. אוהדים הגיעו במיוחד לראות את אחד השחקנים הטובים בתולדות המועדון. הם רצו להצטלם אתו, לגעת בו, להיזכר ברגעים הגדולים שלו, הם חזרו על המילים "אוחנה הוא אגדה".
אבל הוא לא לבד. עוד מהימים שלו, ושל שלום תקוה ורוני רוזנטל, כולם יודעים שהליגה הבלגית היא תחנת רכבת של ישראלים. 40 לגיונרים כחול-לבן כבר שיחקו שם - ומשום מה נוטים לזלזל בה בארץ הקודש, ולא בצדק.
1 צפייה בגלריה
אליניב ברדה במדי גנק
אליניב ברדה במדי גנק
אליניב ברדה במדי גנק
(צילום: getty images)
לפני מספר שנים ביקרתי בעיר רג'ו אמיליה באיטליה, תחנת ביניים במסע כדורגל אישי בארץ המגף. הגעתי לאצטדיון מפיי (מגרשה הביתי של סאסואולו) כדי לצפות במשחק בשלב הבתים של הליגה האירופית בין המארחת לבין גנק הבלגית. כאשר אוהדי גנק שמעו שאני ישראלי, הם מיד התחילו לומר "Barda Barda", והוסיפו שהוא שחקן טוב. מיד הבנתי את ההערכה כלפי החלוץ, ולאורך כל המשחק הם חייכו אליי, ומדי פעם הרימו את כוס הבירה למעלה והוסיפו "Cheers to Barda". אליניב ברדה הוא אגדה בגנק. רק כדי לסבר את האוזן, הוא כבש 58 שערים בליגה, זכה באליפות, שני גביעים ובסופרקאפ הבלגי, וללא ספק היה אחד הלגיונרים הבכירים שלנו בליגה המקומית.
בשנת 2011 הגיע לבלגיה גם ליאור רפאלוב, שחקן מוכשר ממכבי חיפה. הוא הצטרף לקבוצת הפאר קלאב ברוז', מועדון שהכרתי בעיקר מהמפגשים מול מכבי ת"א והפועל חיפה בזירה האירופית. רפאלוב נכנס מהר מאוד לעניינים, ובמהלך שבע השנים שלו במועדון כבש 40 שערים וזכה בשתי אליפויות, גביע אחד (עם שער ניצחון מרהיב בגמר) ושני גביעי סופרקאפ. ליאור הותיר חותם במועדון, זכה להכרה בבלגיה ונחשב לאחד הזרים הטובים במדינה.
בשנת 2018, בעקבות מתיחות עם המאמן, עבר ליאור לאנטוורפן, ומאז כבש 28 שערים וזכה בגביע נוסף לאחר שכבש את שער הניצחון בגמר מול האקסית המיתלוגית, הנקמה הספורטיבית הכי מתוקה שיכולה להיות עבור שחקן כדורגל. הבחור הצנום והמוכשר מאור עקיבא הטביע במהירות את חותמו בקבוצה, ובנוסף הבקיע שערים מכריעים בליגה האירופית, כולל אחד מופלא העונה מול טוטנהאם של ז'וזה מוריניו. עוד לפני המשחק, מוריניו ציין את ליאור כשחקן חכם עם טאץ' נפלא בכדור שיש להיזהר ממנו - והוא לא טעה. כל זה לא עשה רושם על וילי רוטנשטיינר, מאמן נבחרת ישראל, שלא זימן אותו לסגל.
אל תזלזלו בליגה הזו. ההישגים של הישראלים שמגיעים אליה מרשימים, ומדובר בתחנה חשובה עבור מי שרוצה לצאת מליגת העל.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.